حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
متخصص داروساز خبر داد:

توزیع واکسن آنفلوانزا از اواخر شهریورماه

توزیع واکسن آنفلوانزا از اواخر شهریورماه

متخصص داروساز گفت: واکسن آنفلوانزا از هفته آینده در داروخانه‌های سطح شهر توزیع شده و خوشبختانه کمبودی از این لحاظ وجود ندارد.

پروانه شمس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان اینکه بیماری آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است که به دستگاه تنفسی فرد مبتلا حمله می‌کند، گفت: علائم این بیماری شبیه سرماخوردگی است؛ اما گاهی اوقات علائم در گروه‌های حساس مانند کودکان و سالمندان می‌تواند شدید و حتی کشنده باشد.

این داروساز در ادامه افزود: یکی از راه‌های مؤثر مقابله با بیماری آنفلوانزا  تزریق واکسن است که در 75 درصد موارد از ابتلا به بیماری جلوگیری کرده و در برخی موارد علائمی شبیه به زکام ایجاد می‌کند.

شمس با بیان فواید تزریق واکسن آنفلوانزا ابراز کرد: این واکسن برای گروه‌های آسیب‌پذیر و در معرض خطر مانند سالمندان، زنان باردار، کودکان و افرادی که ضعف سیستم ایمنی بدن دارند توصیه می‌شود؛ زیرا با مقاوم‌سازی بدن علیه ویروس خطر ابتلا و عوارض ناشی از آن کاهش می‌یابد.

این داروساز عنوان کرد: پس از دریافت واکسن آنفلوانزا افراد دچار برخی عوارض شده و تصور می‌کنند نسبت به دوران قبل از تزریق واکسن بیش‌تر دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌شوند؛ اما این تصور اشتباه بوده و بروز این علائم طبیعی است.

شمس با اشاره به علائم پس از تزریق واکسن آنفلوانزا اظهار کرد: پس از تزریق واکسن معمولاً دو هفته تا یک ماه زمان می‌برد تا ایمنی کامل علیه ویروس در بدن ایجاد شود و اگر افراد در این زمان‌بندی به ویروس مبتلا شوند ممکن است تصور کنند که واکسن مؤثر نبوده است.

این متخصص تأکید کرد: تاریخ  انقضای واکسن‌های آنفلوانزا  ۱۲ الی ۲۴ ماه پس از تولید است؛ اما از آنجا که ویروس آنفولانزا هر سال جهش پیدا می‌کند، واکسن سال قبل برای سویه‌های جدید مؤثر نیست و برای اثرگذاری مناسب باید واکسن همان سال تولید و تزریق شود.

وی در مورد انواع مختلف واکسن آنفلوانزا توضیح داد:  واکسن آنفلوآنزا در دو نوع ویروس غیرفعالِ خنثی شده و ویروس فعال ضعیف شده در شکل های مختلف وجود دارد و مطرح‌ترین برند‌ها شامل؛ «آفلوریا»، «فلوآریکس»، «فلوزون»، «اینفلوواکسین»، «واکسی گریپ »و «فلوگارد» است.

شمس در ادامه افزود: انتخاب بهترین برند به شرایط فردی، سن و نوع واکسن بستگی دارد؛ اما معمولاً بهترین برند‌ها که اثرگذاری بیش‌تری دارند شامل  اینفلوواکسین محصول هلند، واکسی گریپ محصول فرانسه و فلوگارد محصول ایران است.

این متخصص داروسازی با بیان گروه‌های سنی مجاز برای تزریق واکسن ابراز کرد: واکسن آنفلوانزا  برای سنین بالای ۶ ماه توصیه می‌شود؛ اما کودکانی که ایمنی کافی ندارند بهتر است پس از سن یک‌سالگی این واکسن را دریافت کنند.

بنا به گفته شمس، خوشبختانه در سطح داروخانه‌های دامغان واکسن آنفلوانزا  به‌اندازه کافی موجود است و کمبودی از این حیث وجود ندارد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از