حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/22 شمسی | 2024/09/12 میلادی
کارشناس و تحلیل‌گر مسائل اقتصادی:

کارنامه سیاه «عبدالناصر همتی» نباید فراموش شود

کارنامه سیاه «عبدالناصر همتی» نباید فراموش شود

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل اقتصادی گفت: همتی در حال بازگشت به عرصه اقتصادی کشور است و نباید مجلس و مردم کارنامه سیاه اقتصادی دوران او را فراموش کنند.

عبدالمجید شیخی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به انتخاب عبدالناصر همتی به‌عنوان وزیر پیشنهادی در دولت چهاردهم گفت: عبدالناصر همتی از سوی رئیس‌جمهور به‌عنوان وزیر اقتصاد به مجلس دوازدهم معرفی شده و این در حالی است که سه سال بیش‌تر از پایان کابینه روحانی و بسته شدن پرونده اقتصادی سیاه دولت او نمی‌گذرد.

این اقتصادان و کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: حال که همتی درحال بازگشت به عرصه اقتصاد نحیف و زخم‌خورده کشور است نباید ردپایی که در تاریخ سیاسی و اقتصادی ایران به‌جا گذاشته را فراموش کرد. 

شیخی عنوان کرد: بازخوانی کارنامه همتی را می‌توان با دلار ۳۲ هزار تومانی، افزایش تورم و تورم نقطه‌ای 49/5  درصدی، رشد سرسام‌آور نقدینگی، سقوط آزاد بورس و صفر شدن قدرت خرید مردم و ایجاد نظام سرمایه‌داری به‌یادآورد.

وی با اشاره به نقد‌های عبدالناصر همتی در دولت شهید رئیسی بیان کرد: همتی در گفتگو با رسانه‌‌ها از شرایط اقتصادی که خودش جزو بانیان اصلی آن بود می‌نالید و به رئیس‌جمهور حمله می‌کرد که چرا رئیسی نتوانسته طی سه سال، همه فاجعه اقتصادی که از او و دولت روحانی ظرف هشت سال به‌جای‌ مانده را جبران کند.

شیخی بیان کرد: همتی سواد اقتصادی نداشت، در سال ۹۹ بانک مرکزی که ریاستش بر عهده همتی بود در همان سال برای نخستین‌بار اعلام کرد هدف‌گذاری تورمی را مدنظر قرار داده و این در حالی بود که نرخ تورم ۲۲ درصدی با دامنه ۲ درصد را به‌عنوان هدف تورمی انتخاب کرده بود.

وی درادامه افزود: بعد از اعلام بانک مرکزی بسیاری از کارشناسان اقتصادی این هدف‌گذاری در تحقق نرخ تورمی را اشتباه تلقی کرده و هشدار دادند در صورت به نتیجه نرسیدن اعتماد و سرمایه اجتماعی و نهاد‌های ناظر مالی و بانکی به‌شدت آسیب خواهد دید، اما باز هم همتی به هدف خود ادامه داد.

شیخی تاکید کرد: دیدگاه کارشناسان اقتصادی صحیح بود، زیرا نرخ تورم در پایان سال ۹۹ نزدیک به ۴۰ درصد رسید و در سال ۱۴۰۰ تورم سالانه فراتر از ۴۱ درصد رفت و غیر قابل کنترل شد.

وی با بیان اینکه همتی تیشه به ریشه پول ملی زد، افزود: همتی با هدف‌گذاری‌های اشتباه علی‌رغم وعده‌هایش برای کنترل تورم و ثبات در قیمت‌ها، طی دوره حضورش نرخ تورم را نقطه ‌به‌ نقطه از 13/8  به 49/5  درصد رساند.

شیخی اذعان کرد: در اولین روز تصدی مسئولیت بانک مرکزی توسط همتی نرخ ارز از حدود ۹ هزار و ۱۵۵ تومان در سوم مردادماه ۹۷، طی 2/5  سال به ۳۱ هزار و ۸۵۶ تومان تا اواخر مهرماه سال ۹۹ رسید و ۲۴۸ درصد رشد داشت که سبب فلج شدن اقتصاد ایران شد.

وی از زیان میلیون‌ها سهامدار بورس خبر داد و گفت: در دوره همتی‌ میلیون‌ها سهامدار بورس زیان‌های کمرشکن را تجربه کردند یکی از عوامل اصلی ریزش بورس در نیمه سال ۹۹ عملکرد غلط سیاست‌گذار پولی در اواخر سال ۹۸ بود که سبب سقوط بازار بورس شد.

شیخی ادامه داد: از دیگر عوامل افت و خیز سنگین بازار سهام و بورس در سال ۹۹ ایجاد نوسان قابل‌ توجه نرخ سود بین بانکی بود و بانک مرکزی در دوره همتی در مقطعی اقدام به انتشار نرخ سود بین بانکی کرد و به‌دلیل عدم هماهنگی میان سیاست‌گذاران پولی و بانکی ابَرنوسان بورس در سال ۹۹ اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه  تزریق پول بدون پشتوانه به اقتصاد کشور لطمه‌ای بزرگ وارد آورد، گفت:  بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پول به اقتصاد  وارد شد که همین موضوع سبب شد نرخ ضریب فزاینده نزدیک به ۷ باعث ایجاد ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی از مجموع ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی ایجاد شده در سال ۹۹ شود.

شیخی ابراز کرد: در دوره همتی اقداماتی مانند عدم واریز منابع صندوق توسعه در زمان مقرر، عدم اجازه استفاده از تسهیلات برای صندوق‌ها، فشار و اجبار به بانک‌ها برای خرید اوراق دولتی، دستکاری در فروش قیمت ارز و بالا بردن نرخ مبادلات بین بانکی از ۸ درصد به نزدیک ۲۰ درصد صورت گرفت که صرفاً چند نمونه عملکرد در کارنامه درخشان همتی است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از