حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
فوق‌تخصص غدد و متابولیسم:

بیماران دیابتی خوددرمانی نکنند

بیماران دیابتی خوددرمانی نکنند

فوق‌تخصص غدد و متابولیسم گفت: بیماران دیابتی خوددرمانی نکنند چرا که باعث عوارض ناگوار و جبران‌ناپذیری شده و بهبودی آن‌ها را به تأخیر می‌اندازد.

مجید فروتن در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به اهمیت پیشگیری از بیماری دیابت، گفت: اگر کسی مبتلا به این بیماری شد می‌بایست همکاری لازم در جهت رژیم‌درمانی را  با پزشک مربوطه داشته باشد تا هرچه سریع‌تر بهبود یابد.

فوق‌تخصص غدد و متابولیسم در ادامه افزود: عدم همکاری بیماران دیابتی با پزشک سبب می‌شود قند خون آنها کم‌تر از ۵۰ درصد کنترل شده و این موضوع عوارض جبران‌ناپذیری را در بر خواهد داشت. 

وی با تأکید بر اینکه بیماران دیابتی در کنار ورزش حتماً باید رژیم غذایی را رعایت کنند تا قند آن‌ها کنترل شود، اظهار کرد: حتی بیمارانی که انسولین تزریق می‌کنند نیز باید رژیم غذایی را مراعات کرده و در کنار آن به فعالیت‌های ورزشی بپردازند.

فروتن با بیان اینکه مراجعات مکرر افراد دیابتی به پزشک مربوطه و مرکز خدمات جامع سلامت در کنترل روند درمان بیماری این افراد بسیار تأثیرگذار است، ابراز کرد: همکاران ما به‌صورت ماهانه این بیماران را تحت مراقبت قرار داده و از نظر آزمایشی هر سه ماه کنترل می‌شوند.

این متخصص غدد در خصوص مصرف دارو و بهبود دیابت در توصیه‌ای به بیماران دیابتی بیان کرد: بیماران دیابتی باید داروهای تجویز شده توسط پزشک را سر ساعت مصرف کنند تا روند درمان آن‌ها به‌خوبی پیش رود.

وی با تأکید بر اجتناب از خوددرمانی بیماری دیابت، اظهار کرد: بیماران دیابتی باید از درمان‌های دارویی که سرخود و به‌صورت غیرعلمی تجویز می‌شود، خودداری کنند؛ چرا که این درمان‌ها می‌تواند عوارض ناگواری برای آن‌ها داشته باشد.

فروتن با بیان اینکه عوارض بیماری دیابت بسیار زیاد است، اظهار کرد: هر ارگانی از بدن ممکن است تحت‌تأثیر بیماری دیابت قرار گیرد و دیر خوب شدن زخم‌ها و آسیب به چشم، قلب، مغز، کلیه و...  از عوارض جبران‌ناپذیر عدم کنترل بیماری دیابت است.

این پزشک متخصص همچنین تصریح کرد: بیماران می‌توانند با کنترل قند خون جلوی بسیاری از این عوارض را گرفته و سال‌ها آن را به تأخیر بیندازند و زندگی سالم‌تری داشته باشند.

فروتن با اشاره به اینکه برخی از دیابتی‌ها ورزشکار حرفه‌ای هستند، اظهار کرد: دیابت مانع زندگی سالم نخواهد شد، به‌شرط آنکه  بیماران همکاری لازم را با پزشک داشته و مراقبت‌های مربوطه را انجام دهند.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از