حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1403/07/25 شمسی | 2024/10/16 میلادی
تکمیل موزه سمنان چشم‌انتظار اعتبار میلیاردی
مسئول موزه‌های استان سمنان مطرح کرد:

تکمیل موزه سمنان چشم‌انتظار اعتبار میلیاردی

مسئول موزه‌های استان سمنان گفت: تخصیص اعتبار ناکافی و افزایش سالانه تورم، روند ساخت موزه سمنان را به تعویق انداخته است.

آرزو گل‌کار در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به اهمیت وجود موزه در سمنان گفت: موزه‌ها به‌عنوان مراکز نگهداری و نمایش آثار فرهنگی، تاریخی و هنری، نقش بسیار مهمی در حفظ و انتقال هویت فرهنگی جوامع ایفا می‌کرده و این مراکز نه‌تنها به آموزش و آگاهی عمومی کمک می‌کنند و در این راستا، وجود یک موزه در شهری مانند سمنان که مرکز استان است، امری ضروری و حق مردم این شهر به‌شمار می‌آید.

مسئول موزه‌های استان سمنان در ادامه افزود: از سال ۱۳۹۰ پروژه ساخت موزه سمنان در حال انجام است و با وجود اینکه در ابتدا برآورد هزینه برای تکمیل این پروژه حدود ۴ میلیارد تومان بود، اما تخصیص اعتبار ناکافی و افزایش سالانه تورم، روند ساخت را به تعویق انداخته است.

وی عنوان کرد: در واقع هر سال ما چشم به تخصیص بودجه‌ای کافی داریم تا شاید بتوانیم این پروژه را به سرانجام برسانیم، اما متأسفانه این امیدها به واقعیت نپیوسته است.

گل‌کار با بیان اینکه سفر‌های استانی مسئولان نیز تأثیری در جذب اعتبار نداشته، افزود: با وجود سفرهای استانی رؤسای جمهور و مسئولان مختلف، بودجه‌های اختصاص‌یافته برای تکمیل پروژه موزه هرگز به حد کافی نبوده و در کنار عدم کفایت بودجه، عوارض سنگین ساخت و ساز نیز بر دوش پروژه قرار دارد.

وی تصریح کرد: امسال مبلغ ۹ میلیارد تومان برای جذب اعتبار ساخت موزه تعیین شد در حالی که عوارض ساخت و ساز حدود ۱۶ میلیارد تومان برآورد شده و از این مبلغ ۴ میلیارد پرداخت شده و ۱۲ میلیارد بدهکار هستیم و این شرایط نشان‌دهنده ناهماهنگی میان نیازهای واقعی پروژه و منابع مالی موجود است.

گل‌کار با اشاره به فضای فرهنگسرای کومش برای ساخت موزه افزود: این فضا از نظر موقعیت جغرافیایی و موارد دیگر مطلوب به نظر می‌رسد، اما ممکن است مناسب‌ترین گزینه برای یک موزه نباشد.

وی خاطرنشان کرد: موزه‌ها نیازمند فضایی مناسب برای نمایش آثار و برگزاری برنامه‌های فرهنگی هستند بنابراین، انتخاب مکان مناسب یکی از ارکان اصلی موفقیت پروژه‌های موزه‌ای محسوب می‌شود.

انتهای خبر/

 

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از