حالت تاریک
  • شنبه, 1403/02/15 شمسی | 2024/05/04 میلادی
شاعر و نویسنده سمنانی:

غزل رهبری بر مقاومت پایدار تأکید دارد

غزل رهبری بر مقاومت پایدار تأکید دارد

شاعر و نویسنده سمنانی گفت: مفهوم اصلی غزل مقام معظم رهبری، ایستادگی در مسیر مقاومت و نهراسیدن از تعدد دشمنان است.

ایمان کریمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به غزلی که مقام معظم رهبری در خصوص عملیات «وعده صادق» سروده‌اند، گفت: مقام معظم رهبری به حوزه ادبیات تسلط کافی دارند و از دوران نوجوانی شعر می‌گفتند و این غزل اخیر نیز به حوزه ادبیات پایداری و محور مقاومت برمی‌گردد.

این شاعر و نویسنده سمنانی در ادامه افزود: مضمون و مفهوم کلی غزل به موضوع مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و کفر اشاره دارد که نباید به‌راحتی و با برخی دشمنی‌ها از میدان گریخت و باید شجاعانه ایستادگی و مقاومت کرد.

بنا به گفته  کریمی، حضرت آقا در برخی ابیات غزل با استفاده از برخی عناصر طبیعی مانند موج، گردباد و امثالهم قصد دارند نشان دهند که باید در راه حق و مبارزه با ظلم مانند صخره سخت و محکم و مانند گردباد باانگیزه باشیم و از ادامه مسیر خسته نشویم.

این شاعر و نویسنده تصریح کرد: حضرت آقا در این غزل تأکید دارند که با وجود اسباب و ابزار، یعنی وجود تسلیحات نظامی پیشرفته برای موفقیت باید باز هم به خداوند توکل کنیم و از غرور کاذب بپرهیزیم.

کریمی با اشاره به برخی نمادهای ذکر شده در شعر حضرت آقا در رابطه با عصای حضرت موسی و سحر ساحران بیان کرد: منظور و مفهوم در این مورد به تعدد دشمنان و نهراسیدن از آنها باز می‌گردد که  در واقعه «وعده صادق» بسیاری از افراد از مقابله با رژیم صهیونیستی به دلیل حمایت ابرقدرت‌ها ترس داشتند که مقام معظم رهبری با استناد به داستان حضرت موسی این شجاعت را به جامعه القا کردند.

وی همچنین تأکید کرد که شعر نباید تاریخ مصرف‌دار و منتسب به یک واقعه شود؛ بلکه می‌بایست محور کلی شعر در حوزه مقاومت و ایستادگی مدنظر قرار گیرد تا بتوان از آن در هر حوزهٔ دیگری استفاده کرد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از