حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/22 شمسی | 2024/09/12 میلادی
یادداشت؛

آمریکا مروج اصلی تروریسم

آمریکا مروج اصلی تروریسم

امیر مجتهدی در یادداشتی اختصاصی نوشت: آمریکا حامی و مروج اصلی تروریسم در منطقه و جهان است و به‌خوبی می‌داند در صورت حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی تا چه حد این منافع در خطر خواهند بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ امیر مجتهدی در یادداشتی اختصاصی نوشت: پس از گذشت ۱۰ ماه از جنایات رژیم صهیونیستی، با فشار جمهوری اسلامی ایران دور جدیدی از مذاکرات درباره پایان جنگ در دوحه و قاهره در حال انجام است.

 پس از دو روز گفتگو در دوحه در هفته جاری که حماس در آن غایب بود، کشورهای میانجی، ایالات متحده، قطر و مصر، از ارائه پیشنهاد جدیدی خبر دادند که شکاف‌ها بین اسرائیل و حماس را کاهش می‌دهد.

با وجود این، سامی ابو زهری، از رهبران حماس، اعلام کرده که این یک توهم است و تأکید کرده که اشغال غزه همچنان مانع از تلاش‌ها برای انعقاد هرگونه توافق می‌شود.

علی‌رغم تلاش‌های قطر و مصر، یکی از چالش‌های اساسی در دستیابی به صلح در فلسطین، بی‌اعتمادی عمیقی هست که گروه‌های فلسطینی به آمریکا دارند و پیشنهاد آمریکایی‌ها در نشست دوحه بیش‌تر خواسته‌های رژیم صهیونیستی را برآورده می‌کند.

علاوه بر آن درخواست‌های منطقی حماس با مخالفت رژیم صهیونیستی مواجه شده؛ به‌عنوان‌ مثال حماس همچنان بر درخواست خود مبنی بر اجازه عبور آزاد و بدون مانع به شمال نوار غزه را مطرح می‌کند، در حالی‌ که رژیم صهیونیستی مخالف است و خواستار اتخاذ تدابیری سخت برای جلوگیری از عبور و مرور به شمال غزه است.

 رژیم صهیونیستی در مذاکرات دوحه اعلام کرد که نیروهای این رژیم باید کنترل مرز جنوبی غزه را حفظ کنند، موضوعی که در پیشنهاد این رژیم در ماه‌های گذشته گنجانده نشده بود.

 همچنین حماس خواستار آزادی کسانی است که در زندان‌های رژیم صهیونیستی دارای محکومیت‌های بالا هستند، از جمله مروان برغوتی و احمد السعادت، در حالی که رژیم صهیونیستی اصرار دارد این افراد یا در رژیم صهیونیستی  یا در یک کشور ثالث به‌مدت بسیار زیادی زندانی باشند.

 یکی دیگر از بحث‌برانگیزترین موارد اضافه شده، گنجاندن نقشه‌ای بود که نشان می‌داد رژیم صهیونیستی همچنان کنترل مرز بین غزه و مصر را در اختیار خواهد داشت، منطقه‌ای که به کریدور فیلادلفی معروف است در حالی‌ که در مذاکرات گذشته پیشنهاد رژیم صهیونیستی حاکی از خروج نیروها از این منطقه مرزی بود.

 با وجود این مسائل و موضوعات مورد اختلاف، دولت آمریکا تلاش بسیار زیادی می‌کند تا مذاکرات آتش‌بس به نتیجه برسد چرا که کاملاً از واکنش شدید ایران آگاهی دارد.

دولت ایالات متحده منافع فراوانی در خاورمیانه دارد و به‌خوبی می‌داند در صورت حملات گسترده ایران به رژیم صهیونیستی تا چه حد این منافع در خطر خواهند بود.

هر چند که فارغ از اینکه چه نتایجی از دل مذاکرات دوحه و قاهره بیرون خواهد آمد، جمهوری اسلامی ایران حتماً انتقام خون مهمان خود را خواهد گرفت.

یادداشت: امیر مجتهدی، پژوهشگر سیاست خارجی

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از