حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
امام جمعه دامغان:

رسالت امام رضا (ع) جهاد تبیین بود

رسالت امام رضا (ع) جهاد تبیین بود

امام‌ جمعه دامغان گفت: خلفای حکومت عباسی با هدف تضعیف جایگاه امام رضا (ع) مباحث دینی را شکل می‌دادند؛ اما برخلاف تصور آن‌ها این مناظرات سبب تبیین بیش‌تر اسلام و رشد جایگاه امام رضا (ع) می‌شد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدحسن رستمیان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به سیر ولادت تا شهادت امام رضا (ع) گفت: امام رضا (ع) فرزند امام موسی کاظم (ع)، امام هفتم شیعیان هستند و یازدهم ذی‌القعده سال ۱۴۸ هجری قمری در مدینه منوره متولد شدند و در ۲۹ صفر سال ۲۰۳ هجری قمری در طوس به شهادت رسیدند.

امام جمعه دامغان با بیان ویژگی‌ها و ابعاد شخصیتی امام رضا (ع) افزود: زندگی و شخصیت امام رضا (ع) دو بُعد اجتماعی و معنوی دارد که شخصيت اجتماعی حضرت شامل اعمال، گفتار، علم و اخلاق بوده و هر انسان فهيمی قادر به درک این ارزش‌ها و امتيازها است.

رستمیان با اشاره به ابعاد معنوی شخصیت امام رضا (ع) اظهار کرد: شخصيت معنوى و الهى حضرت بیانگر عنايت حق‌تعالی بوده و برای شناخت اين بُعد باید معرفت داشت، معرفت در قدم نخست ایمان به رسالت پيامبر (ص) و پذیرش ولايت عترت است.

وی عنوان کرد: دوران امامت امام رضا (ع) سرشار از تبیین و مباحثات ميان اديان و مذاهب مختلف بود، این مناظرات در دوران امامت امام باقر (ع) و امام صادق (ع) نيز وجود داشت؛ اما اوج اين مناظرات در دوران علمی، سياسی و اجتماعی امام رضا (ع) صورت گرفت.

امام جمعه دامغان به اهميت اين مناظرات دینی اشاره کرد و افزود: افزایش این مناظرات سبب راهيابی مباحث مختلف فلسفی و كلامی به حوزه محافل اسلامی شد و استقبال اهل بيت (ع)  به‌خصوص امام رضا (ع) از اين‌ مناظرات سبب تبادل انديشه‌ها و اثبات حقانیت اسلام شد.

وی با بیان فضائل و ثواب زیارت حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) اظهار کرد: وجود حرم مطهر امام رضا (ع) در کشورمان یک موهبت‌ بزرگ الهی بوده و خداوند با روا داشتن این نعمت بر سر ما منت گذاشته است؛ زیرا اگر امام رضا (ع) شخصی را بطلبد عوامل دست‌به‌دست هم داده و آن شخص به‌آسانی در کشورش راهی مشهد مقدس می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه افزود: روایات بسیاری درباره فضیلت‌های زیارت امام رضا (ع) وجود دارد که بر طبق آن‌ها برای زیارت حضرت پاداشی برابر با ۷۰ حج و در روایات دیگر هزار حج عمره و در بعضی روایات هم یک میلیون حج عمره قرار داده شده اما صریح‌ترین آن‌ها روایت امام رضا (ع) است که فرموده‌اند: «به شیعیان من بگو زیارت من به‌اندازه هزار حج پاداش دارد.

وی در مورد مواکب اسکان و خدمت‌رسان به زائران امام رضا (ع) توضیح داد: در شهرستان دامغان به همت ستاد مردمی اسکان زائران شمس‌الشموس و همکاری دبیرخانه کانون‌های خدمت رضوی، 9 موکب با ظرفیت هر کدام حداکثر ۳۵۰ نفر همراه با ارائه اطعام به زائران و عزاداران برپا شده است.

امام جمعه دامغان خاطرنشان کرد: مواکب اسکان شهرستان دامغان شامل؛ موکب حسینیه امام سجاد (ع)، موکب مسجد باقرالعلوم (ع)، موکب مسجد امام هادی (ع)، موکب مسجد عالمی، موکب شهید امیرعبداللهیان واقع در خوابگاه نورمحمد، موکب انصارالشهدا واقع در خوابگاه نورمحمد، موکب زینبیه واقع در روستای مهمان‌دوست، موکب مسجد فاطمه‌الزهرا (س)  و موکب مسجد ولی‌عصر واقع در روستای قوشه است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از