حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1403/12/08 شمسی | 2025/02/26 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن مرآت نیوز | meraatnews.com هستید؟
سواد سنجش حلقه مفقوده‌ نظام آموزشی است
معاون وزیر آموزش و پرورش:

سواد سنجش حلقه مفقوده‌ نظام آموزشی است

معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکيد بر این‌که سواد سنجش، حلقه مفقوده‌ای در نظام آموزشی است، گفت: برای تحقق این هدف، دبیرخانه راهبران سنجش باید به‌عنوان راهنمایی برای انتقال مفاهیم به دبیران مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«مرآت» به نقل از روابط‌عمومی آموزش و پرورش استان سمنان، محسن زارعی در گردهم‌آیی راهبران سنجش ایران با تأکید بر اهمیت سنجش به‌عنوان ابزاری برای رشد و پیشرفت یادگیرندگان، خواستار اصلاح نگرش نسبت به سنجش در قالب یک فرآیند یادگیری شد. 

وی در ادامه با توجه به لزوم انجام سنجش در هر مرحله از فرآیند یادگیری افزود: سنجش باید در آغاز یادگیری و در طول آن انجام شود تا بتوانیم سطح ورودی دانش‌آموزان را شناسایی کرده و بازخوردهای لازم را دریافت کنیم. 

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: متأسفانه در افکار عمومی، سنجش به‌عنوان یک واژه اضطراب‌آور تلقی می‌شود و بسیاری سنجش را برابر با آزمون‌های پایان کار می‌دانند که این برداشت نادرست است؛ چرا که سنجش باید به‌معنای یادگیری بوده و هدف از آن نیز تقویت فرآیند یادگیری باشد. 

وی هم‌چنین با اشاره‌ به ضرورت انتقال معانی و مفاهیم موجود در برنامه درسی به دانش‌آموزان تصریح کرد: سنجش می‌تواند به ما کمک کند تا این مفاهیم را به شکل مؤثرتری منتقل کنیم و روش تدریس را نه صرفاً بر اساس متن کتاب‌های درسی؛ بلکه بر اساس این مفاهیم شکل دهیم. 

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تأکيد بر این‌ که سواد سنجش، حلقه مفقوده‌ای در نظام آموزشی است، خواستار تلاش برای ارتقاء این سواد در بین معلمان شد و عنوان کرد: برای تحقق این هدف، دبیرخانه راهبران سنجش باید به‌عنوان راهنمایی برای انتقال مفاهیم به دبیران مورد استفاده قرار گیرد. 

زارعی با بیان چالش‌های موجود در ارزیابی وضعیت یادگیری دانش‌آموزان تصریح کرد: ما هنوز اطلاعات دقیقی از سطوح یادگیری دانش‌آموزان نداریم و نیازمند یک ارزشیابی استاندارد هستیم که برگزاری آزمون‌های هماهنگ از جنس عملکردی می‌تواند به ما در این زمینه کمک کند. 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در بخش پایانی سخنانش ضمن قدردانی از تلاش‌های دبیرخانه سنجش برای عملیاتی‌کردن برنامه‌های پیش‌بینی‌شده با تأکید بر لزوم برگزاری سنجش ملی به‌صورت سالانه تصریح کرد: این سنجش می‌تواند بازخوردهای لازم را فراهم کند و مبنای برنامه‌ریزی‌های آینده قرار گیرد.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.