حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
کارشناس مذهبی عنوان کرد:

مؤمن بودن یعنی پایبندی به تعهدات دینی

مؤمن بودن یعنی پایبندی به تعهدات دینی

کارشناس مذهبی گفت: اگرچه ایمان به معنای باور قلبی است؛ اما ایمان قلبی به‌تنهایی فایده‌ای ندارد و باید تعهد به ایمان نیز وجود داشته باشد تا خداوند ما را یاری کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن محمدیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ در خصوص توکل و یاری خداوند به مؤمنان با اشاره به آیه 218 سوره بقره «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ» گفت: خوش رایحه ترین عطر درون شیشه و در جیب شما فایده و حاصلی ندارد. عطر را انسان باید به تن و لباس خویش بزند تا ظهور و بروزی داشته باشد،ایمان هم دقیقا شبیه به بوی عطر است، پس ایمان اگر تنها در گوشه  دل انسان باشد هیچ منزلت و ارزشی ندارد. 

این کارشناس مذهبی در ادامه با بیان اینکه ایمان بر طبق فرهنگ غیرقابل‌تردید قرآن، صرفاً امری قلبی نیست، افزود:  اگرچه ایمان یعنی باور و باور مربوط به دل است؛ اما قرآن هر باور و ایمانی را به رسمیت نمی‌شناسد و ایمان مجرد و قلبی به‌تنهایی فایده‌ای ندارد؛ فلذا اگر می‌خواهیم خدا ما را یاری کند، در کنار توکل، تعهد به ایمان نیز باید داشته باشیم.

محمدیان همچنین ابراز کرد: در خیلی از موارد قرآن می‌فرماید که اگر زمانی نیاز باشد برای حفظ ایمان باید مهاجرت و جهاد هم انجام گیرد، (جهاد به معنی اینکه انسان همه چیز را باید در راه ایمان قرار دهد) یعنی تلاش بسیار زیاد و سپس توکل به خدا کند و هرگز ناامید نشود.

وی با بیان اینکه رحمت خداوند نصیب کسانی می‌شود که علاوه بر ادعای ایمان قلبی اهل عمل بر اساس ایمانشان نیز باشند، افزود: کسانی که اهل ایمان واقعی هستند از هیچ‌کس و هیچ‌چیز ترسی نداشته و حاضرند در راه خدا خطر کنند و خداوند نیز برای آنها امنیت قرار داده است.

محمدیان در انتها با بیان اینکه در این ماه سراسر رحمت و مغفرت باید به بخشش از جانب خداوند امید داشته باشیم، بیان داشت: باید در این ماه از خداوند بخواهیم ایمان همراه با تعهد و عمل را به ما ارزانی دارد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از