حالت تاریک
  • سه‌شنبه, 1403/04/12 شمسی | 2024/07/02 میلادی
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان:

صنعت مرغداری سمنان از بیماری‌های طیور پاک است

صنعت مرغداری سمنان از بیماری‌های طیور پاک است

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت:خوشبختانه استان سمنان از لحاظ آنفولانزای فوق‌حاد پرندگان استان پاکی است.

حمیدرضا حسینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» در راستای تبیین دستاوردهای سازمان دامپزشکی استان سمنان گفت: خوشبختانه استان سمنان از لحاظ آنفولانزای فوق‌حاد پرندگان استان پاکی است و با اقدامات سازمان دامپزشکی تاکنون این بیماری در سطح فارم‌ها گزارش نشده و مردم با خیال راحت می‌توانند گوشت مرغ و تخم‌مرغ را مصرف کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در ادامه افزود: باتوجه‌به نوع رفتار متفاوت این ویروس و امکان مبتلا کردن جمعیت پستانداری محل حضور حیات‌وحش با همکاری محیط‌زیست کنترل می‌شود.

این مقام مسئول ابراز کرد: تاکنون بیش از ۲۰۰ دوره آموزش تدریجی برای بهره‌برداران انجام شده تا در صورت برخورد با علایم بیماری هوشیار باشند.

وی همچنین از برون‌سپاری بخش اعظمی از فعالیت‌های دامپزشکی استان سمنان خبر داد و افزود: با واگذاری فعالیت‌ها در حوزه واکسیناسیون، خدمات درمانی و آزمایشگاهی به بخش خصوصی علاوه بر اشتغال بیش از ۲۷۰ دامپزشک و پیراپرشک، وجود درمانگاه‌ها در جای‌جای استان حتی در دورافتاده‌ترین نقاط استان سبب حمایت از دامداران شده تا در هر ساعت از شبانه‌روز با مراجعه به بخش خصوصی در جهت درمان دام‌های خود اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان همچنین از معدوم شدن بیش از ۱۵ تن لاشه غیربهداشتی و همچنین ۱۰۹ تن گوشت مرغ غیرقابل‌استفاده در کشتارگاه‌های دام و طیور سطح استان طی ۹ ماه سال جاری خبرداد.

بنا بر گفته حسینی در سطح استان سمنان بیش از یک هزار و ۲۴۴ مرکز عرضه فراورده دامی و پروتئینی در حال فعالیت هستند که طی بازدیدهای ناظران دامپزشکی از این واحدها در سال جاری بیش از ۱۱ تن فراورده غیرقابل‌مصرف لبنی و پروتئینی جمع‌آوری و ۹۵ مرکز متخلف نیز به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی از کمبود نیرو و امکانات در سطح این نهاد نیز گلایه کرد و افزود: در حال حاضر کل مجموعه دامپزشکی استان سمنان ۱۲۴ پرسنل مشغول به فعالیت دارد و با کمبود ۸۰ نیرو مواجه است و این موضوع بر کیفیت کار تأثیرگذار است و باتوجه‌به اینکه کارهای دامپزشکی میدانی و جهادی است و حجم و فشار کار بروی یک نیرو سبب کاهش کیفیت می‌شود، باید مسئولین برای تأمین نیرو و امکانات در این نهاد اهتمام جدی داشته باشند.

 بنا بر گفته مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اعتبارات تملیکی دامپزشکی امسال نسبت به سال گذشته ۹۶ درصد رشد داشته  ولی بازهم کمبود امکانات وجود دارد و استان سمنان به جهت پراکندگی شهرستان‌ها و روستاها و بعد مسافت بین دو روستا نیاز به هزینه‌های بیشتری برای انجام فعالیت‌ها دارد و باید مسئولین این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از