حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1403/07/25 شمسی | 2024/10/16 میلادی
واجب فراموش شده
یادداشت؛

واجب فراموش شده

فعال رسانه‌ای در یادداشتی اختصاصی نوشت: امر به معروف و نهی از منکر واجبِ فراموش‌شده‌‌ای است که نیازمند آن است تا تمامی آحاد مردم وظیفه‌ امر کردن به کار خوب و نهی کردن کار ناپسند را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ فعال رسانه‌ای در یادداشتی اختصاصی نوشت: امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهم‌ترین واجبات الهی است که تأثیر مستقیم و زیادی در تعیین سرنوشت فرد و جامعه دارد.

به‌عبارتی، شرط سعادت و مصون ماندن از هلاکت در گرو‌ عمل به این فریضه الهی است؛ اما آنچه باعث‌ می‌شود از اثرگذاری این‌ واجب الهی کم شود، این است که شخص آمر به معروف و‌ ناهی از منکر به آنچه می‌گوید، عامل نباشد.

 مطالبه عمل به تکالیف الهی از مردم و در ابعاد وسیع‌تر، مطالبه عمل به وظایف محوله قانونی از مسئولان، زمانی اثرگذار و نتیجه‌بخش خواهد بود‌ که پیش از مطالبه‌گری، خودمان به‌طور کامل وظایفمان را نسبت به تکالیف الهی انجام داده باشیم به قول معروف یک سوزن به خود بزنیم یک جوالدوز به مسئولان، پس نمی‌شود در مقام مطالبه‌گری، مسئولان را نسبت به عدم عمل به وظایف قانونی‌شان توبیخ و‌ مؤاخذه کنیم و خودمان را به‌خاطر بهانه‌تراشی برای فرار از تکالیف الهی، توبیخ و مؤاخذه نکنیم.

نکته بسیار مهم دیگری که برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و‌ مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد این است؛ افرادی که امروز برهنگی را در جامعه رواج می‌د‌هند، پشتوانه‌شان کیست؟

شخص مجرم و‌ گناهکار با یقین به سختی‌ها و هزینه‌های راه باطلش، مصمم و مستمر، وسط میدان در حال جولان دادن و‌ ترویج و نهادینه کردن انحرافاتش است؛ اما ما مدعیان دین‌داری و‌ انقلابی‌گری و عاشق اهل بیت (ع)، با دیدن کوچک‌ترین سختی و‌ ناملایمت، دست از واجبات الهی بر می‌داریم و برای توجیه کم‌کاری‌هایمان مدام دنبال مقصرتراشی  و مطالبه وظایف خودمان از دیگران هستیم این در حالی است که امنیت و‌ آرامش امروز مدیون شهدایی است که در این راه جانشان را فدا کردند؛ اما برای آینده فرزندانمان و‌ ایران‌ حاضر به‌تحمل کدام سختی در راه رضای خدا هستید.

یادمان باشد؛ انقلاب اسلامی پیروز شد؛ زیرا با وجود استقرار طاغوت پهلوی در کشور، مردم‌ از فرمان حضرت امام خمینی (ره) تبعیت کردند و با تحمل سختی‌ها، وارد میدان شدند و انقلاب اسلامی ضربه خواهد خورد، اگر مؤمنان به فرمان مکرر رهبر معظم انقلاب در عمل به واجب امر به معروف و نهی از منکر عمل نکنند و خود را کنج مسجد و هیأت‌ منزوی کنند پس پیش از آنکه دیر شود به خود بیاییم و‌ وارد میدان شویم تا این واجب فراموش‌شده دوباره احیا و زنده شود.

یادمان باشد که دین این نیست که نماز بخوانید و روزه بگیرید ولی امر به معروف و نهی از منکر که هدف قیام امام حسین (ع) بوده، عمل نکنید.

همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: مسئله امر به معروف و نهی از منکر مثل نمـاز، یاد گرفتنـی‌ است، باید بروید یاد بگیرید، مسئله دارد که کجا و چگونه باید امر به معروف و نهی از منکر کرد. پس هیچ شخصی نمی‌تواند به بهانه اینکه امر به معروف و نهی از منکر را بلد نیست این واجب مهم را انجام ندهد.

یادداشت: امیدرضا ستاری- کارشناس فرهنگی و رسانه

 

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از