حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/07/08 شمسی | 2024/09/29 میلادی
رسیدگی به پرونده‌ها تسریع شود
رئیس قوه قضائیه:

رسیدگی به پرونده‌ها تسریع شود

رئیس قوه قضائیه گفت: اگرچه دستیابی به رضایتمندی صد درصدی مراجعان ممکن نیست، اما می‌توان با تسریع در رسیدگی به امور مردم، از نارضایتی‌ها کاست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسنی اژه‌ای، در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضائی استان سمنان، بر اهمیت خدمت صادقانه و مخلصانه به مردم تأکید کرد و گفت: مشکلات معیشتی نباید انگیزه کارکنان را برای ارائه خدمات به مردم تحت‌تأثیر قرار دهد.

وی اظهار کرد: با وجود چالش‌ها، قوه قضائیه باید تلاش کند تا با رفتار حسنه و تکریم ارباب‌رجوع، نارضایتی‌ها را کاهش دهد.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: اگرچه دستیابی به رضایتمندی صد درصدی مراجعان ممکن نیست، اما می‌توان با تسریع در رسیدگی به امور مردم، از نارضایتی‌ها کاست.

وی تأکید کرد: قضات و کارکنان باید در هر شرایطی با مردم به بهترین نحو رفتار کنند و از تأخیر در انجام امور پرهیز کنند؛ زیرا این رویکرد نه‌تنها به بهبود کیفیت خدمات کمک می‌کند؛ بلکه اعتماد مردم را نیز جلب می‌کند.

رئیس قوه قضائیه همچنین به مشکلات ناشی از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان اشاره کرد و افزود: ایستادگی مردم این مناطق قابل ستایش است و لزوم تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در برابر چالش‌های موجود حائز اهمیت است.

محسنی اژه‌ای بر تمکین به قانون به‌عنوان یک اصل اساسی تأکید کرد و ابراز کرد: در صورت بروز اختلاف برداشت از قانون، باید از طریق گفتگو با دولت به یک نظر واحد رسید.

وی عنوان کرد: در صورت عدم توافق می‌توان از روش‌های قانونی مانند رأی وحدت رویه یا درخواست تفسیر قانون از مجلس استفاده کرد.

رئیس قوه قضائیه خواستار همکاری حداکثری کارکنان با بخش حفاظت اطلاعات قوه قضائیه شد و ابراز کرد: از حقوق و منافع کارکنان و قضات صیانت شود و با توجه تجربیات خود در رده‌های مختلف قضائی، بر لزوم تسریع در پیشبرد امور قضایی تأکید می‌کنم؛ زیرا بسیاری از مراجعان خواستار صدور سریع آرای مرتبط با پرونده‌هایشان هستند.

رئیس قوه قضائیه بر اهمیت حفاظت اطلاعات قوه قضائیه تأکید کرد و افزود: این بخش باید دلسوزانه از کارکنان و قضات صیانت کند.

وی از لغزش برخی قضات ابراز تأسف کرد و ادامه داد: این افراد با سلب صلاحیت مواجه می‌شوند و تمرکز و تلاش برای صیانت از مجموعه قضائی بسیار حائز اهمیت است.

رئیس قوه قضائیه به ضرورت رفع مشکلات معیشتی کارکنان و قضات اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهم، بحث مسکن است و تدابیر و تمهیدات مستمری برای رفع این مشکل در حال اجرا است. 

در پایان این نشست حجت‌الاسلام ‌والمسلمین اکبری، رئیس کل دادگستری استان سمنان، نیز گزارشی از وضعیت نیروی انسانی دستگاه قضا ارائه داد و افزود: آمار‌ها نشان‌دهنده آن است که ۹۸ درصد ابلاغ‌های قضائی به طور الکترونیک ارسال می‌شوند.

وی ابزار کرد: ۵۰ درصد پرونده‌های قضائی به‌صورت الکترونیکی بررسی می‌شوند که ۸۰ درصد آن‌ها مربوط به دادرسی زندانیان است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از