حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1403/06/28 شمسی | 2024/09/18 میلادی
بر اساس آمارهای نشر در مردادماه اعلام شد؛

۴۷ درصد گرانی در بازار کتاب

۴۷ درصد گرانی در بازار کتاب

آمارهای نشر در مردادماه حکایت از افزایش ۴۷ درصدی قیمت‌ها در بازار نشر دارد، این در حالی است که آسیب‌هایی همچون روند رو به‌ افزایش انتشار کتاب‌های ترجمه و افزایش تجدیدچاپی‌ها نسبت به چاپ اول همچنان ادامه‌دار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، بر اساس آمارهای نشر در مردادماه سال جاری ۸ هزار و ۴۴۱ عنوان کتاب منتشر شده است که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۱۳ درصد کاهش داشته است. از میان کتاب‌های منتشر شده در مردادماه، ۶ هزار و ۱۸۴ عنوان تألیفی و ۲ هزار و ۲۵۷ عنوان ترجمه بوده است.

ناشران تهرانی ۵ هزار و ۸۷۴ عنوان و ناشران شهرستانی ۲ هزار و ۵۶۷ عنوان کتاب منتشر کرده‌اند. شمار کتاب‌های چاپ اول ۵ هزار و ۴۲۴ عنوان و تجدیدچاپی‌ها ۳ هزار و ۱۷ عنوان بوده است.

شمارگان کل کتاب‌های منتشرشده در مردادماه ۷ میلیون و ۱۰۶ هزار و ۲۱۰ نسخه و میانگین شمارگان ۸۴۱ نسخه بوده است.

میانگین قیمت کتاب در مردادماه نیز ۱۶۸ هزار تومان بوده که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته ۴۷ درصد افزایش داشته است، ارزش ریالی کتاب‌های منتشر شده در این ماه نیز ۱۱ میلیارد و ۹۶۱ میلیون و ۹۷۱ هزار و ۷۷۳ ریال بوده است.

در میان رده‌های دیویی نشر ادبیات با یک‌هزار و ۴۸۰ عنوان کتاب در صدر قرار دارد و پس از آن کودک و نوجوان با یک‌هزار و ۳۸۹ عنوان، علوم اجتماعی با یک هزار و ۱۶۳ عنوان و علوم عملی با ۹۹۷ عنوان در رده‌های بعدی قرار دارند.

در حوزه ادبیات از یک‌ هزار و ۸۴۰ عنوان کتاب منتشر شده ۹۹۴ عنوان تألیفی و ۴۸۶ عنوان نیز ترجمه بوده است.

ناشران تهرانی یک‍‌هزار و ۹۲ عنوان و ناشران شهرستانی ۳۸۸ عنوان کتاب منتشر کرده‌اند، چاپ‌اولی‌های حوزه ادبیات ۸۹۵ عنوان و تجدیدچاپی‌ها ۵۸۵ عنوان بوده است.

شمارگان کل کتاب‌های منتشرشده در حوزه ادبیات نیز ۹۳۴ هزار و ۴۵۰ نسخه بوده و میانگین شمارگان به ۶۳۱ نسخه رسیده است.

ارزش ریالی کتاب‌های منتشر شده در حوزه ادبیات نیز یک میلیارد و ۴۶۹ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۹۰۰ ریال است. میانگین قیمت در این حوزه ۱۵۷ هزار تومان به ثبت رسیده است که در قیاس با بازه زمانی سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان از یک هزار و ۳۸۹ عنوان کتاب منتشر شده ۸۸۱ نسخه تألیفی و ۵۰۸ نسخه ترجمه بوده است.

شمار کتاب‌های چاپ اول ۶۸۱ عنوان و تجدیدچاپی‌ها ۷۰۸ عنوان بوده است. شمارگان کل کتاب‌های کودک و نوجوان و نیز 2 میلیون و ۷ هزار و ۵۰ نسخه و میانگین شمارگان یک‌ هزار و ۴۴۴ نسخه به ثبت رسیده است.

در حالی ‌که میانگین قیمت کتاب در این حوزه به ۱۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است، ارزش ریالی کتاب‌های منتشر شده در این بخش 2 میلیارد و ۳۵۸ میلیون و ۷۴۳ هزار و ۴۲۲ ریال بوده است.

در حوزه کتاب‌های کمک ‌درسی نیز ۷۹۰ عنوان کتاب منتشر شده است. میانگین شمارگان کتاب‌های کمک‌ درسی هزار و ۴۳ نسخه و میانگین قیمت آن‌ها ۲۶۴ هزار تومان بوده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از