حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1403/04/13 شمسی | 2024/07/03 میلادی
در سمنان؛

بزرگداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد

بزرگداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد

سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در آبان‌ماه ۱۴۰۲ با عنوان آیین بزرگداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار در شهرستان سمنان با حضور جمعی از مسئولین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی  «مرآت»، سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در آبان‌ماه ۱۴۰۲ با عنوان آیین بزرگداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار با در شهرستان سمنان استان سمنان برگزار شد.

در این آیین بزرگداشت نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار، فرماندار، مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های، مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در امور مجلس، مدیرکل حفظ آثار و نقش ارزش‌های دفاع مقدس، مدیرکل ارشاد اسلامی استان و جمعی از نویسندگان، شعرا و فعالان عرصه کتاب و کتاب‌خوانی سطح شهرستان‌های استان حضور داشتند.

در آغاز مراسم نیره کاشی از شاعران برجسته شهرستان سمنان سروده‌ای برای هدیه به همسران شهدا قرائت کرد.


اجرای ۴۳۱ برنامه در هفته کتاب و کتاب‌خوانی

محمد طاهریان ضمن تبریک میلاد حضرت زینب (س) و هفته بسیج و کتاب‌خوانی، گفت: در انتخاب سمنان به‌عنوان پایتخت کتاب در کشور بسیاری از مسئولین و نویسندگان حاضر در جلسه تأثیر بسزایی داشته است و از همه نقش‌آفرینان کسب افتخار تقدیر و تشکر دارم.

طاهریان در ادامه با اشاره به عملکرد کتابخانه‌های سطح استان خاطرنشان کرد: از ۱۳ آبان‌ماه ۱۴۰۲ برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی آغاز شده است و تا پنجم آذر روز بسیج مستضعفین ادامه خواهد داشت و در این ایام ۳۵۶ برنامه کتابخانه‌ای و شهرستانی ۷۵ برنامه ویژه استانی و شهرستانی با مجموع ۴۳۱ برنامه در سطح استان برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان افزود: در ابتدای سال جهت تحقق فرمایش مقام معظم رهبری ستاد پیروی از فرمان امام جهت تحقق شعار سال در ستاد اداره کل کتاب خانه‌های عمومی برگزار شد.

طاهریان خاطرنشان کرد: انتخاب سمنان به‌عنوان پایتخت کتاب در کل کشور با نقش‌آفرینی تک‌تک دغدغه‌مندان این حوزه صورت‌گرفته است.

وی در ادامه از عملکرد کتابخانه‌های سطح استان افزود: روند کتابخانه‌ها از وضعیت سنتی خارج شده است و در این راستا ارائه طرح تشویق مردم به کتاب‌خوانی از طریق میز خطابه نمازجمعه، استفاده از خادم‌یاران تخصصی حرم رضوی، افتتاح کتابخانه بخش نابینایان دامغان، آغاز عملیات کتابخانه‌ای منطقه کالپوش، آماده‌سازی اولین کتابخانه سیار در شاهرود، افتتاح کتابخانه اختصاصی سفیران هدایت و.... قسمتی از اقدامات اداره کل کتابخانه‌های استان سمنان است.

ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی به‌عنوان غذای روح فرزندان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی ضمن محکوم‌کردن جنایات اسرائیل در غزه اظهار امیدواری کرد که با نوید مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) جهان از این غده سرطانی پاک خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با اشاره به نقش مهم و برجسته کتاب و کتاب‌خوانی در اسلام گفت: در حوزه فرهنگ به‌ویژه کتاب ۷۰۰ بار لغت علم در قرآن بکار رفته و این نشان‌دهنده توجه ویژه دین اسلام به مسئله کتاب و کتاب‌خوانی است. در قرآن خداوند متعال به قلم که ابزار نوشتن است قسم یاد کرده و از نشانه‌های مهم بودن کتاب معجزه رسول مکرم اسلام قرآن است و به‌جز پیامبر مکرم اسلام کتاب معجزه هیچ پیامبری نبوده است.

امام‌جمعه سمنان افزود: در اهمیت کتاب روایات متعددی بیان شده است و اگر می‌خواهید علم بماند باید نوشته شود و به‌وسیله کتاب می‌توان تمام اخبار گذشته را برای حاضرین عنوان کرد.

 مطیعی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) افزود: همه افراد باید به مطالعه کتاب به‌صورت روزانه عادت کنند و به فرزندان خود نیز آموزش دهیم تا این فرهنگ ترویج یابد و از کتاب به‌عنوان غذای روح انسان و فرزندانمان استفاده شود.


تشکیل ستاد جهت توسعه کتاب‌خوانی، فضاهای کتاب‌خوانی و عضویت 

استاندار سمنان ضمن تقدیر از مدیرکل کتابخانه‌های استان و نماینده ولی‌فقیه در استان افزود: سال جاری بعد از ارزیابی‌های میدانی بسیار و سنگین شهر سمنان از بین ۱۲۰ شهر به‌عنوان منتخب و پایتخت کتاب مشخص شد در واقع استان سمنان را می‌توان از کلام مقام معظم رهبری به‌عنوان استان اندیشه، پژوهش و دین‌داری عنوان کرد.

هاشمی خاطرنشان کرد: یکی از شاخصه‌های مهم و موفق در این حوزه، کتابخانه‌های مشارکتی در بخش خصوصی جهت ترویج کتاب و کتاب‌خوانی تلاش می‌کند که باید ستادی را در مرکز استان جهت توسعه کتاب‌خوانی، فضاهای کتاب‌خوانی، عضویت و.... اقدام کند.

استاندار در ادامه افزود: نیاز کتاب و کتاب‌خوانی در فضای مجازی تأمین نمی‌شود و کتاب و کتاب‌خوانی موجب تغذیه روح است و قابل‌قیاس با فضای مجازی نیست و باید در سطح آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها و جامعه سطح استان کمیت و کیفیت را مدنظر قرار دهیم.

وی اظهار کرد: می‌توان برای موفقیت در این راستا مسابقات و بسته‌های تشویقی جهت تشویق جوانان برای حضور و کتاب‌خوانی استفاده کرد به‌گونه‌ای که جوانان در فضای مجازی زمان کمتری را به سر ببرند.

هاشمی اذعان داشت: استان دارای نویسندگان برجسته و گمنامی است که باید به این نویسندگان توجه کنیم.

استاندار سمنان در پایان خواست که نسبت به ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها و مناطق محروم عمل شود.


رونمایی از کتاب در تبعید

در پایان مراسم با حضور مسئولین از کتاب در تبعید خاطرات سیدرضا خاتمی از کسبه استان سمنان به نویسندگی برهانی رونمایی شد و از منتخبین استانی سی و یکمین هفته کتاب از انجمن‌های برتر، کتابداران کتابخانه‌ها و کتابخانه‌های برتر استان تجلیل به عمل آمد.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از