حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
امام جمعه موقت سمنان:

زیارت اربعین از نشانه‌های مؤمن است

زیارت اربعین از نشانه‌های مؤمن است

امام جمعه موقت سمنان گفت: زیارت اربعین آن‌قدر حائز اهمیت است که امام حسن عسکری (ع) آن را از نشانه‌های مؤمن بیان کردند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین غلامحسین مهدوی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به اهمیت اربعین و فضیلت‌های پیاده‌روی آن گفت: مسئله اربعین و نهضت‌ قیام امام حسین (ع) از دیرباز میان شیعیان، تقویم تاریخی جهان و دلدادگان حسینی شناخته شده و حائز اهمیت بوده است.

وی در ادامه افزود: اختصاص اربعین برای امام حسین (ع)  به‌خاطر نقش مهم شهادت و رشادت‌های ایشان و یاران وفادارش برای زنده نگه‌داشتن اسلام است، همچنین امام حسین (ع) در میان ائمه (ع) دارای امتیازهایی است که سایر معصومان (ع) از این امتیاز برخوردار نیستند.

امام جمعه موقت سمنان با اشاره به برخی امتیازات امام حسین (ع) که ایشان را از سایر ائمه (ع) متمایز می‌کند، گفت: طبق قوانین اسلام خوردن خاک حرام است مگر تربت امام حسین (ع) باشد و خداوند این ویژگی را در عوض شهادت به ایشان عطا کرده است.

وی عنوان کرد: ثواب و پاداش گریه بر امام حسین (ع) از دیگر امتیازها است؛ زیرا در روایات متعدد آمده که گریه برای مصائب امام حسین (ع) موجب آمرزش گناهان انسان می‌شود.

مهدوی‌نژاد تأکید کرد: زنده کردن نهضت اربعین در سال ۶۱ ق محقق شد که می‌تواند از جمله دلایل استحباب زیارت اربعین باشد؛ زیرا در آن روز جابر بن عبدالله انصاری و کاروانش به کربلا رسیدند و مزار امام حسین (ع) را زیارت کردند.

وی به بیان روایتی از امام حسن عسکری (ع) پرداخت و گفت: امام حسن عسکری (ع) فرمودند: نشانه‌های مؤمن پنج چیز است: خواندن ۵۱ رکعت نماز، ۱۷ رکعت واجب (نمازهای یومیه) و ۳۴ رکعت مستحب نافله‌های روزانه در هر شب و روز، زیارت اربعین، انگشتر در دست راست و پیشانی را در سجده بر خاک نهادن و بلند گفتن «بسم‌الله الرحمن الرحیم»، بنابراین زیارت اربعین آن‌قدر حائز اهمیت است که امام حسن عسکری (ع) آن را از نشانه‌های مؤمن بیان کردند.

مهدوی‌نژاد اذعان کرد: سایر امامان معصوم برای زنده نگه‌داشتن نهضت اربعین و ترویج فرهنگ آن رشادت‌های بسیار کردند و همین رشادت‌ها سبب اهمیت اربعین میان شیعیان شده است و شیعیان به‌ویژه ساکنان عراق هر سال از همه نقاط مختلف دنیا با پای پیاده به‌سوی کربلا حرکت می‌کنند.

وی ابراز کرد: دشمنان امام حسین (ع) پس از شهادت ایشان دست از دشمنی نکشیده و در تلاش برای فراموشی واقعه کربلا زائران امام (ع) را شکنجه می‌کردند و برخی را به قتل می‌رساندند همچنین در زمان متوکل عباسی تلاش کردند صورت قبرها را نابود کنند و همه قبرهای کربلا را شخم زدند، مزرعه کردند؛ اما تلاش‌هایشان بی‌فایده بود؛ زیرا شیعیان از مناسبت‌هایی همچون اربعین برای زنده نگه‌داشتن نهضت عاشورا استفاده می‌کردند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از