حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/08/27 شمسی | 2024/11/17 میلادی
جاده مرگ همچنان قربانی می‌گیرد
در سایه تعلل مسئولان؛

جاده مرگ همچنان قربانی می‌گیرد

سرنوشت پروژه جاده سمنان - فیروزکوه به تخصیص اعتبار لازم بستگی دارد و انتظار می‌رود با توجه به اهمیت پروژه، مسئولان ذی‌ربط اقداماتی جدی برای تأمین اعتبار و تسریع در اجرای آن انجام دهند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ جاده سمنان - فیروزکوه یکی از محورهای پرتردد مواصلاتی است که استان سمنان را به شمال کشور متصل می‌کند.

متأسفانه نقاط حادثه‌خیز متعدد این جاده هر ساله خانواده‌های زیادی را داغدار می‌کند اما باز هم مسئولان از تکمیل آن شانه خالی می‌کنند.

موضوعی که سبب گلایه مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان شده و با وجود پیگیری‌های متعدد این نهاد اما همچنان این پروژه به‌دلیل کمبود اعتبار لاکپشتی پیش می‌رود. 

سید محمد حسینی‌طباطبایی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان اهمیت تکمیل باند دوم محور سمنان - فیروزکوه اظهار کرد: احداث باند دوم محور سمنان - فیروزکوه یکی از پروژه‌های ملی و راهبردی کشور به‌شمار می‌آید که به‌منظور تسهیل ترافیک و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل در منطقه طراحی شده است.

وی  در ادامه افزود: این پروژه شامل دو قطعه است که در مجموع ۳۷ کیلومتر طول دارد و قطعه اول به طول ۱۰ کیلومتر، در انتهای مسیر در حوزه استحفاظی استان سمنان قرار دارد و در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید و این پیشرفت نشان‌دهنده عزم جدی دولت سیزدهم برای توسعه زیرساخت‌ها و کاهش مشکلات ترافیکی در این محور بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان عنوان کرد: احداث باند دوم محور سمنان - فیروزکوه از سال ۱۳۹۱ آغاز شده و اکنون پس از گذشت سال‌ها، قطعه دوم آن که شامل ۲۷ کیلومتر ابتدای مسیر از مؤمن‌آباد تا قبل از گردنه بشم بوده  در حال اجرا است.

وی به انعقاد قرارداد از سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: قرارداد اجرای قطعه دوم از سال ۱۴۰۰ با پیمانکار منعقد شده و پیشرفت فیزیکی آن به ۱۵ درصد رسیده و علی‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته از سوی مسئولان مرتبط برای پیشبرد پروژه، اما هنوز راه زیادی تا تکمیل آن باقی مانده است.

حسینی‌طباطبایی خاطرنشان کرد: عملیات انجام‌شده شامل خاک‌برداری، خاکریزی، تراشه‌برداری و ساخت تعدادی از آبروهای مسیر بوده که نشان‌دهنده پیشرفت‌های ملموس در پروژه است و هم‌اکنون پروژه به حالت نیمه‌فعال درآمده و برای تسریع در روند اجرایی آن نیاز به تخصیص اعتبار بیش‌تری است.

این مقام مسئول بیان کرد: پیگیری‌های گسترده‌ای از سوی اداره راه و شهرسازی استان سمنان برای تخصیص اعتبار به پروژه انجام شده و این موضوع به سفر مدیرکل راه‌های منطقه شمال شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور به استان و بازدید از پروژه منجر شد.

وی در خصوص اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل ۲۷ کیلومتر از محور سمنان - فیروزکوه به ارزش ریالی امروز یک هزار و 300 میلیارد تومان برآورد شده است، در صورتی که اعتبار لازم به مبلغ ۲۵۰ الی ۲۶۰ میلیارد تومان تأمین شود، حدود ۱۰ کیلومتر انتهای مسیر نیز بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان تأکید کرد: این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا با بهره‌برداری از این بخش، می‌توان به کاهش ترافیک در محور سمنان - تهران و مازندران - تهران کمک کرد و این محور را به کریدور شمال - جنوب تبدیل کرد.

حسینی‌طباطبایی یادآور شد: کاهش ترافیک در این محور نه‌تنها به نفع مسافران و رانندگان خواهد بود بلکه می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی اقتصاد منطقه نیز داشته باشد؛ زیرا با افزایش ظرفیت جاده‌ها و بهبود زیرساخت‌ها، امکان جابه‌جایی کالاها و مسافران به شکل سریع‌تر و ایمن‌تر فراهم می‌شود که این خود می‌تواند به رونق اقتصادی این منطقه از استان کمک کند.

وی اظهار کرد: سرنوشت پروژه جاده سمنان - فیروزکوه به تخصیص اعتبار لازم بستگی دارد و انتظار می‌رود با توجه به اهمیت پروژه، مسئولان ذی‌ربط اقداماتی جدی برای تأمین اعتبار و تسریع در اجرای آن انجام دهند.

حسینی طباطبایی ابراز کرد: باند دوم محور سمنان - فیروزکوه نه‌تنها یک پروژه عمرانی بلکه یک نیاز اساسی برای تسهیل ترافیک و توسعه منطقه‌ای محسوب می‌شود و امید است با پیگیری‌های مستمر، این پروژه هر چه سریع‌تر به مرحله بهره‌برداری برسد و خدمات مطلوبی را برای مردم و اقتصاد منطقه فراهم آورد.

انتهای خبر/

 

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از