حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
بانوی رزمنده دوران دفاع مقدس:

تبیین نهضت عاشورا بر دوش بانوان بود

تبیین نهضت عاشورا بر دوش بانوان بود

بانوی رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: حضرت زینب (س) و سایر بانوان عاشورایی با بیان حقایق واقعه عاشورا پیام آن را به گوش جهانیان رساندند.

احترام حیدریان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با توجه به نقش زنان در پیاده‌روی اربعین گفت: ممکن است اکثر افراد درک درستی از حضور زنان در کربلا و واقعه عاشورا نداشته باشند، در حالی‌ که به قول شاعر معروف قادر طهماسبی، «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب (س) نبود» و اگر امام حسین (ع) اهل ‌بیتش را همراه خود به کربلا نمی‌برد و رسالت پیام‌رسانی توسط حضرت زینب (س) انجام نمی‌شد، نهضت کربلا هرگز به گوش تاریخ نمی‌رسید.

بانوی رزمنده دوران دفاع مقدس افزود: ایستادگی شکوهمند و بی‌نظیر حضرت زینب (س) و خطبه‌های غرای ایشان شجاعت و صراحت امیرالمؤمنین (ع)  را به همراه داشت و زنان بزرگ کربلا  پس از واقعه کربلا و تحمل مصائب جان‌فرسا به‌قدری آسیب دیدند که عمرشان به سال نرسید، اما حضورشان پیام عاشورا را به گوش تاریخ رساند.

حیدریان در ادامه افزود: همان گونه که اباعبدالله (ع) در کربلا زنان را در خیمه‌ها قرار داد و پشت خیمه‌ها را خلوت کرد تا دشمن به حریم زنان نزدیک نشود، در اربعین نیز مردان باغیرت در اطراف جمعیت زنان حائلی می‌سازند که کسی به آن‌ها تنه نزند و بی‌حرمتی نکند و حرمت زنان در هنگام پیاده‌روی اربعین حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: در سفر اربعین می‌توان عاشورایی بودن فضا را به‌روشنی درک کرد؛ زیرا هم زنان برای خود حرمت قائل هستند و هم مردان این حرمت را رعایت می‌کنند و در واقع همه مردان حفاظت از ناموس دیگران را همچون ناموس خود ضروری می‌دانند.

حیدریان با بیان اینکه در تاریخ هم کسانی که نخستین‌بار سراغ پیکر شهدای کربلا رفتند زنان شیعه قبیله بنی‌اسد بودند، گفت: مرد‌های قبیله بنی‌اسد از حکومت هراس داشتند؛ اما زنان پیش‌قدم شدند و در اینجا روح زن شیعه پیداست زنی که هم زینبی می‌اندیشد و هم زینبی رفتار می‌کند.

وی عنوان کرد: اربعین یک فرصت تاریخی بزرگ است تا شأن و جایگاه واقعی زنان و تأثیرگذاری عظیمشان در حرکت‌های اجتماعی مشخص شود.

حیدریان با اشاره به حضور زنان در انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی گفت: در وقوع انقلاب اسلامی زنان خود به میدان آمدند و هنگام جنگ تحمیلی همسران و فرزندانشان را به میدان می‌فرستادند و عامل اصلی انقلاب و پایداری و مقاومت در جنگ بودند.

 وی ابراز کرد: امروز نیز باید در رویداد‌های مهمی چون اربعین نقش عظیم و مؤثر زنان در ارتقاء اخلاق، امید، وحدت و مقابله با دشمنان دین نقشی بی‌بدیل است و غفلت از آن جامعه‌ای آشفته و شوریده را رقم خواهد زد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از