حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/01 شمسی | 2024/08/22 میلادی
نویسنده و پژوهشگر تاریخی:

آئین سنتی «زانوزدن» ثبت ملی شده است

آئین سنتی «زانوزدن»  ثبت ملی شده است

نویسنده و پژوهشگر تاریخی گفت: آئین سنتی زنجیرزنی بر روی زانو در فهرست میراث ناملموس معنوی به ثبت رسیده است.

عباسعلی حیدریان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به تاریخچه پژوهشی خود در مورد روستای لاسجرد یا لاسگرد گفت: روستای لاسگرد قدمتی تاریخی دارد، و بنده پژوهش و نگارش درباره فرهنگ و آداب و رسوم روستای لاسگرد را از سال ۱۳۶۴ شروع کرده‌ام.

 وی در ادامه افزود: حاصل پژوهش و تحقیقات شبانه‌روزی تا امروز ۶ جلد کتاب با عنوان‌های؛ «بازی‌های محلی ‌روستای ‌لاسگرد»، «گویش و واژه‌نامه لاسگردی»، «لاسگرد یادگار دوران پارت»، «نصیحت ‌مادرانه»، «حرف‌های پدربزرگ و آسینیک» است و تمام آن‌ها تألیف و به چاپ رسیده‌اند.

این نویسنده و پژوهشگر تصریح کرد: روستای لاسگرد (لاسجرد) منطقه‌ای تاریخی و کهن در دل شهرستان سرخه است و قدمتی طولانی دارد، همچنین قلعه بلاشگرد لاسگرد از آثار تاریخی است که همواره برای بسیاری ناشناخته بوده و برای آن ارزشی تعیین نشده است. 

وی خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین آئین‌های کهن روستای لاسگرد باید به آئین زونه بِکوتِنائون (زانوزدن) اشاره کرد و این آئین در مراسم زنجیرزنی روز تاسوعا انجام می‌شود. 

حیدریان بیان کرد: در کتاب «لاسگرد یادگار دوران پارت» با موضوع آداب و رسوم مردم روستای لاسگرد، می‌توان در بخشی از کتاب با عنوان؛ «محرم در لاسگرد» درباره این آئین کهن مطالعه کرد.

 وی عنوان کرد: روش برگزاری آئین زانوزدن به این صورت است که دسته زنجیرزنی از تکیه روستای لاسگرد به‌طرف امامزادگان حرکت می‌کند و مقابل درب ورودی امازادگان دسته عزاداری متوقف می‌شود. 

حیدریان افزود: میاندار و پیرغلام دسته زنجیرزنی با ندای (یا ابوالفضل) بر روی زانوی سمت چپ خود می‌نشیند  و باقی افراد در دسته زنجیرزنی نیز این عمل را انجام می‌دهند، پس از دو الی سه دقیقه دوباره میاندار با ندای (یا علی)  از روی زانو بلندشده و در حالت ایستاده قرار می‌گیرد و بقیه افراد حاضر نیز همین عمل را انجام می‌دهند. 

وی در ادامه تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که در تمام مراحل به‌جا آوردن آئین مانند نشستن و برخاستن هیچ ناهماهنگی پدید نمی‌آید و در ریتم زنجیرزنی بی‌نظمی وجود ندارد.

حیدریان تصریح کرد: مردم روستای لاسگرد روز تاسوعا را منتسب به حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) می‌دانند و به ایشان ابراز ارادت ‌می‌کنند، از طرفی به‌دلیل اینکه قمربنی‌هاشم (ع) هنگام کسب اجازه در محضر اباعبدالله الحسین (ع) ادب کرده و زانو می‌زدند، این آئین در روز تاسوعا انجام می‌شود.

 وی ابراز کرد: بعد از تحقیق و پژوهش و ارائه آئین به میراث فرهنگی استان سمنان، در تاریخ ۱۳۹۱/۹/۲۲ به‌ صورت نمادین این آئین اجرا شد و در ششمین اجلاس سراسری شورای عالی ثبت کشور که در محمودآباد مازندران برگزار شد به شماره ۶۴۸ در فهرست میراث معنوی به ثبت رسید.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از