حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/06/18 شمسی | 2024/09/08 میلادی
مرآت گزارش می‌دهد؛

کم‌آبی در کمین باغات زیتون استان سمنان

کم‌آبی در کمین باغات زیتون استان سمنان

اگرچه زیتون محصولی کم‌آب‌بر است، اما خشک‌سالی و معضلات شهرستان‌های غربی استان سمنان در تأمین آب مورد نیاز باغات تولید زیتون استان سمنان را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ اقلیم استان سمنان برای کاشت و پرورش زیتون بسیار مناسب است و همچنین این محصول به‌واسطه ارزش‌افزوده‌ای که ایجاد می‌کند برای کشاورزان گزینه مناسبی برای کاشت محسوب شده  و تمایل آن‌ها به این محصول بسیار زیاد است و از این رو می‌بایست به مطالبات به‌حق کشاورزان در خصوص تأمین آب و همچنین ارائه تسهیلات مناسب توجه شود.

آفت پسیل تهدید جدی باغات زیتون است

مهدی قرائیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» با بیان اینکه در کل کشور سطح زیر کشت زیتون حدود 65 هزار هکتار است، گفت: در استان سمنان سطح زیر کشت زیتون حدود 4 هزار هکتار است و شهرستان‌های غربی از جمله گرمسار و آرادان در این حوزه پیشتاز هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: درخت زیتون با شرایط آب‌ و هوایی استان سمنان سازگار است و به جهت مقاومت در برابر آفات و کم‌آب‌بر بودن امکان کاشت و توسعه آن فراهم است.

وی همچنین ابراز کرد: استان سمنان تقریباً جزو پنج استان اول کشور در جهت کاشت زیتون است و در میزان تولید به نسبت سطح زیر کشت در کشور حائز رتبه نخست است.

بنا به گفته قرائیان، محصول زیتون استان سمنان به جهت آنکه باغات استان تجاری‌سازی شده و یک‌دست است و درگیر آفات زیادی نیست، به نسبت سایر نقاط کشور از کیفیت و سلامت بهتری برخوردار است. 

وی آفت پسیل را در استان سمنان تهدید جدی برای باغات زیتون قلمداد کرد و افزود: متأسفانه این آفت از درختانی که در سطح شهر توسط شهرداری کاشته می‌شوند به سمت باغات کشیده می‌شود و می‌بایست مسئولان شهرداری نسبت به سم‌پاشی و کنترل این آفت در درختان سطح شهر اقدامات جدی را مدنظر قرار دهند.

این مقام مسئول  کم‌آبی را در منطقه به‌خصوص در شهرستان‌های گرمسار و آرادان مشکل اصلی باغداران دانست و افزود: مسئله تأمین آب از حبله‌رود و درگیری بین استان‌های تهران و سمنان همچنان برای کشاورزان این منطقه دردسرآفرین شده است.

وی با بیان اینکه روغن جزو کالاهای اساسی و نیاز اصلی خانوارها محسوب می‌شود، ابراز کرد: زیتون می‌تواند در تأمین روغن کشور بسیار حائز اهمیت باشد و از آنجا که 90 درصد نیاز روغن کشور از طریق واردات تأمین می‌شود، می‌بایست مسئولان نسبت به کاشت و پرورش زیتون و تهیه روغن از آن مبادرت جدی‌تری ورزند.

قرائیان تصریح کرد: در استان سمنان 60 درصد حجم محصولات زیتون برای روغن‌کشی و 40 درصد برای کنسرواسیون استفاده می‌شود و البته کارخانه‌های روغن‌کشی صنعتی زیتون در استان وجود دارد.

کم‌آبی باعث تولید زیتون بی‌کیفیت می‌شود 

اسماعیل قباخلو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» با بیان اینکه زیتون درخت کم‌توقعی است و حتی در فقیرترین زمین‌ها نیز قابلیت کشت دارد، گفت: بنده در یکی از مناطقی که از نظر خاک بسیار فقیر و امکان کاشت هیچ نوع محصول دیگری را ندارد 15 هکتار باغ زیتون ایجاد کرده‌ام.

این باغدار و تولیدکننده زیتون ابراز کرد: اگرچه این درخت مقاوم و کم‌آب‌براست اما این موضوع به معنای آن نیست که نیازی به آب ندارد به جهت آنکه درخت زیتون خاص مناطق مدیترانه‌ای و معتدل و نه گرم و خشک است و تأمین آب در ایجاد محصول با کیفیت بسیار مؤثر است.

وی از بی‌مهری برخی مسئولان در تأمین آب مورد نیاز باغات خود ابراز گله‌مندی کرد و افزود: متأسفانه با وجود تعاملات با سازمان آب و پرداخت حقابه به بنده اجازه استفاده از آب ‌داده نمی‌شود و مجبور به استفاده از آب مازاد با قیمت گزاف هستم.

بنا به گفته قباخلو، اگرچه مشکلات بر سر راه باغداران و همچنین بنده زیاد است اما توانستم تاکنون محصول خوبی تولید و در کنار آن صنایع تبدلی را نیز ایجاد کرده و با واسطه روغن تهیه شده را به کشورهای اروپایی صادر کنم.

وی معضل دیگر در مسیر  روغن‌کشی زیتون را بی‌توجهی باغداران نسبت به حمل زیتون برای روغن‌کشی دانست و افزود: متأسفانه باغ‌داران زیتون را در کیسه ریخته و برای روغن‌کشی حمل می‌کنند که این موضوع سبب می‌شود زیتون اکسیده شده و مناسب برای روغن‌کشی نباشد و بهتر است از سبد برای جابه‌جایی زیتون استفاده شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از