حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/07/15 شمسی | 2024/10/06 میلادی
حق‌آبه کشاورزان آرادانی نادیده گرفته نشود
سرپرست فرمانداری آرادان:

حق‌آبه کشاورزان آرادانی نادیده گرفته نشود

سرپرست فرمانداری آرادان گفت: حق‌آبه کشاورزان نباید نادیده گرفته شود و باید برای جلوگیری از مشکلات، آب مورد نیاز کشاورزان در اختیار آن‌ها قرار داده شود.

زکریا رضوانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به نقش مهم آب در بخش کشاورزی آرادان گفت: یکی از مشکلات جدی و مطالبه کشاورزان آرادانی بحث حق‌آبه رودخانه حبله‌رود است، چرا که رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی با کم‌آبی محقق نخواهد شد.

سرپرست فرمانداری شهرستان آرادان با بیان اینکه رودخانه حبله‌رود یکی از رودخانه‌های دائمی است که از کوه‌های فیروزکوه سرچشمه می‌گیرد، افزود: میزان حق‌آبه رودخانه حبله‌رود برای شهرستان‌های آرادان و گرمسار ۲۸۵ سنگ معادل ۲۸ هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه است.

وی با بیان اینکه طبق قانون اصلاحات اراضی باید این میزان از آب رودخانه حبله‌رود به‌صورت توزیع عادلانه بین کشاورزان آرادان، گرمسار و فیروزکوه تقسیم شود، اظهار کرد: ولی متأسفانه در ۱۰ سال اخیر واگذاری اراضی حاشیه این رودخانه به افراد غیربومی و برداشت آب به‌صورت بی‌رویه و گاهاً غیرمجاز باعث کاهش چشمگیر حقابه کشاورزان در شهرستان‌های آرادان و گرمسار شده است.

این مقام مسئول با اشاره به خشک‌شدن این رودخانه در برخی فصول گرم سال به‌دلیل عدم مدیریت صحیح تصریح کرد: این امر باعث قطع درآمد بیش از ۶۰ درصد کشاورزان شده و حتی در برخی مناطق روستایی باعث نابودی کامل اراضی کشاورزی شهرستان آرادان شده است.

این مقام مسئول در ادامه افزود: چاه‌های آب موجود در سطح شهرستان پاسخگوی نیاز آبی منطقه در بخش کشاورزی نیست و با تزریق آب رودخانه ادامه حیات آن میسر می‌شود.

رضوانی خاطرنشان کرد: وزیر نیروی دولت سیزدهم در جهت انتقال آب قول‌هایی داده بود تا خط انتقال آب به‌طور مستقیم از سد نمرود از روستای سله بُن به منطقه بنه‌کوه ایجاد شود که با پیگیری‌های صورت‌گرفته در جلسه آب منطقه‌ای آرادان و گرمسار و شورای تأمین و مطالبه مردم شهرستان آرادان بخشی از این پروژه عمرانی در حال انجام است که در آینده نزدیک این امر محقق خواهد شد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از