کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد:
اجحاف در حق برندهای ایرانی
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: ضعف در شناخت برند ایرانی در بازارهای جهانی یک چالش است؛ زیرا ایران معمولاً با کالاهای خامی چون فرش و پسته شناخته میشود و تولیدات دانشبنیان و هایتک آن کمتر موردتوجه قرار میگیرد.
جمال شاکری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با بیان اهمیت صادرات و چالشهای آن اظهار کرد: صادرات بهعنوان یکی از مؤلفههای کلیدی در اقتصادهای ملی، نقش بهسزایی در توسعه و پایداری اقتصادی کشورها ایفا میکند.
کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: کشورهای موفقی مانند کره جنوبی و ژاپن باهدف تصاحب سهم بیشتر از بازارهای جهانی، زیرساختهای حملونقل، تولید و توزیع خود را تقویت کرده و مقیاس تولید خود را افزایش میدهند، این کشورها برای تأمین نیاز ۳ تا ۴ میلیارد نفر از مردم دنیا برنامهریزی میکنند و به همین دلیل هزینه تولید پایین و صادرات توجیهپذیر میشود.
شاکری عنوان کرد: در ایران صادرات بیشتر بهعنوان ابزاری برای تأمین ارز برای واردات نهادهها و ماشینآلات دیده میشود و این رویکرد نهتنها به توسعه واقعی صادرات کمک نمیکند، بلکه باعث میشود که صادرکنندگان ایرانی با چالشهای متعددی مواجه شوند.
وی با اشاره به چالشهای زیرساختی و لجستیکی گفت: یکی از مهمترین چالشها در حوزه صادرات ایران، ضعفهای زیرساختی و لجستیکی بهشمار میرود؛ زیرا هزینه حمل و نقل بهدلیل فرسودگی ناوگانها بسیار بالا بوده و این موضوع بر قیمت تمامشده محصولات ایرانی تأثیر منفی میگذارد.
ادامه داد: همچنین زمان جابهجایی کالا از ایران به مقاصد صادراتی طولانی است که موجب کاهش اطمینان صادرکنندگان و واردکنندگان میشود.
شاکری خاطرنشان کرد: برای ورود به بازارهای بینالمللی، کالاها نیازمند پشتیبانی از لجستیک و حل مشکلات نقل و انتقال پولی و بانکی هستند و در شرایط تحریم، کارکرد اعتبار اسنادی بهشدت کاهش مییابد و هزینه نقل و انتقال در زمان استفاده از اعتبار اسنادی نیز بالا میرود و این مسائل باعث میشود که صادرکنندگان ایرانی در مقایسه با رقبای خارجی با دشواریهای بیشتری مواجه شوند.
وی با بیان نقش برند ایرانی در بازار جهانی توضیح داد: یکی از چالشهای صادراتی ایران، ضعف در شناخت برند ایرانی در بازارهای جهانی است و میتوان گفت در حق برندهای ایرانی اجحاف شده زیرا ایران معمولاً با کالاهای خامی چون فرش و پسته شناخته میشود و تولیدات دانشبنیان و هایتک آن کمتر موردتوجه قرار میگیرد.
شاکری تقویت هویت برند ایرانی در عرصه بینالمللی را مسئلهای حائز اهمیت دانست و افزود: باید با ابزار نفوذ ارزش برند ایرانی را بالا ببریم تا صادرکنندگان بتوانند محصولات خود را با اعتماد بیشتری در بازارهای جهانی عرضه کنند.
کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: در شرایط کنونی، بخش خصوصی باید بهجای دریافت مشوقهای صادراتی، مطالبهگر تأمین زیرساختهای صادراتی باشد و مشوقهای صادراتی باید هدفمند و بهصورت مستقیم به صادرکنندگان اعطا شوند تا از ایجاد رانت جلوگیری شود.
وی ابراز کرد: افزایش ارزش ویژه برند ایرانی نهتنها به نفع صادرکنندگان داخلی خواهد بود؛ بلکه قدرت چانهزنی ایران را در منطقه دوچندان خواهد کرد و اگر ایران بتواند این چالشها را پشت سر بگذارد، میتواند به یکی از بازیگران اصلی بازارهای بینالمللی تبدیل شود و از مزایای اقتصادی آن بهرهمند شود.
انتهای خبر/