حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/06/26 شمسی | 2024/09/16 میلادی
کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی مطرح کرد:

قیام 17 شهریور نقطه عطف انقلاب اسلامی

قیام 17 شهریور نقطه عطف انقلاب اسلامی

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: کشتار بی‌رحمانه مردم در جمعه سیاه سرآغاز مبارزات ملت مسلمان ایران علیه رژیم پهلوی شد.

حسین هراسانیان در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به واقعه ۱۷ شهریور به‌عنوان جمعه سیاه تاریخ کشور گفت: در ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷، مردم تهران تظاهرات مسالمت‌آمیز تشکیل دادند؛ اما دیری نگذشت که این تظاهرات توسط رژیم پهلوی سرکوب شد و به دستور شاه نیروهای نظامی مردم را به خاک و خون کشیدند.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی در ادامه افزود: روی کار آمدن شریف‌امامی نقطه عطف تظاهرات و سیر تحولات سال ۵۷ شد، وی با شعار آشتی ملی به سِمَت نخست‌وزیری درآمد؛ اما دستور کشتار و حمله به مردم را صادر کرد سپس در اعتراض به اقدامات شریف‌امامی مردم تهران نخستین‌بار هشتم شهریورماه اعتراضات مسالمت‌آمیز تشکیل دادند؛ اما هربار با مقابله شدید مأموران رژیم روبرو شده و به شهادت رسیدند.

هراسانیان عنوان کرد: پس از هشتم شهریورماه اعتراضات گسترده‌ای در سیزدهم شهریور ۵۷ پس از نماز عید فطر به امامت شهید آیت‌الله مفتح در قیطریه برگزار شد، همچنین در شهر‌های دیگر هم تظاهرات گسترده‌ای در چهاردهم و پانزدهم شهریورماه انجام گرفت و تعداد زیادی توسط نیروهای رژیم پهلوی به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه در شانزدهم شهریورماه به‌دلیل کشتارهای فجیع رژیم شاه در تهران و شهرهای دیگر عزای عمومی اعلام شد، ابراز کرد: روز پنج‌شنبه شانزدهم شهریورماه توسط روحانیت عزای عمومی و تعطیل اعلام شد و مردم به راهپیمایی پرداختند.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: تظاهرات مردم کاملاً مسالمت‌آمیز و بدون هرج‌ و مرج، تخریب اماکن یا آتش‌زدن اموال عمومی صورت گرفت، اما رژیم پهلوی طی اقدامی وحشیانه، مردم را به خاک و خون کشید.

وی با اشاره به اینکه حکومت برای جلوگیری از گسترش اعتراضات در روزهای بعد حکومت‌ نظامی برقرار کرد، ابراز داشت: در بعضی از شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران حکومت‌ نظامی برقرار شد و مردم تهران در روز هفدهم شهریورماه به تجمع و راهپیمایی پرداختند و سرکوب مردم توسط نیروهای نظامی به اوج خود رسید و با تیراندازی نیروهای نظامی، تعداد زیادی از مردم شهید و زخمی شدند.

این کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: مراجع تقلید شیعه و علمای حوزه علمیه قم و مشهد در بیانیه‌های خود ضمن محکوم‌کردن این حادثه و اعلام عزای عمومی بر ادامه مبارزات تا سرنگونی کامل رژیم تأکید کردند، همچنین امام خمینی (ره) نیز این کشتار را در چندین نوبت محکوم کرد و خواهان ادامه مبارزات شد.

وی با بیان اینکه احزاب و جریان‌های سیاسی داخلی و خارجی به‌صورت گسترده این حادثه را محکوم کردند، اظهار داشت: تعداد زیادی از جناح‌های سیاسی مختلف در داخل و خارج از کشور اقدامات رژیم علیه مردم ایران را محکوم کردند و راهپیمایی‌های عظیمی در برخی از کشورهای اروپایی برپا شد؛ اما در این میان  آمریکا، اسرائیل، مصر و انگلیس از اقدامات حکومت حمایت کرده و راضی به قتل‌عام مردم ایران شدند.

هراسانیان به پیامدهای واقعه ۱۷ شهریور اشاره کرد و افزود: گسترش اعتصابات سراسری، تسریع جریان انقلاب اسلامی، اتحاد مردم و جریانات مختلف با هم، شکست سیاست تعدیل و اصلاحات لیبرالی، تزلزل اراده سیاسی دولت و جایگاه ارتش از جمله پیامدهای این رخداد تاریخی است.

این مقام مسئول  با اشاره به آیه ۱۱ سوره رعد گفت: واقعه ۱۷ شهریور مصداق بارز آیه «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» است که خداوند می‌فرماید: اگر مردم برای ایستادگی مقابل ظلم با همه توان وارد صحنه شوند هیچ قدرتی مانعشان نیست؛ زیرا دست قدرت الهی همراه با جماعت است.

هراسانیان به کلام امام خمینی (ره)  در مورد صدور انقلاب اشاره کرد و افزود: امام فرمودند: « ما انقلابمان را به جهان صادر خواهیم کرد» و این مهم حاصل نخواهد شد مگر اینکه آگاه باشیم رمز پیروزی ملت‌ها فقط ایستادگی در مقابل ظالمان و مستکبران بوده و شاه‌کلید پیروزی حفظ فرهنگ مقاومت است.

وی اظهار کرد: امروز فرهنگ انقلاب اسلامی ایران به بسیاری از ملت‌ها صادر شده و نمونه بارز آن ایستادگی مردم کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، لبنان، یمن و فلسطین است که با اتحاد و تشکیل جبهه‌ای واحد به‌نام جبهه مقاومت، در برابر بزرگ‌ترین امپراتوری شیطانی صهیونیستی و استکبار جهانی ایستاده و آن‌ را دچار تزلزل کرده‌ است.

هراسانیان درادامه افزود: حاصل این فرهنگ از ۱۷ شهریور تاکنون موجب شده است که یک گروه کوچک به‌نام حماس، با همراهی مردم غزه، هیمنه بزرگ‌ترین رژیم جعلی را در هم شکند تا دنیا بداند ظلم پایدار نخواهد بود.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از