حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
مطابق جدیدترین داده‌های مرکز آمار ایران؛

سمنان ششمین استان کشور در مهار بیکاری

سمنان ششمین استان کشور در مهار بیکاری

استان سمنان بر پایه جدیدترین داده‌های مرکز آمار ایران، با نرخ بیکاری ۶/۵ درصد در تابستان ۱۴۰۲ به عنوان ششمین استان کشور در این شاخص معرفی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مرآت؛ بر پایه داده‌های مرکز آمار ایران، پس از استان‌های خراسان شمالی و آذربایجان غربی و با نرخ ۵/۱ درصد، زنجان ۶/۲ درصد، یزد ۶/۳ درصد و مازندران ۶/۴ درصد، استان سمنان کمترین نرخ بیکاری کشور را در تابستان ۱۴۰۲ تجربه کرد.

 

نرخ بیکاری استان سمنان در زمستان ۱۴۰۰ عدد هفت بود که در زمستان ۱۴۰۱ با ۱/۳ درصد کاهش، به ۵/۷ درصد رسید و این خطه کمترین نرخ بیکاری و بالاترین میزان اشتغالزایی را در کشور کسب کرد و رکورد ١٨ ساله خود را شکست.

 

بر پایه جدیدترین داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری این استان، تابستان ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با حدود ۰/۰۲ درصد افزایش، به ۶/۵ درصد رسید.

 

بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان امسال که توسط مرکز آمار ایران صورت گرفت، نرخ بیکاری در استان سمنان از ۶/۳ درصد در تابستان ۱۴۰۱ به ۶/۵ درصد در تابستان ۱۴۰۲ رسید که از میانگین کشوری ۷/۹ درصد، حدود ۱/۱۴ درصد کمتر است.

 

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نسبت اشتغال استان سمنان تابستان امسال در مقایسه با سال ۱۴۰۱، ۰/۰۴ درصد کاهش یافت؛ این میزان تابستان سال گذشته ۳۵/۹ درصد بود که به ۳۵/۵ درصد در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت.

 

نرخ مشارکت اقتصادی استان سمنان نیز تابستان سال گذشته ۳۸/۱۴ درصد بود که در تابستان ۱۴۰۲ به ۳۸ درصد رسید که نشان دهنده کاهش ۰/۰۴ درصدی این شاخص است.

 

میانگین نرخ مشارکت اقتصادی در کشور ۴۱/۶ درصد و در استان سمنان ۳۸ درصد است که ۳/۶ درصد کمتر از میانگین کشوری را نشان می‌دهد.

 

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با ۵/۹ درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

 

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد.

 

منبع:ایرنا

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از