حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/06/26 شمسی | 2024/09/16 میلادی
مدیر مرکز نهضت سواد رسانه‌ای استان سمنان:

ارتقای سواد رسانه‌ای برشی از جهاد تبیین است

ارتقای سواد رسانه‌ای  برشی از جهاد تبیین است

مدیر مرکز نسرا استان سمنان گفت: بخشی از جهاد تبیین بالابردن آگاهی مردم در مواجهه با اخبار جعلی و ناامیدکننده است که این مهم از تأکیدات ویژه رهبر معظم انقلاب محسوب می‌شود.

زینب زارعی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» با بیان اینکه درک محتوایی که توسط رسانه‌ها منتشر می‌شود  مشروط به فراگیری سواد رسانه‌ای است؛ گفت: برای مصون‌ماندن از القای رسانه‌ها، خلق نیاز کاذب در جامعه و انتشار اخبار غیرواقعی یادگیری سواد رسانه‌ای یکی از ضروریات عصر حاضر محسوب می‌شود.

مدیر مرکز نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی استان سمنان در ادامه عنوان کرد: گرچه وجود و استفاده عموم جامعه از رسانه‌های اجتماعی با هزینه‌های کمتر منجر به دسترسی آسان و انتشار سریع محتوا و اطلاعات شده اما ظهور و بروز این سبک از رسانه‌ها منجر به گسترش طیف گسترده از اخبار جعلی گشته است.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به افزایش خبرهای غیرواقعی و گمراه‌کننده به‌خصوص در ایام انتخابات، اذعان داشت: مهارت سواد رسانه‌ای باید همراه با نگاه نقادانه، استدلال و قضاوت درست همراه شود تا به‌صورت مؤثری در عصر رقابت رسانه‌ای مورداستفاده مخاطبان و عموم جامعه قرار گیرد.

زارعی با تأکید بر این‌که اصولاً در نظام‌های مردم‌سالار برگزاری انتخابات و مشارکت عمومی در این امر از ضروریات و نقاط قوت آن نظام محسوب می‌شود؛ خاطرنشان کرد: دشمنان و بدخواهان انقلاب اسلامی در راستای جنگ شناختی و اطلاعاتی خود در این برهه به طور ویژه‌ای در حیطه انتشار اخبار غیرواقعی و جعلی وارد می‌شوند.

مدیر مرکز نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی استان سمنان در ادامه ابراز داشت: سواد رسانه‌ای و فراگیری آن صرفاً مختص مردم نبوده و چنانچه مدیران از سطوح بالای سواد رسانه‌ای بهره‌مند شوند؛ قدرت مانور اخبار دروغین در سطح جامع کاهش چشمگیری خواهد داشت.

این فعال رسانه جهاد تبیین را عامل مؤثری در جهت مقابله با تسری اخبار غیرواقعی و جعلی در سطح جامعه دانست و گفت: بخشی از جهاد تبیین بالابردن آگاهی مردم در مواجهه با اخبار جعلی و ناامیدکننده است که این مهم از تأکیدات ویژه رهبر معظم انقلاب محسوب می‌شود.

زارعی افزود: به‌طورکلی رسانه‌ها بی‌طرف نبوده و لازم است خودمان با مجهز شدن به سلاح سواد رسانه‌ای توانایی تمیزدادن اخبار درست از نادرست را آموخته و وثوق خبر و منبع خبر را به شیوه‌ای مطلوب بررسی کنیم.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از