حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/06/26 شمسی | 2024/09/16 میلادی
رئیس هیأت ورزش‌های پهلوانی استان سمنان:

ورزش باستانی در انتظار حمایت مسئولان است

ورزش باستانی در انتظار حمایت مسئولان است

رئیس هیأت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان سمنان گفت: متأسفانه از ورزش‌های پهلوانی حمایت لازم انجام نمی‌شود و هنوز در جایگاه اصلی خود قرار نگرفته است.

محمدعلی اکبری در گفتگو با خبرنگار ورزشی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به پیشینه ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در ایران گفت:ورزش زورخانه‌ای از قدمت طولانی در ایران برخوردار است و نام دیگر آن ورزش باستانی است و این ورزش یک مجموعه از حرکت های ورزشی است که هم بدون تجهیزات و هم با تجهیزات مخصوص که آداب و رسوم خاصی دارد اجرا می شود.

وی در ادامه افزود: برخی از مورخین معتقدند که ۷۰۰ سال پیش فردی به نام محمود که معروف به «پوریای ولی» بوده و محل زندگی‌اش در خوارزم قرار داشته زورخانه‌ها را به شکل امروزی درآورده است. 

رئیس هیأت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان سمنان تصریح کرد: ورزش زورخانه ای همانطور که از نامش پیداست به پهلوانی و جوانمردی اشاره دارد و از گذشته اغلب کسانی که در زورخانه‌ها فعالیت داشتند دارای خصوصیات اخلاقی مانند مروت و جوانمردی و پهلوانی بودند. 

وی خاطرنشان کرد: فردی که مرشد زورخانه نام دارد در جایگاهی به نام سَردَم قرار می‌گیرد و هنگام ورزش اشعار و داستان‌هایی آهنگین را همراه با ضرب زورخانه‌ای می‌خواند و زنگ مخصوصی در جایگاه سَردَمی را در مواقع خاص به صدا درمی‌آورد که برای مثال هنگامی که پهلوانان بلندمرتبه به زورخانه وارد و یا خارج می‌شوند زنگ به صدا درمی‌آید. 

اکبری به استقبال از ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در استان سمنان اشاره کرد و گفت: به لطف خدا استقبال از این ورزش باستانی در استان سمنان بسیار مطلوب بوده و افراد از سنین ۶ تا ۹۰ سال در زورخانه‌های سطح استان فعالیت دارند.

وی تأکید کرد: در گذشته ورود بانوان و خانواده‌ها به زورخانه‌ها میسر نبود؛ اما اکنون خانواده‌ها و بانوان اجازه ورود به زورخانه را داشته و هنگام اجرای ورزش و حرکات می‌توانند نظاره‌گر باشند این مسئله باعث افزایش روحیه و انگیزه خانواده‌ها و ورزشکاران شده است. 

اکبری عنوان کرد: هم‌اکنون حدود ۲۳ زورخانه در سطح استان سمنان همه‌روزه فعال هستند و به دلیل استقبال افراد این ورزش‌ها در برخی زورخانه‌ها در دو نوبت صبح و عصر اجرا می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه از ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای حمایتی صورت نمی‌گیرد، گفت: تنها چالش پیش رو عدم حمایت مالی و کم‌رنگ بودن ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در سطح استان است، این ورزش نسبت به ارزش و قدمت طولانی در جایگاه اصلی خود قرار نگرفته است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از