حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1403/07/25 شمسی | 2024/10/16 میلادی
دنیای سفید روشندلان سمنانی
مرآت گزارش می‌دهد؛

دنیای سفید روشندلان سمنانی

برخی از روشندلان استان سمنان با توانمندی‌های خود محدودیت‌ها را کنار زدند و ثابت کردند که تنها ناامیدی سد راه موفقیتشان است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ ۲۴ مهرماه  روز عصای سفید است، روز روشندلانی که با وجود موانع و مشکلاتی که هر روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اما با صبوری بر تمام آن‌ها فائق آمده و به جایگاهی رسیدند و موجب حیرت اطرافیان شدند.

اعظم رحیمی، مهرداد فؤادیان و حمیدرضا نوروزیان روشندلانی از میان هزاران نابینا در استان سمنان هستند که توانسته‌اند با همت، تلاش و اعتماد به نفس خود در جامعه خوش بدرخشند.

اعظم رحیمی ۴۰ ساله یکی از روشندلان استان سمنان است که تحصیلات خود را تا کارشناسی‌ارشد در رشته حقوق ادامه داده و حال مشغول وکالت است. 

مهرداد فؤادیان ۳۴ساله تنها کتابدار روشندل استان سمنان است که با مشکلات بینایی توانسته کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی عمومی را بگیرد و در جامعه نقش‌آفرین باشد.

حمیدرضا نوروزیان ۳۷ساله که عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد سمنان است توانسته موانع زیادی را پشت سر بگذارد و در جامعه به موفقیت‌های فراوانی دست یابد.

خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» به‌مناسبت روز عصای سفید با این روشندلان سمنانی به گفتگو پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

اداره بهزیستی هم مناسب‌سازی نیست

اعظم رحیمی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» با اشاره به مشکل مادرزادی‌اش گفت: از بدو تولد مشکل کم‌بینایی را داشتم؛ ولی چون فرزند اول بودم خانواده‌ام دیر متوجه شدند و از زمان درمان نیز گذشته بود.

بانوی روشندل شاهرودی در خصوص مشکلات تحصیلی‌اش اظهار کرد: در زمان تحصیلم امکاناتی مثل کتاب بریل فشرده وجود نداشت و برخی اوقات حتی کتاب‌های بریل وسط سال تحصیلی هنوز چاپ نشده بود و مجبور به استفاده از کتاب‌های دانش‌آموزان سال‌های گذشته بودیم.

وی همچنین تصریح کرد: مراکز نابینایان نوارهای کاست هم ضبط و به آموزش و پرورش ارسال می‌کردند که دارای کیفیت مناسب نبود.

رحیمی با بیان اینکه مدارس نیز در آن زمان مناسب‌سازی نبود، ابراز کرد: در حال حاضر نیز با توجه به اینکه تردد معلول و نابینایان در سطح شهر بیش‎‌تر شده اما اصلاً مناسب‌سازی خوبی صورت نگرفته است.

وی در ادامه افزود: اداره بهزیستی شاهرود که محل تردد معلولان و نابینایان است اصلاً مناسب‌سازی درستی ندارد و مسئولان حتماً باید چاره‌ای بیندیشند تا این قشر آسیبی نبینند.

این روشندل شاهرودی با بیان اینکه در استخدام با مشکل مواجه نشدم، اظهار کرد: آزمون وکالت امتیاز خاصی برای معلولان نداشت و همانند یک فرد سالم سنجیده شدم.

رحیمی در خصوص مشکلات موجود یک فرد روشندل در وکالت گفت: آن وکیل باید از طرف مردم تأیید شود و اگر در اذهان عمومی متوجه شوند وکیلی که انتخاب کردند مشکل معلولیت دارد، فکر می‌کنند که فرد توانمندی نیست و خیلی زمان‌بر است تا بتوانید توانمندی خودتان را ثابت کنید.

سمنان انجمن نابینایان ندارد

مهرداد فؤادیان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» با اشاره به اینکه به‌صورت مادرزادی نابینا شدم، گفت: مشکل بینایی که داشتم هیچ‌وقت نتوانست مانع فعالیتم در جامعه شود.

روشندل دامغانی با بیان اینکه سال ۸۹ در کنکور شرکت کردم و در رشته روان‌شناسی موفق به کسب امتیاز شدم، اظهار کرد: در حال حاضر کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی عمومی دارم.

 وی در خصوص مناسب‌سازی‌های سطح شهر و ادارات گفت: باید این مناسب‌سازی‌ها حتی در مدارس و دانشگاه‌ها روز به روز بهتر شود.

فؤادیان همچنین از مسئولان خواست تا برخی از مسئولان بانکی را برای ارائه خدمات به معلولان توجیه کنند تا این افراد با مشکل مواجه نشوند.

وی با اشاره به اینکه منابع درسی خیلی محدود و کم بود، بیان کرد: برخی اوقات نیز منابع درسی پیدا نمی‌شد که باید به‌صورت صوتی مطالب را جمع‌آوری می‌کردیم.

این روشندل درباره نحوه استخدامش در کتابخانه مرکزی استان سمنان اظهار کرد: به‌عنوان کتابدار در آزمون استخدامی شرکت و نمره قبولی را کسب کردم و از مهرماه ۹۵ در کتابخانه مشغول به فعالیت شدم.

وی با انتقاد از نبود انجمن فعال و پویا برای نابینایان استان سمنان گفت: برخی از روشندلان به این خودباوری نرسیده‌اند که می‌توانند در جامعه حضور داشته باشند و نقش‌آفرینی کنند.

فؤادیان در ادامه افزود: حمایت خانواده و مسئولان برای نقش‌آفرینی بی‌تأثیر نیست؛ اما باز هم خود نابینایان باید روابط اجتماعی خود را قوی کرده و استقلال خود را حفظ کنند تا در جامعه دیده شوند.

برخی‌ها نگاه ترحم‌آمیز به روشندلان دارند

حمیدرضا نوروزیان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» با بیان اینکه مشکل بینایی‌ام مادرزادی است، گفت: این مشکل مانع فعالیتم نشده و توانسته‌ام با اراده قوی به‌مراتب بالایی دست یابم.

روشندل سمنانی در خصوص قبولی در کنکور سراسری اظهار کرد: سال ۸۴، ۵۳۰ هزار شرکت‌کننده در رشته انسانی کنکور دادند که رتبه ۲ هزار را کسب کردم و در رشته حقوق دانشگاه سمنان قبول شدم.

وی ادامه داد: از آنجایی که در مقطع کارشناسی معدل بالایی داشتم، شاگرداول و دانشجوی نمونه شدم و توانستم بدون آزمون مقطع کارشناسی‌ارشد را بگذرانم و در نهایت دکتری هم دانشگاه سمنان خواندم.

نوروزیان در خصوص فعالیت‌هایش در سطح جامعه گفت: در حال حاضر در دانشگاه هم تدریس می‌کنم و سه کتاب و بیش از ۳۰ مقاله پژوهشی نوشته‌ام.

وی در خصوص مناسب‌سازی شهری برای تردد روشندلان و معلولان اظهار کرد: در زمان تحصیل من مناسب‌سازی موضوعیت نداشت و قانون محکمی برای اجرای آن وجود نداشت.

این روشندل سمنانی در ادامه افزود: در خیلی از قسمت‌های شهر مناسب‌سازی نداریم و یا برای رفع تکلیف و به‌صورت ناقص انجام شده است.

وی با انتقاد به نگاه ترحم‌آمیز جامعه به افراد معلول گفت: هنوز بخشی از جامعه کماکان به لحاظ فرهنگی یک توان‌خواه را شهروند درجه‌دو می‌دانند و او را ناتوان فرض می‌کنند که نیاز به ارتقاء فرهنگ و شعور اجتماعی است.

نوروزیان در ادامه افزود: خیلی از کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته فرهنگ هم‌زیستی یا توان‌خواه را از کودکی آموزش می‌دهند؛ مثلاً به آن‌ها یاد می‌دهند جلوی کسی که معلول جسمی حرکتی است، نباید بدوند.

این روشندل با اشاره به تصمیمات آموزش و پرورش برای تحصیل افراد معلول بیان کرد: کسانی به مدرسه استثنایی می‌روند که مشکل ذهنی دارند و افراد روشندل و ناشنوا باید در مدرسه عادی درس بخوانند که این تصمیم درستی است که هم جامعه آن‌ها را بپذیرد و هم آن‌ها هم‌زیستی در جامعه را یاد بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: نقش اصلی را در این حوزه پدر و مادر معلول ایفا می‌کنند و باید بپذیرند که این فرزند شرایطش این است که یک‌سری محدودیت‌هایی داشته باشد و این فرد را طوری تربیت کنند که بتواند فرایند پذیرش را انجام دهد و آن فرد باید یاد بگیرد که با محدودیت‌ها با دیگران رقابت کند تا بتواند استعدادهایش را پیدا کند.

انتهای خبر/

 

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از