حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/04/14 شمسی | 2024/07/04 میلادی
امام‌جمعه موقت سمنان:

روزه‌داری سبب افزایش همبستگی اجتماعی می‌شود

روزه‌داری سبب افزایش همبستگی اجتماعی می‌شود

امام‌جمعه موقت سمنان گفت: در این ماه انسان با درک واقعی گرسنگی و تشنگی می‌تواند معنای واقعی فقر را درک کرده و از بعد فردی دین و نماز و عبادت به بعد اجتماعی دین یعنی ترحم بر مستمندان و نیازمندان سوق داده شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین مهدوی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ در خصوص ثمرات و برکات روزه‌داری در ماه مبارک رمضان گفت: روزه‌داری جزو ارکان اصلی تمام ادیان الهی محسوب شده و در هر آیین و مسلک دینی به شکلی خاص انجام می‌شود.

امام‌جمعه موقت سمنان در ادامه افزود: روزه‌داری حتی در آیین‌های بودایی و هندی نیز وجود داشته و در آیین‌های مسیحان و یهودیان نیز روزه‌گرفتن وجود داشته و به‌  طور کلی نوعی فدیه و کفاره گناهان در بین ادیان محسوب می‌شود.

بنا به گفته مهدوی‌نژاد خداوند قوانین و دستوراتش را بر مبنای فطرت انسان طراحی کرده و در مورد روزه نیز با توجه‌ به توانایی و ظرفیت انسان شرایط و دستورات روزه‌داری را بنا نهاده تا به‌ موجب آن این عبادت سبب رشد و تعالی انسان شده و خصایل اخلاقی نیکو در وجود انسان رشد کند.

وی به گوشه‌ای از منافع روزه‌داری برای مؤمنین اشاره کرد و افزود: روزه‌گرفتن سبب تقویت اراده، صبر و بردباری در انسان شده و از سوی دیگر شهوات را در انسان کنترل می‌کند و با توجه‌ به حدیثی از امام رضا علیه‌السلام روزه سبب می‌شود انواع شهوات مانند لهو و لعب و تکاثر و تفاخر از انسان دور شود.

مهدوی‌نژاد به ابعاد اجتماعی روزه‌داری نیز گریزی زد و افزود: همان‌طور که پیامبر فرمودند رمضان ماه مواسات، همدلی  و همدردی است و در این ماه انسان با درک واقعی گرسنگی و تشنگی می‌تواند معنای واقعی فقر را درک کرده و از بعد فردی دین و نماز و عبادت به بعد اجتماعی دین یعنی ترحم بر مستمندان و نیازمندان سوق داده شود.

وی درنهایت روزه‌داری را به سبب ایجاد اتحاد و همدلی و مهربانی بیشتر در بین افراد جامعه و افزایش صبر و بردباری، افزایش سلامت و قوای جسمانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار دانست و ابراز کرد: خداوند این عبادت را منتسب به خودش قرار داده و پاداش آن را نیز خودش می‌دهد. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از