حالت تاریک
  • جمعه, 1403/02/28 شمسی | 2024/05/17 میلادی
مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قائم استان سمنان:

دولت می‌بایست موانع تولید ملی را مرتفع سازد

دولت می‌بایست موانع تولید ملی را مرتفع سازد

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قائم (عج) استان سمنان گفت: برای حمایت از تولید ملی دولت موظف است حامی تولید داخلی بوده صادرات و واردات را مدیریت کند و موانع تولید ملی را مرتفع سازد .

حجت‌الاسلام سید محسن حسینی دیباجی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ ضمن تبریک سال جدید به محضر رهبر معظم امام خامنه‌ای؛ مردم ولایت‌مدار و سخت‌کوش ایران اسلامی گفت: امیدوارم سال ۱۴۰۳ که مقارن  با ماه ضیافت الهی است، خداوند منان برکاتش را برای ملت ایران و جهان اسلام در سال جدید بیشتر کند.

مسئول نمایندگی، ولی‌فقیه در سپاه قائم (عج) استان سمنان در ادامه تصریح کرد: ان‌شاءالله شاهد پیروزی مردم مظلوم؛ مقتدر و صبورغزه و نابودی اسرائیل غاصب در سال جدید باشیم .

وی در رابطه‌ با اهمیت شعار سال ۱۴۰۳ گفت؛ رهبر معظم شعار سال را جهت تغییر اقتصاد و تأثیر مثبت پیشرفت اقتصادی بر سفره مردم عنوان فرموده‌اند در حقیقت معظم له در مسیر پیشرفت کشور هرساله یک راهکار اجرایی را با نام‌گذاری سال‌ها برای سعادت و نیک‌بختی جامعه برنامه‌ریزی کرده‌اند.

دیباجی در رابطه‌ با شعار سال جدید خاطرنشان کرد: همانطور که در شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم»  رهبر معظم فرموده‌اند، کلید اساسی حل مشکلات کشور با تولید داخلی و ملی است و اگر رشد تولید و حرکت ما رو به ‌جلو باشد، تورم، کاهش ارزش پول ملی و مشکل اشتغال حل می‌شود .

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی دیباجی اظهار کرد: حضرت آقا بر اساس دیده‌بانی، مشکلات و تهدیداتی  که دشمن نسبت به‌نظام اسلامی ایجاد کرده است شعار سال را تعیین می‌کنند، البته لازم به ذکر است که موضوع و مشکلات اقتصادی جهانی است.

مسئول نمایندگی، ولی‌فقیه در سپاه قائم (عج) استان سمنان ابراز داشت: یکی از راه‌هایی که دشمنان تمام توانشان را به کار برده  تا بتوانند به کشور ایران صدمه بزنند بحث اقتصاد است؛ لذا تحریم‌ها را از همان ابتدای انقلاب تابه‌حال ادامه داده است.

وی در رابطه‌ با اهمیت تولید ملی اظهار کرد: رهبر معظم بارها بر تولید داخلی و ملی تأکید داشته‌اند چرا که یکی از مهم‌ترین جنبه‌های اقتصاد ملی موضوع تولید ملی است که به‌نوعی ستون فقرات کشور محسوب می‌شود .

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی دیباجی اظهار کرد: تولید ملی قوی نیازمند تحقق 6 عامل کلیدی بازار مصرف کافی، علم و فناوری، ثروت آوری، مواد اولیه مناسب، سرمایه کافی، نیروی کار توانمند و فرهنگ تولید است و در واقع حمایت از کالای ایرانی بدین معناست که هر کس در هر جایگاه و موقعیتی برای تقویت تولید ملی تلاش کند .

 مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قائم (عج) استان سمنان در رابطه‌ با نوع حمایت از تولید ملی اظهار کرد: در واقع برای حمایت از کالای ایرانی می‌بایست هر فردی در هر جایگاه و موقعیتی برای تقویت تولید ملی تلاش کند دولت موظف است حامی تولید داخلی باشد، صادرات و واردات را مدیریت کند، از قاچاق جلوگیری کرده و موانع تولید ملی را مرتفع سازد.

وی اظهار کرد: تولیدکنندگان باهمت مضاعف و با روحیه جهادی و انقلابی به تولید کالا و خدمات باکیفیت ملی بپردازد و اگر بازرگانان با واردات بی‌رویه و بر مبنای سود شخصی اقدام کنند تولید کشور دچار رکود اقتصادی می‌شود، آنان در هر زمینه‌ای موظف هستند بر مبنای خدمات کشور گام بردارند .

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی دیباجی در پایان خاطرنشان کرد: شبکه فروش کشور، توزیع‌کنندگان کالا و خدمات داخلی را در اولویت خرید و توزیع به فروشندگان قرار دهند.

 مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان سمنان اظهار کرد: در شعار سال ۱۴۰۳ جهش تولید با کمک مردم مطرح شده است و این در حالی است که معظم له می‌دانند بخش عمدهٔ تحلیل بودجه نسبت به متغیر رشد اقتصادی است که این اتفاق از مسیر کانال بودجه عمرانی می‌گذرد.

 وی خاطرنشان کرد: در این زمینه اطلاعات پایان دی‌ماه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد میزان تحقق بودجه عمرانی ۱۶۱ هزار میلیارد تومان بوده است که این میزان نسب به سال ماقبل ۸۶ درصد بیشتر بوده است.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی دیباجی تصریح کرد: شعار سال گذشته با عنوان مهار تورم و رشد تولید با آثار بهبود شاخص‌ها و کاهش تورم در سفره مردم ملموس و محسوس بود و در ابتدای سال گذشته تا انتهای سال سهم بهره‌وری از رشد اقتصادی به بالاترین میزان 10 سال اخیر رسیده بود.

 مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان سمنان افزود: تورم نقطه‌به‌نقطه تولید با ۲/۸ کاهش به ۳۱/۲ رسیده بود که نشان می‌دهد تورم تولیدکننده بیشتر؛ بسیار پایین‌تر از مصرف‌کننده است و تورم سالانه تولید کنند به عدد ۳۴/۹ درصد رسیده است.

 وی ابراز داشت: همه آنچه مبنی بر شعار سال گذشته گفته شد که با تلاش‌های بسیار تحقق پیدا کرد و همین‌طور کم و کسری‌ها میراث ویرانه‌های قبلی اصلاح و ساخته شود برای بهبود وضعیت و تأثیر ملموس بر سفره مردم همواره بسیار است.

گام نخست ارزیابی دقیق ریشه‌های تورم است

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی دیباجی در ادامه تصریح کرد: لذا حضرت آقا شعار امسال را هم همین نام‌گذاری کرده است چرا که این موضوع هم ‌بار از دغدغه‌های نخبگان، کارشناسان و متخصصان اقتصادی کشور است و برای حل آن راهکارهای فراوانی ارائه کرده‌اند.

 مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان سمنان اظهار کرد: هر چند راهکارهای بسیاری برای مهار تورم در سال‌های گذشته ارائه شد که حاکی از توجه و دغدغه اصلی کشور در این مسئله بوده  اما حل این دغدغه‌مندی همچنان بر سر سفره مردم هنوز خیلی محقق نشده است.

 وی خاطرنشان کرد: اقدامات اصولی جهت تحقق شعار سال می‌بایست انجام شود؛ لذا باید تأکید کرد که گام نخست در تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم کشف و ارزیابی دقیق ریشه‌ها و علت‌های افزایش تورم و کاهش تولید در سال گذشته است.

 این مقام مسئول خاطرنشان کرد: باید ارزیابی شود که هر یک از موارد مهم مطرح شده در اقتصاد کشور از جمله اینکه کلیدواژه‌ها می‌توانند به کمبود مواد اولیه برای تولید، فقدانِ فنّاوری روز در امر تولید، تنبلی و ترجیح اقتصاد دلالی و واسطه‌گری به اقتصاد تولید، مافیاهای خام‌فروشی، عدم بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانش‌بنیان، اقتصاد دولتی و میل شدید دولتی‌ها به بنگاه‌داری و همچنین جهش دائمی نرخ ارز تا کجا محقق شده است.

 وی ابراز داشت: بااین‌حال شعار سال به‌ویژه بحث جهش تولید که مردم هم باید مشارکت کنند از دلایل مهم است که وضعیت جنگ اقتصادی در نظریه و عمل پذیرفته بشود و این یک امر مهمی است که مجریان کشور با آرایش جدیدتری که به کار گرفته‌اند یکی از ارکان مهم جهش تولید است.

 یکی از ابعاد مهم تحقق شعار سال برچیده‌شدن سایه شوم دلار در اقتصاد کشور

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی دیباجی ضمن اشاره به تأثیر دلار بر اقتصاد کشور اظهار کرد: باید دید سایه شوم و نحس دلار از سر اقتصاد کشور برچیده می‌شود اگر این امر مهم اتفاق افتد قطعاً یکی از ابعاد مهم تحقق شعار سال محسوب می‌شود.

 مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان سمنان افزود: باید در کارشناسی ارزیابی شود که آیا ظرفیت فعالیت‌های دانش‌بنیان افزایش‌یافته است؟ موانع بر سر راه شرکت‌ها رفع شده است؟ آیا مردمی‌سازی اقتصاد و کوتاه‌کردن هرچه بیشتر دست دولت از بنگاه‌داری و تولید رخ‌داده است؟ آیا قوه مجریه کشور نقش هدایت بازرسی و هدایت و نظارت بر فعالیت اقتصادی بخش خصوصی با تعاونی را به‌خوبی ایفا می‌کند اگر این موارد هم رخ‌داده باشد قطعاً گام‌های اساسی در مسیر تحقق شعار امسال برداشته شده است.

 وی خاطرنشان کرد: در بحث اهمیت شعار سال رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند تولید ملی می‌بایست با مشارکت مردم انجام گیرد حقیقت فرمایش معظم له را می‌توان این‌گونه توصیف کرد که خرمشهر اقتصادی با مشارکت مردم به نتیجه خواهد رسید چرا که در زمان دفاع مقدس فتح خرمشهر نتیجه تغییر شیوه دفاع و کنارگذاشتن اصول متعارف جنگ می‌توان بیان کرد.

راهکارهای تحقق خرمشهر اقتصادی در کشور

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی دیباجی تصریح کرد: زمانی که با اتکا به مردم فصل نوینی از مقاومت فعالانه را در نبرد به نمایشگاه گذاشته‌ایم خرمشهرهای اقتصادی حاصل نمی‌شود مگر اینکه از مسیر متعارف تولید اقتصادی خارج شویم و در واقع نگاه اقتصادی کشور تغییریافته و در جهت مشارکت مردم سوق پیدا کند.

 مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان سمنان ضمن اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب مبنی بر شعار سال اظهار کرد: معظم له جهش تولید با مشارکت مردم را نوعی بسیج مردمی یا ملت‌سازی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور مدنظر قرار داده‌اند؛ چون شیوه‌ها و راهکارهای مختلف برای رفع مشکلات اقتصادی اعمال شده بود؛ اما نتیجه‌ای مثمرثمر حاصل نشده است.

 وی ضمن اشاره به چالش مدیریت اقتصادی موجود در دولت‌ها اظهار کرد: متأسفانه دولت اسبق با تفکرات معظم له همراه نبوده و همین امر مشکلات اقتصادی کشور را دوچندان کرد که بر همین مبنا معظم له جهت رفع مشکلات اقتصادی مردم را مخاطب قرار دادند.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی دیباجی اظهار کرد: مشارکت مردمی در اقتصاد نسخه‌ای بود که پس از انقلاب اسلامی ایران در جهاد سازندگی، بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان وجود داشته است و اجرای همین طرح موجب آبادانی و مرتفع‌شدن مشکلات متعددی در کشور شده است و همچنان مشارکت مردم در گروه‌های جهادی به‌صورت محدود وجود دارد.

 تدبیر، طراحی و اجرای حضور حداکثری توسط دولت

وی تصریح کرد: تجربه و نگاه عمیق سکان‌دار انقلاب در خصوص عبور کشور از چالش‌ها و کمک مردم موجب شد تا از سال ۱۳۸۴ سیاست‌های کلی را باتوجه‌به اصل ۴۴ ابلاغ کنند که دولت سیزدهم نیز شعار مردمی‌بودن را انتخاب کرده است و شایسته است دولت حاکم حضور حداکثری مردم در اقتصاد را تدبیر، طراحی و اجرا کند.

 این مقام مسئول ضمن اشاره به وظایف دولت در راستای شعار سال اظهار کرد: دولت می‌بایست تلاش مستمری جهت تضعیف رقبای خارجی تولیدات داخلی در دستور کار داشته و با برخورد با  فعالیت‌های نامولد که فاقد ارزش هستند، زمینه حضور مردم در اقتصاد کشور را فراهم کند.

 وی تصریح کرد: دولت می‌بایست مشوق‌های لازم برای حضور مردم در فعالیت‌های تولیدی را و کاهش ریسک آنان در سازوکارهای تولیدی طراحی شود و در مردمی‌سازی تولید دولت می‌بایست بستر مناسبی برای ورود آحاد مردم به چرخه اقتصاد را فراهم سازد.

هدایت و جهت‌دهی اصولی دلالان اقتصاد

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی دیباجی ابراز داشت: دولت می‌بایست به این نکته توجه کند که نیاز به حذف دلالان در موضوعات اقتصادی نیست، بلکه می‌بایست دلالان را جهت‌گیری و هدایت کرده و از توانمندی آنان در نظام توزیع اقتصادی استفاده اصولی شود.

 مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان سمنان خاطرنشان کرد: توسعه بنگاه‌های خرد و کوچک همچون تعاونی‌ها و اشتغال‌های خانگی، ارائه مکانیزم‌های مالی و مردم‌محور در بازار سرمایه از جمله ابزارهای لازم برای مشارکت مردم در اقتصاد مدنظر مسئولان قرار گیرد.

 وی در ادامه افزود: مردمی‌سازی تولید دلیل بر حمایت از کالای بی‌کیفیت نیست و تولیدکنندگان در مقابل مصرف‌کنندگان وظایف و تعهداتی دارند که یکی از مهم‌ترین این تعهدات بالابردن کیفیت کالاهای تولیدی با وجود خدمات پشتیبانی پس از فروش است و دولت می‌بایست در این راستا حقوق مردم را تضمین کند.

 این مقام مسئول در رابطه ‌با وظایف مردم در شعار سال اظهار کرد: مردم می‌بایست پیرو شعار سال فرهنگ اقتصادی خود را اصلاح کنند چرا که فعالیت‌های نامولد و مزاحم در اقتصاد کشور نه‌تنها قبحی ندارند؛ بلکه به دلیل درآمدهای بالا از مضرات بالای برخوردار است بنابراین می‌بایست فرهنگ کار تولید و کسب درآمد صحیح بر جامعه سایه افکنده و فرهنگ فعالیت نامولد در کشور تضعیف شود.

حمایت مردم از کالاها و تولیدات ایرانی

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی دیباجی در ادامه وظایف مردم در تحقق شعار سال اظهار کرد: مردم وظیفه دارند از کالاهای ایرانی و تولید داخلی حمایت کنند حتی اگر کالاهای ایرانی کیفیت کمتری داشته باشد کشورهایی همچون چین و ژاپن که از نظر اقتصادی در حال پیشرفت و صعود هستند از ابتدا از کالاهای باکیفیت برخوردار نبودند و حتی کالاهای آنان از درجه‌بندی برخوردار بوده است و مردم ژاپن معمولاً از کالاهای باکیفیت درجه سوم استفاده می‌کنند تا کالاهای باکیفیت را جهت سود اقتصادی بیشتر صادر کنند.

حضور ملت در اقتصاد ازبین‌رفتن اهرم فشار دشمنان

 مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان سمنان در پایان افزود: همچنان که در مسائل امنیتی، فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی پیرو فرمایشات معظم له بوده و توانسته‌اند به‌خاطر اعمال اقدامات لازم برای امنیت در کشور موجب بازدارندگی دشمنان در این راستا شده اگر همه ملت ایران پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در عرصه اقتصادی وارد میدان شوند موجب تقویت و رفع مشکلات اقتصادی شده و دشمنان نمی‌توانند از این اهرم بری ضربه‌زدن به ملت غیور و همیشه در صحنه ایران اسلامی استفاده کنند.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از