حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی:

پروژه نخ‌نما شده کاهش مشارکت بازهم شکست خورد

پروژه نخ‌نما شده کاهش مشارکت بازهم شکست خورد

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: دشمن همواره به دنبال نمایش کاهش نرخ مشارکت مردم در انتخابات است؛ اما این بار هم توطئه نخ‌نما شده کاهش نرخ مشارکت شکست خورد.

حسین هراسانیان در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به تلاش معاندان برای نشان دادن کاهش نرخ مشارکت مردم در انتخاب دور دوم مجلس گفت: جمهوری اسلامی توانسته در بزنگاه‌های سیاسی با برگزاری انتخابات سالم معنای واقعی دموکراسی را نشان دهد و دشمن نیز همواره به دنبال زیرسؤال‌ بردن اصل انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه با بیان اینکه دشمن هوشمندانه و مرحله به مرحله انتخابات را مورد هجمه قرار می دهد، افزود: دشمن قبل از انتخابات به دنبال تخریب فضاهای رقابتی و در مرحله بعد به دنبال زیرسؤال‌ بردن سلامت انتخابات و اگر موفق نشد کاذب جلوه‌دادن رقابت‌ها و در نهایت پرداختن به حواشی انتخابات است.

وی نکته حائز اهمیت در فرایند برگزاری انتخابات  را رقابتی سالم بین نامزدها در تمامی مراحل دانست و ابراز کرد: رقابت‌ها در تمامی شهرها و روستاها سالم بود و هر منطقه‌ای باتوجه‌به نوع گرایش مردم آن منطقه و مطالباتشان فرد موردنظر انتخاب شد.

هراسانیان ویژگی قابل  تحسین این دوره از انتخابات را برگزاری موفق انتخابات الکترونیک دانست و افزود: متأسفانه رسانه‌های داخلی به این موفقیت چندان نپرداختند و این ضعف رسانه‌ای باید جبران شود.

وی با بیان اینکه دشمن همواره با تاکتیک‌های نخ‌نما شده خود به دنبال دلسرد کردن مردم از اصل انتخابات است، بیان کرد: انتخابات در فضای سالم و بدون کوچک‌ترین مشکلی برگزار شد؛ اما دشمن با پررنگ‌ کردن حاشیه میزان مشارکت مردم به دنبال زیرسؤال‌ بردن دموکراسی و عدالت در جمهوری اسلامی است که باید در این‌ خصوص بصیر و هوشیار بود.

بنا به گفته هراسانیان معمولاً دور اول انتخابات به دلیل فضای داغ رقابتی بین نامزدهای مختلف و تبلیغات گسترده بسیار داغ‌تر از دور دوم است و معمولاً یک فضای دوقطبی بین جناحی‌ وجود دارد؛ اما در دور دوم تعداد نامزدها ریزش دارد و تقریباً جناح‌ها از یک طیف حضور دارند  که این موضوع بر تنور رقابتی و میزان مشارکت مردم تأثیرگذار است.

وی همچنین تصریح کرد: نکته حائز اهمیت دیگر در تأثیرگذاری مشارکت مردم وجود جناح‌های مختلف است که تقریباً در این دور زا انتخابات بسیار از افراد به‌صورت مستقل شرکت کردند و مردم نیز به دنبال وابستگی به جناح خاص به دلیل دلسرد شدن از عملکرد آنها نبوده و به دنبال نماینده مردمی هستند و این موضوع نیز بر فضای مشارکت تأثیر خود را خواهد داشت.

خراسانیان در نهایت تأکید کرد رسانه‌ها باید از این‌ پس تمرکز خود را بر روی مطالبه‌گری از نمایندگان قرار داده و تمام گروه‌ها سلایق سیاسی  و جناح‌ها باید با رصد عملکرد نمایندگان و درخواست از آنها فضای جامعه را پویا و بانشاط و در راستای حل مشکلات جامعه قرار دهند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از