حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/22 شمسی | 2024/09/12 میلادی
یادداشت؛

بلاگرها بلای سبک زندگی

بلاگرها بلای سبک زندگی

بلاگرها از پشت قاب‌های مجازی دنیایی زیبا برای شما ترسیم می‌کنند که برای رسیدن به آن می‌بایست با آن‌ها همراه شوی، اما در پس این رؤیای زیبا سرابی بیش نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ کوثر سعیدیان در یادداشتی اختصاصی نوشت: بلاگر، کلمه‌ای است که این روزها زیاد به گوشمان می‌خورد، اما شاید مفهوم دقیق آن را ندانیم، کلمهٔ بلاگ یک کلمه انگلیسی بوده که برگرفته از کلمه وبلاگ است.

بلاگر در لغت عام به معنای وبلاگ‌نویس بود؛ اما در طول زمان معنای کلمه بلاگر دستخوش تغییراتی شد که باعث می‌شود این عبارت را با مفهوم دیگری به یاد بیاوریم.

در حال حاضر این واژه در میان کاربران فضای مجازی معنای فراتر و پیچیده‌تر از یک وبلاگ‌نویس ساده را دارد و در فضای امروز بلاگر به شخصی گفته می‌شود که با کسب شهرت و معروفیت در فضای مجازی فعالیت داشته و می‌تواند بر کسانی که او را دنبال می‌کنند، تأثیر بگذارد.

در واقع بلاگرها یک تریبون در اختیار دارند و از دیدگاه خودشان، بر اساس تجربه‌ها، نظریات و سلیقهٔ شخصی خویش در موضوعات مختلف اظهارنظر و تولید محتوا می‌کنند.

بلاگرها برای تعداد زیادی از افراد در حوزه‌ای خاص یا حتی یک زمینه عمومی الگو قرار می‌گیرند و به‌راحتی می‌توانند بر افکار عمومی به‌خصوص بر نوجوانان تأثیرگذار باشند.

به نحوی بلاگرها مدام در حال تبلیغ و معرفی سبک زندگی خود هستند یا به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم، یعنی دنبال‌کنندگان که صفحهٔ متعلق به فرد بلاگر در اینستاگرام، توئیتر، فیس‌بوک، یوتیوب و هرجایی را دنبال می‌کنند، لباسی را خریداری می‌کنند که بلاگر معرفی کرده و استفاده کند، به جایی سفر می‌کنند که بلاگر از رفتن به آنجا راضی بوده باشد و در نهایت چیزهایی را دوست دارند که آن بلاگر دوست دارد.

شاید مثال خوشایندی نباشد؛ اما صف مورچه‌ها در بالارفتن از درخت را به یاد بیاورید، بلاگر همان مورچهٔ اول و رهبر است و آن صف طویل مورچه‌ها تعداد کثیر دنبال‌کنندگانی است که تحت‌تأثیر بلاگر قرار دارند.

در حقیقت بلاگرها در شخصیت مخاطبان نفوذ کرده و انتخاب آن‌ها در سلیقه افراد تأثیر می‌گذارند، شاید اکنون افراد زیادی از پذیرش این حرف امتناع کنند، اما مصادیق تأثیرگذاری بلاگرها در زندگی افراد مشهود است.

انگیزه‌ گرایش افراد به بلاگری می‌تواند مواردی همچون مشکلات اقتصادی، مشکلات خانوادگی، مشکلات فرهنگی - اجتماعی، تلاش برای کسب اعتبار اجتماعی، تلاش برای کسب موفقیت‌های اقتصادی، سرگرم‌شدن و لذت‌بردن فرزند از فضای مجازی باشد.

بلاگری جنسیت، مهارت، سن و جایگاه خاصی را شامل نمی‌شود؛ بلکه در حال حاضر برخی از مادران در فضای مجازی از کودکان خود جهت کسب درآمد سوءاستفاده می‌کنند.

در فرایند بلاگری مادران، فرزندانشان تبدیل به یک بازیگر یا مدل تبلیغاتی می‌شوند تا برای جذب تبلیغات بیش‌تر و درآمدزایی مؤثر واقع شوند.

بلاگرها تأثیر بسیاری بر فرهنگ و تغییر سبک زندگی افراد دارند و به‌دلیل جذابیت‌ها و درآمد بالای بلاگری، در سال‌های اخیر استقبال زیادی از این شغل کاذب شده و آن را به یک شغل مطلوب از نگاه جامعه تبدیل کرده است.

یادداشت: کوثر سعیدیان- فعال رسانه‌ای

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از