حالت تاریک
  • شنبه, 1403/06/03 شمسی | 2024/08/24 میلادی
مداح و ذاکر اهل‌ بیت:

ذاکر اهل‌ بیت باید پیام‌آور قیام اباعبدالله باشد

ذاکر اهل‌ بیت باید پیام‌آور قیام اباعبدالله باشد

ذاکر اهل‌ بیت گفت: برخی مداحان متأسفانه از اشعار نامناسب در قیام اباعبدالله استفاده می‌کنند که این موضوع با انتقال مفاهیم عمیق واقعه عاشورا منافات دارد.

سید علی اصغر تقوی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» برقراری مراسم عزاداری و مداحی را یکی از مسائل مهم موضوع عاشورا در عصر کنونی برشمرد و گفت: سخنرانان، واعظان، روضه‌خوانان و مداحان اهل‌ بیت، به مسئله قیام و اهداف قیام و شهادت امام حسین و یاران باوفایش به نحو نوحه‌سرایی و روضه‌خوانی بپردازند که این بخش از مراسم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

مداح و ذاکر اهل‌بیت (ع)  با بیان اینکه متأسفانه در طول سال‌هاى اخير شاهد برخى از انحرافات و عدول از اهداف راستين اين نهضت بزرگ بوده‌ايم، افزود: برخی مداحان و واعظان متأسفانه از اشعار نامناسب در قیام اباعبدالله استفاده می‌کنند که این موضوع با انتقال مفاهیم عمیق واقعه عاشورا و رسالت وعاظ  منافات  دارد.

وی همچنین تصریح کرد: البته نباید نسبت به ذائقه مخاطب بی‌توجه بود و مخاطب فدای محتوا شده و محتوای سخیف و بعضاً تحریف‌شده وارد عزاداری‌ها شود.

تقوی با اشاره به نارضایتی رهبر معظم انقلاب در خصوص برگزاری مراسم آلوده به خرافات، اظهار کرد: آسیب‌شناسی­‌ این نوع رسوم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حادثه کربلا در نوع خود بی‌نظیر است، گفت: برای زنده نگه‌داشتن آن، ثواب‌های عظیمی از ناحیه اهل‌بیت  ذکرشده، لذا هرکس که دستی بر قلم دارد، به بیان و تحلیل این واقعه عظیم باید واقع‌بینانه اقدام کند.

این مداح سمنانی با ابراز نارضایتی از عدم ورود هیئات مذهبی به مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، بیان کرد: متأسفانه مداحان ورود مناسب و به‌هنگام و موضع‌گیری خاصی ندارند.

تقوی همچنین تصریح کرد: مداحان حتی در صفحات شبکه اجتماعی هیأت‌های خود در رابطه با مسائل سیاسی و اجتماعی‌ هیچ تبلیغی ندارند در حالی‌ که اساس حرکت اباعبدالله‌الحسین سیاسی و تشکیل حکومت دینی و الهی و برخورد با انحرافات بوده است.

وی با انتقاد از بی‌حجابی‌های سطح جامعه گفت: متأسفانه در برخی مراسم مذهبی بانوان با وضع نامناسب حجاب  حضور پیدا می‌کنند و در مقابل هیچ مداح یا دست‌اندرکاران هیأتی امربه معروف نمی‌کند.

این مداح با تأکید بر اینکه هیئات باید ورود جدی به موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشند، افزود: امروز جوانی که در هیأت حضور پیدا می‌کند باید شعور سیاسی و فرهنگی‌اش بالا رود.

وی با بیان اینکه نهادهای نظارتی و فرهنگی باید برنامه‌هایشان را در خصوص پیشگیری از انحرافات تقویت کنند، اظهار کرد: مداحان نیز باید از محتوا و اشعار مناسب در برگزاری مجالس حسینی استفاده کنند و از مواردی که به هر نوع موجب شبهه‌افکنی می‌شود به جدّیت پرهیز کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از