حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1403/06/28 شمسی | 2024/09/18 میلادی
مدیر پیشگیری از بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی سمنان:

تب دنگی به سمنان نرسیده است

تب دنگی به سمنان نرسیده است

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشكی استان سمنان گفت: خوشبختانه تاکنون مورد مثبتی از ابتلا به بیماری تب دنگی و یا صید پشه آئدس در مناطق تحت پوشش این دانشگاه گزارش نشده است.

 محمدناصر رهبر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ در خصوص بیماری تب دَنگی و راه‌های انتقال این بیماری گفت: تب دَنگی یک بیماری ویروسی و متعلق به گروه آربوویروس‌هاست که در این گروه بیش‌ترین بیماری‌زایی و مرگ متعلق به تب دَنگی است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشكی استان سمنان در ادامه افزود: تقریباً نیمی از مردم دنیا در معرض خطر ابتلا به بیماری تب دَنگی هستند.

وی با اشاره به اینکه تب دَنگی یک بیماری تب‌دار ویروسی است، اظهار کرد: این بیماری قابلیت آن را دارد که در بدن ایجاد خونریزی کند، بنابراین در گروه بیماری‌های تب‌دار خونریزی‌دهنده نیز قرار می‌گیرد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشكی استان سمنان عامل ایجاد و انتقال این بیماری را گزش پشه آئدس عنوان کرد و افزود: تب دَنگی از طریق پشه ناقل به فرد دیگری منتقل می‌شود و حدود ۷۵ درصد از کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند بدون علامت هستند.

این مقام مسئول همچنین تصریح کرد: علائم این بیماری تب، تهوع، استفراغ، سرفه، آبریزش بینی است و حتی می‌تواند علائم آنفلوآنزا را نیز شامل شود.

رهبر با بیان اینکه این بیماری به‌علت خونریزی شدید حتی می‌تواند باعث مرگ در بیمار مبتلا شود، اظهار کرد: درد پشت چشم، درد استخوان، سردرد از تظاهرات بالینی بارز این بیماری است که می‌تواند بیمار را آزار دهد و می‌بایست فرد بیمار به علت دردها به پزشک مراجعه کرده و درصدد درمان باشد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشكی استان سمنان با اشاره به دوره نهفتگی بیماری تب دَنگی بیان کرد: انتقال این ویروس از انسان به انسان وجود ندارد و فرد مبتلا به این بیماری چهار لغایت ۱۰ روز طول می‌کشد تا بهبود یابد.

این مقام مسئول در ادامه افزود: ۷ درصد از افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند دچار خونریزی شده و به گروه تب دَنگی تب‌دار خونریزی‌دهنده انتقال می‌یابند و علائم شدیدی را تجربه می‌کنند.

بنا به گفته رهبر، تاکنون موردی از بیماری تب دنگی و یا صید پشه آن در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان گزارش نشده است، اما انتظار می‌رود هم‌استانی‌ها به جهت سرد شدن هوا و شیوع بیماری آنفلوآنزا توصیه‌های بهداشتی را بیش از پیش مدنظر قرار دهند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از