حالت تاریک
  • جمعه, 1403/04/15 شمسی | 2024/07/05 میلادی
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی:

اعتراض به كاپیتولاسیون نقطه عطف انقلاب بود

اعتراض به كاپیتولاسیون نقطه عطف انقلاب بود

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: اعتراض تاریخی امام خمینی(ره) به لایحه و قانون كاپیتولاسیون شروع یک جوشش و نقطه عطف انقلاب اسلامی ایران بود.

علی‌اکبر علیزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت؛ با بیان اینکه افشاگری امام راحل نسبت به لایحه کاپیتولاسیون به معنای آغاز شکل‌گیری مبارزات بر علیه رژیم پهلوی بود، گفت: پس از این اعتراض نهضت اسلامی با تبعید امام آغاز شد؛ چراکه بعد از واکنش امام به کاپیتولاسیون، شاهد شکل‌گیری احزاب و گروه‌های مبارز و مسلح و غیرمسلح بودیم که برای هماهنگی مبارزات راهی نجف می‌شدند.

 

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی دررابطه‌با علت پذیرش این لایحه ننگین از سوی محمدرضا شاه ابراز کرد: محمدرضا پهلوی به کمک مالی آمریکا بسیار نیاز داشت، اما کمک آمریکا همواره با شرایطی همراه بود و این بار نیز این دون جانسون دویست‌میلیونی دلار وام برای خرید اسلحه و مهمات به دولت ایران اختصاص داد که همراه با اعطای مصونیت سیاسی به مستشاران آمریکایی و خانواده‌های آنها بود.

 

علیزاده با اشاره به اینکه رژیم پهلوی به دنبال آن بود که در خفا و به‌دوراز هیاهو این لایحه را تصویب کند تا با اعتراض مردمی مواجه نشود، بیان داشت: محمدرضا پهلوی تحت‌فشار آمریکا قرار داشت و راهی غیر از اطاعت از اوامر آنها نداشت، شاه به آمریکایی‌ها اطمینان داده بود که این قانون را خواهد پذیرفت و به همین خاطر این لایحه را تصویب کرد.

 

وی این تصویب را نقطه عطف و آغاز حرکت و جوشش انقلاب اسلامی دانست و افزود: امام راحل با سخنرانی‌های طوفانی خود باعث تبیین این موضوع در افکار عمومی جامعه شد و سبب شروع خروش و جوشش شد و موج اعتراض‌ها با سخنرانی امام خمینی (ره) به اوج خود رسید.

 

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا یک متخاصم واقعی و دشمنی آن با نظام مقدس اسلامی اساسی و ریشه‌ای است ابراز کرد: آمریکای جهان‌خوار از هیچ تلاشی برای نابودی ایران اسلامی دریغ نکرده و در طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی تا به امروز با توطئه‌های مختلف به دنبال نابودی کشور ما بوده است.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از