
نویسنده و منتقد سینما:
«تاسیان» حاصل نظارت ناقص ساترا است
نویسنده و منتقد سینما گفت: ساترا نتوانسته نظارت پیشینی لازم را بهدرستی اعمال کند؛ در حالی که این نهاد، هم پیش از آغاز فرآیند تولید و هم پس از آن موظف به نظارت بر محتوای آثار است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» به نقل از شبکه اطلاع رسانی «راه دانا»؛ سریال «تاسیان» ساخته تینا پاکروان، آخرین محصول پلتفرم فیلیمو، با داستانی عاشقانه در دل حوادث پیش از انقلاب، از اواسط زمستان سال گذشته، پخش خود را آغاز کرده و از همان ابتدای پخش قسمت اول با حاشیهها و انتقادات بسیاری مواجه بود تا حدی که به دلیل نداشتن مجوز تولید و پخش از سوی ساترا توقیف موقت و ظاهراً پس از اصلاح از سوی عوامل سازنده، رفع توقیف شده است.
اما آیا نشان دادن صحنههای رقص و پایکوبی مختلط، نمایش نوشیدن مشروبات الکلی، حجاب غیرمتعارف بازیگران زن سریال و در نهایت به نمایش گذاشتن چهره غیرواقعی از ساواک، موضوعی است که میتواند با توقیف موقت اثر رفع شود؟
حمیدرضا رنجبرزاده؛ نویسنده و منتقد سینما با اشاره به این موضوع عنوان کرد: این اتفاق نشان میدهد که در ساترا ظاهراً با یک استاندارد مشخصی روبرو نیستیم، باید توجه کنیم که اگر سریال مشکلی داشت پس اساساً چرا از ابتدا پخش شده، این نشان میدهد که ساترا نتوانسته نظارت پیشینی لازم را بهدرستی اعمال کند، چرا که ساترا هم قبل از شروع پروسه تولید بر اثر نظارت دارد و هم پس از پروسه تولید، حالا این آثاری که تولید شده آیا با معیارهای اولیه یا با متن تصویب شده انطباق داره یا نه. اساساً پخش شدن دو قسمت از یک سریال و بعد، توقیف شدن آن نشان میدهد که یک باگی اینجا وجود دارد.
رنجبرزاده با اشاره به سکانس جنجالی هفتههای اخیر سریال تاسیان تصریح کرد: در خصوص توقیف موقت سریالها به نظر میرسد، زمانی که یک فیلم یا سریال به صورت موقت توقیف شده و دوباره پخش آن از سر گرفته میشود، در حالی که مخاطب تغییر چندانی را حس نمیکند و البته در حالی که سریال به لحاظ فرمی و هنری ارزش پایینی دارد که حتی در بین نقد منتقدان نیز جایی ندارد، نشان میدهد که ما با یک استادارد مشخصی که بتوانیم برخورد یا عملکرد ساترا را پیشبینی کنیم، مواجه نیستیم.
در قسمت اخیر سریال تاسیان که بابک حمیدیان از روی روسری بر روی پیشانی بازیگر خانم نقش فرزند خود، بوسه میزند، متأسفانه شاهد زیر پا گذاشتن قوانین و مرزهای فیلمسازی در ایران بودیم، اما اگر بخواهیم به صورت کلان به موضوع بپردازیم باید بدانیم که تا زمانی که یک مطالبه عمومی از سوی مخاطب و خانواده ایرانی در راستای حرفهایتر عمل کردن ساترا و سایر نهادهای نظارتی چه در بحثهای محتوایی و چه به لحاظ فنی و هنری و صیانت از سلیقه و ذائقه مخاطب، شکل نگیرد، همچنین شاهد اینگونه اتفاقات خواهیم بود.
وی در پایان عنوان کرد: اگر ساترا بتواند یک پشتوانه اجتماعی را با خود همراه کند، در این صورت قدرت پیدا می کند تا بتواند جلوی فعالیتهای اقتصادی تولیدات سینمای ایران را بگیرد. چرا که بسیاری از مدیران پلتفرمها به کانونهای قدرت و ثروت متصلاند و اینکه برخی سریالها با این حجم از تابوشکنی و ایرادات محتوایی امکان و اجازه ادامه فعالیت دارند، نشان میدهد که در پشت پرده پخش چنین محتواهایی، قدرتی وجود دارد و برای اینکه ساترا بتواند در مقابل این الیگارشی ثروتمند بایستد، نیاز به یک قدرت اجتماعی دارد که این قدرت چیزی جز حمایت مردمی نیست، زمانی که ساترا از سلیقه و ذوق هنری او صیانت کند و از طرفی هم در حوزه محتوایی ورود قدرتمند و عمیقی صورت بگیرد، طبیعتاً مخاطب ایرانی در کنار ساترا قرار میگیرد و یک قدرت اجتماعی تشکیل می شود که در آینده اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!