حالت تاریک
  • شنبه, 1403/06/24 شمسی | 2024/09/14 میلادی
رئیس اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان دامغان:

مسجد تاریخانه دامغان بازسازی می‌شود

مسجد تاریخانه دامغان بازسازی می‌شود

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان دامغان گفت: در حال حاضر مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان جهت به‌سازی مسیر و خیابان روبروی مسجد تاریخانه تخصیص‌ داده‌ شده که تا هفته بعد اجرا خواهد شد.

مجتبی اکبرپور در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به اهمیت و قدمت مسجد تاریخانه دامغان، گفت: مسجد تاریخانه دامغان یکی از نخستین مساجد ایران بوده و از دیرینه‌ترین بناهای پس از اسلام در ایران است. 

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان دامغان افزود: مسجد تاریخانه در آستانه ثبت در فهرست آثار جهان اسلام قرار دارد و پرونده ثبت جهانی تاریخانه هم‌اکنون در حال تکمیل است 

وی در ادامه بیان کرد: این مسجد در فهرست آثار جهان اسلام به‌عنوان یکی از چهار مسجد گنبدی دنیا و میراثی به‌جای‌مانده از قرن دوم هجری است که نشان از هویت و اصالت ایرانیان دارد. 

اکبرپور با بیان ویژگی‌ها و ثبت به‌عنوان اثر ملی گفت: مسجد تاریخانه در پانزدهم دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، این اثر با معماری بی‌مانند، هویت و نشان شهر دامغان محسوب شده و در قلب استان سمنان قرار دارد و باید به‌عنوان گنجینه‌ای باارزش برای نسل‌های آینده حفظ و حراست شود. 

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر این مسجد در چند مرحله مرمت  شده و اقداماتی مانند مرمت جامع بدنه‌ها و بام و ستون‌های مسجد، مرمت و کف‌سازی مسجد و طاق‌های آسیب‌دیده و بازسازی پشت‌بندهای آجری، اجرای کانال‌های تأسیساتی، نورپردازی و مرمت‌های اضطراری دوره‌ای در جهت حفظ و نگهداری از این بنای عظیم انجام شده است. 

اکبرپور عنوان کرد: کلیت مرمت و بازسازی‌های مسجد با توجه به مبانی نظری مرمتی شکل‌ گرفته و برای مسجد تاریخانه با توجه به نامزد ثبت جهانی و جهان اسلام حساسیت زیادی وجود دارد؛ زیرا هرگونه مرمت غیراصولی منجر به تخریب اثر خواهد شد و بر همین اساس مطالعه و تصویب طرح دقیق و علمی در دستور کار قرار دارد. 

وی از مبالغ تخصیص‌یافته برای مرمت اثر خبر داد و گفت: طی سال‌های اخیر کل مبلغ تخصیص‌یافته که جهت مرمت و بازسازی مسجد هزینه شده ۸۰۰ میلیون تومان بوده و در حال حاضر نیز مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان جهت به‌سازی مسیر و خیابان روبروی مسجد تاریخانه تخصیص‌داده‌شده که تا هفته بعد اجرا خواهد شد. 

اکبرپورابراز کرد: نیازمند توجه همگانی برای حفظ این بنای تاریخی ارزشمند هستیم و بدون شک اداره میراث‌ فرهنگی به‌تنهایی نمی‌تواند میراث‌فرهنگی را حفظ کند؛ زیرا این آثار متعلق به همه مردم است و توجه مردم می‌تواند سبب حفظ بهتر این میراث‌های کهن شود.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از