حالت تاریک
  • شنبه, 1403/02/29 شمسی | 2024/05/18 میلادی
عضو هیئت‌علمی دانشگاه سمنان:

بازار تورمی مسکن سمنان نیازمند درمان است

بازار تورمی مسکن سمنان نیازمند درمان است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه سمنان گفت: مجموعه‌ای از عوامل متعدد در سمنان سبب افزایش جهشی قیمت مسکن شده و این آشفته ‌بازار تنها با تولید انبوه مسکن آرام می‌شود.

رحمان سعادت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ در خصوص علل افزایش قیمت مسکن در شهر سمنان گفت: با توجه‌ به موقعیت جغرافیایی شهر سمنان مجموعه‌ای از عوامل سبب افزایش قیمت مسکن در شهر سمنان شده است.

این استاد اقتصاد دانشگاه سمنان ابراز کرد: رشد اقتصادی ، صنعتی و دانشگاهی شهر سمنان در چند سال اخیر موجب شده است که تقاضا برای زندگی در این  شهر افزایش ‌یافته و قیمت مسکن جهشی چند برابری داشته باشد.

بنا به گفته سعادت، سمنان نسبت به دهه گذشته رشد چشمگیری در شهرسازی داشته و اخیراً نیز پذیرای دانشجویان خارجی است و این موضوع  بر قیمت مسکن در شهر سمنان تاثیر چشمگیری است.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه سمنان در ادامه افزود: سمنان شهری صنعتی است و افراد زیادی که جویای کار هستند از شهرهای دیگر مخصوصاً شهرهای شمالی به سمنان مهاجرت می‌کنند، به طوری که حدود 40 درصد تقاضای مسکن در سمنان از سمت مهاجرین است، و این موضوع بر قیمت خرید و اجاره مسکن تأثیرگذار است.

بنا به گفته سعادت، این شهر به دلیل دارا بودن موقعیت مناسب از لحاظ شغل و امنیت و... مقصد بسیاری از اتباع و مهاجرین افغانستانی شده است و این موضوع نیز بر قیمت مسکن تأثیرگذار است.

وی همچنین تورم کلی قیمت مسکن در سمنان را ناشی از رکود بازار مسکن و نبود انبوه‌سازی در این شهر دانست و بیان کرد: در برهه ای که مسکن مهر در سمنان در حال ساخت و خرید و فروش بود قیمت مسکن به‌ شدت کاهشی و ثابت بود؛ اما بعد از آن به جهت رکود بازار در ساخت و ساز مجدد قیمت مسکن روند افزایشی به خود گرفت.

سعادت، بنگاه‌های معاملات ملکی را  یکی از چندین علت افزایش قیمت مسکن نه‌تنها در شهر سمنان بلکه در کل کشور دانست و بیان کرد: متأسفانه این گروه مافیای قدرتمندی هستند که تأثیر زیادی در قیمت مسکن دارند و معمولاً با ارتباطی که با یکدیگر دارند در تعیین قیمت مسکن در یک محدوده تأثیرگذار هستند؛ اما زمانی نقش آنها معین می‌شود که تقاضا برای خرید مسکن هم وجود داشته باشد.

این استاد دانشگاه سمنان در نهایت تحقق طرح نهضت ملی مسکن در سمنان را چندان موفق نداست و تصریح کرد: متأسفانه علی‌رغم شعارهای مسئولان مبنی بر آماده‌شدن 19 هزار مسکن تا سال آینده در میدان عملیاتی خبری از مراحل ساخت و ساز مسکن ملی نیست و تنها بیان این موضوع  بدون عرضه مسکن سبب افزایش تقاضا و در نهایت منجر به افزایش قیمت مسکن خواهد شد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از