حالت تاریک
  • جمعه, 1403/04/15 شمسی | 2024/07/05 میلادی
امام جمعه شهرستان شاهرود:

شاه با پذیرش کاپیتولاسیون ملت را تحقیر کرد

شاه با پذیرش کاپیتولاسیون ملت را تحقیر کرد

امام جمعه شهرستان شاهرود گفت: محمدرضا شاه پهلوی اگرچه خود را احیاگر عظمت باستانی ایران می‌دانست، اما در عمل با پذیرفتن لایحه کاپیتولاسیون به آنها اجازه داد هرطور می‌خواهند با ایرانیان رفتار کنند.

حجت‌الاسلام عباس امینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت؛ در رابطه‌ با موضع‌گیری قاطع امام راحل نسبت به تصویب لایحه ننگین کاپیتولاسیون گفت: امام امت از همان آغاز شکل‌گیری نهضت انقلاب اسلامی نسبت به عزت و استقلال و شرافت ملت ایران دغدغه‌مند بود و تصویب این لایحه را سند بردگی ملت ایران دانست و در فضای اختناق جامعه نسبت به آن روشنگری کرد.

 

امام جمعه شهرستان شاهرود تصریح کرد: رژیم غاصب پهلوی به دنبال آن بود که در خفا و به‌دوراز اعتراضات مردمی بردگی خود را به آمریکایی‌ها ثابت کند؛ اما واکنش صریح امام راحل موجب روشنگری در جامعه شد که این نگاه امام راحل نه‌تنها برخاسته از نگاه دینی بلکه نگاه ملی‌گرایانه و به جهت حفظ عزت ایرانیان بود.

 

بنا به گفته حجت‌الاسلام امینی تنها کسی که در آن دوران خفقان جرئت ایستادگی در برابر آمریکا و شاه خائن را داشت امام بود که از هیچ‌کدام از تهدیدات آنها ابایی نداشت و تنها با توکل و ایمان راسخ در برابر آنها ایستادگی کرد و تبعات اعتراض به کاپیتولاسیون که اخراج و تبعید از کشور بود را به جان خرید.

 

امام‌جمعه شهرستان شاهرود ابراز کرد: پذیرش کاپیتولاسیون در زمانی رخ داد که سایر مراجع هم چندان موضع محکمی در برابر آن اتخاذ نکردند، همچنین نیروهای پر ادعای ملی‌گرا هم در برابر این فاجعه ننگین سیاست جدی از خود بروز نداند و امام خمینی تنها شخص با جرئتی بود که نسبت به پذیرش این تحقیر فریاد ‌زد.

 

وی علت پذیرفتن این لایحه خفت‌بار از سوی شاه را تلاش برای بقای سلطنت وابسته خود به بیگانگان دانست و ابراز کرد: رژیم پهلو. ی و شخص شاه برای کسب حمایت آمریکایی‌ها حاضر بود دست به هر کاری بزند و اگر از کاپیتولاسیون چیزبدتری هم بود آن را می‌پذیرفت.

 

وی در نهایت با بیان اینکه شاه اگرچه خود را احیاگر عظمت باستانی ایران می‌دانست؛ اما در عمل با پذیرفتن لایحه کاپیتولاسیون به آنها اجازه داد هرطور می‌خواهند با ایرانیان رفتار کنند و خفت و خواری را برای مردم کشورش ایجاد کرد.  

 

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از