حالت تاریک
  • جمعه, 1403/07/27 شمسی | 2024/10/18 میلادی
استقبال والدین از سامانه سپند مطلوب نبود
سرپرست اداره انجمن اولیا و مربیان استان سمنان:

استقبال والدین از سامانه سپند مطلوب نبود

سرپرست اداره انجمن اولیا و مربیان استان سمنان گفت: از حدود ۳۵ هزار دانش‌آموز در استان سمنان، تنها ۲۵۰۰ دانش‌آموز در سامانه سپند ثبت‌نام کردند و این موضوع نه تنها مختص استان سمنان بلکه در سطح کشور نیز قابل مشاهده است.

جلیل صفری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان اهمیت سرویس مدارس و سامانه سپند اظهار کرد: سرویس مدارس به عنوان یکی از ارکان مهم در فرآیند آموزش و پرورش، نقش حیاتی در تسهیل دسترسی دانش‌آموزان به مدارس ایفا می‌کند.

سرپرست اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان درادامه افزود: سرویس مدارس نه تنها به والدین کمک می‌کند تا دغدغه‌های مربوط به حمل و نقل فرزندانشان را کاهش دهند، بلکه به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که با آرامش و امنیت بیشتری به مدرسه بروند و با توجه به جمعیت بالای دانش‌آموزان در کشور، وجود یک سیستم منظم و کارآمد برای مدیریت سرویس مدارس ضروری است.

صفری عنوان کرد: سامانه سپند، به عنوان یک ابتکار جدید در این راستا، به منظور ساماندهی سرویس مدارس راه‌اندازی شده است و این سامانه که تقریباً چهار سال پیش آغاز به کار کرد، امسال مجدداً فعالیت خود را از خردادماه شروع کرده و تا اواخر شهریورماه ادامه داشت.

وی به هدف از راه‌اندازی این سامانه اشاره کرد و گفت: هدف اصلی این سامانه، فراهم کردن بستری مناسب برای ثبت‌نام والدین و رانندگان سرویس‌های مدارس بوده و این سامانه تحت نظارت شهرداری‌ها قرار داشته و آموزش و پرورش هیچ دخالتی در آن ندارد.

صفری با بیان نحوه کار سامانه سپند افزود: نحوه کار سامانه سپند به گونه‌ای طراحی شده که والدین می‌توانند به راحتی وارد سایت irtusepand.ir شده و با ایجاد یک کاربری، اطلاعات لازم را وارد کنند و این فرآیند ساده و کاربرپسند، به والدین این امکان را می‌دهد که سرویس مدرسه مورد نظر خود را انتخاب کنند.

وی خاطرنشان کرد: با این حال، آمار ثبت‌نام نشان‌دهنده استقبال کم از این طرح است؛ از حدود ۳۵ هزار دانش‌آموز در استان سمنان، تنها ۲۵۰۰ دانش‌آموز در سامانه سپند ثبت‌نام کردند و این موضوع نه تنها مختص استان سمنان بلکه در سطح کشور نیز قابل مشاهده است.

صفری تاکید کرد: یکی از دلایل این استقبال کم ممکن است عدم آگاهی کافی والدین از مزایای این سامانه باشد، والدین باید بدانند که استفاده از سامانه سپند می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و افزایش امنیت فرزندانشان منجر شود.

وی از احراز هویت رانندگان در این سامانه خبر داد و افزود: رانندگان نیز باید در این سامانه ثبت‌نام کرده و پس از احراز هویت و تأیید صلاحیت، فعالیت خود را آغاز کنند، تایید صلاحیت رانندگان در شهرستان‌ها توسط شهرداری و در روستا‌ها توسط دهیاری‌ها انجام می‌شود و این امر به افزایش کیفیت خدمات ارائه‌شده و امنیت بیشتر دانش‌آموزان کمک خواهد کرد.

صفری اظهار کرد: مدیران مدارس نیز در این طرح نقش نظارتی دارند و هرگونه دخالت در فرآیند ثبت‌نام یا تعیین قیمت سرویس‌ها تخلف محسوب می‌شود و قیمت سرویس مدارس تحت نظارت شهرداری تعیین می‌شود؛ برای مثال، قیمت سرویس اتوبوس‌ها در مرکز استان ۲۷۰ هزار تومان و سواری‌ها ۵۸۰ هزار تومان است.

وی بیان کرد: اهمیت سرویس مدارس تنها به تسهیل حمل و نقل محدود نمی‌شود؛ با توجه به چالش‌هایی که والدین در زمینه حمل و نقل فرزندان خود با آن مواجه هستند، وجود یک سامانه منسجم و کارآمد مانند سپند ضروری است.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از