حالت تاریک
  • جمعه, 1403/06/30 شمسی | 2024/09/20 میلادی
عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه سمنان:

کابینه اقتصادی پزشکیان نگاه درون‌زا داشته باشد

کابینه اقتصادی پزشکیان نگاه درون‌زا داشته باشد

عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه سمنان معتقد است که دولت چهاردهم برای حل مشکلات اقتصادی و بهبود معیشت مردم باید تیم اقتصادی قوی و متعهد به توان داخلی تشکیل دهد.

  رحمان سعادت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» با اشاره به روی کار آمدن دولت چهاردهم، گفت: دوره شعارها و برنامه‌های انتخاباتی تمام شده و رئیس‌جمهور باید برای پیاده‌سازی وعده‌ها و برنامه‌های خود راهی پاستور شود.

  عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه سمنان با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور باید دولتی با رویکرد وحدت ملی و کارآمد تشکیل دهد، افزود: پزشکیان می‌بایست با استفاده ازظرفیت‌ها و توانمندی‌های تمام گروه‌ها و احزاب و جناح‌های مختلف تلاش کند تا سرمایه‌های کشور به هدر نرود.

  وی با بیان اینکه حل مشکلات اقتصادی مهم‌ترین مطالبه همه ملت ایران از رئیس‌جمهور است، اظهار کرد: اولویت کاری دولت باید اقتصاد باشد و در کنار آن نیز برنامه‌هایش در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و.. را نیز پیش ببرد.

 سعادت با بیان اینکه شعار اقتصادی پزشکیان «زندگی بدون شرمساری» است، ابراز کرد: وی در دوران تبلیغات انتخاباتی خود از وضعیت معیشتی مردم ابراز نارضایتی کرده بود و قصد داشت با برنامه‌های علمی و کارشناسی غول تورم را از سفرهای مردم بردارد و حال انتظار می‌‎رود این وعده‌ها عملی شود.

 وی با اشاره به اینکه دولت چهاردهم می بایست از افراد توانمند در بدنه اقتصادی خود بهره بگیرد، بیان کرد: با چیدمان قوی در تیم اقتصادی، همبستگی و انسجام درهیأت دولت حفظ خواهد شود.

 این اقتصاددان همچنین تصریح کرد: مردم در شرایط سخت اقتصادی باید ثمره برنامه‌ها و اقدامات مؤثر اقتصادی دولت را بر سر سفره‌های خود لمس کنند.

  سعادت با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور به‌تنهایی نمی‌تواند حوزه اقتصادی را اداره کند، اظهار کرد: داشتن کابینه و تیم اقتصادی خوب مهم‌ترین عنصر همه دولت‌ها به‌ویژه دولت چهاردهم در شرایط خاص اقتصادی امروز است.

 این استاد دانشگاه در توصیه‌ای به رئیس‌جمهور گفت: رئیس‌جمهور حتماً در حوزه اقتصادی دقت نظر ویژه‌ای داشته باشد و افرادی را انتخاب کند که دانش و عملکرد بسیار خوبی در حوزه اقتصادی دارند.

  سعادت معتقد است که کنترل تورم در رأس برنامه‌های اقتصادی دولت باشد؛ چراکه از اهمیت زیادی برخوردار است و همچنین اعضای کابینه و تیم اقتصادی باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

  وی با اشاره به اینکه مطالعات نشان می‌دهد امسال با تورم شدیدی مواجه هستیم، گفت: طبیعتاً در نیمه دوم سال تورم روندی افزایشی خواهد داشت؛ چراکه در سه ماه اول سال نیز تورم نسبتاً بالایی داشته‌ایم.

  این اقتصاددان همچنین افزود: اگر افزایش تورم ادامه‌دار باشد رفاه مردم مشکل‌دار می‌شود؛ چراکه قرارداد کارگران در ابتدای سال بسته می‌شود و با افزایش تورم قراردادها تغییری پیدا نکرده و شرایط سخت خواهد شد.

  به گفته سعادت، دولت باید حقوق کارمندان و کارگران را به نسبت تورم افزایش دهد و یا تورم را کنترل کند تا مردم به نحوی معیشت خود را تأمین کنند.

 وی با بیان اینکه نرخ ارز و تورم عناصر بسیار مهم در حوزه اقتصادی هستند، اظهار کرد: اگر تورم افسار گسیخته شود و نرخ ارز هم روند صعودی پیدا کند، هرگونه برنامه‌ریزی در حوزه اقتصادی معنا و مفهومی نخواهد داشت.

سعادت با اشاره به اینکه اگر کشوری با تورم صد درصدی مواجه باشد وجود برنامه اقتصادی دیگر معنایی ندارد، بیان کرد: در این صورت افراد فقط به دنبال تأمین منابع هستند، پس در حوزه اقتصادی اولین اولویت کنترل تورم است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هدف‌گیری تورم و نرخ ارز در اولویت دولت چهاردهم باشد، گفت: سیاست خارجی و بانک مرکزی نیز باید در اولویت‌های مهم دولت قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه دولت چهاردهم در انتخاب کابینه خود باید دقت‌نظر بیشتری داشته باشد تا افرادی روی کار نیایند که وابسته و دلبسته به غرب باشند، بیان کرد: هر دولتی بخواهد با جناح و حزب خاصی کار کند قطعاً محکوم به شکست است پس دولت چهاردهم باید از تمام توان خود و از همه گروه‌ها در پیشبرد اهداف نظام و کشور استفاده کند.

 سعادت با اشاره به اینکه رئیس‌جمهورمی‌بایست مراقب فشارهای حزبی و جناحی باشد، اظهار کرد: از افراد معرفی شده برخی به دنبال سهم‌خواهی و عده‌ای نیز مشکلات فساد داشته‌اند که رئیس‌جمهور نباید این افراد را به‌کارگیری کند.

 به گفته این کارشناس اقتصادی، رئیس‌جمهور باید برای انتخاب افراد کابینه خود شاخص و سنجش معیاری داشته باشد.

  وی با اشاره به شاخصه‌های معرفی کابینه چهاردهم در تأکیدات رهبر انقلاب، گفت: پزشکیان باید اولویت انتخاب وزرا را بر شایستگی، توانمندی و کارآمدی قرار دهد که این موضوع می‌تواند راهگشا باشد.

  سعادت با اشاره به درس عبرت‌گرفتن از دولت‌های گذشته، بیان کرد: در دولت روحانی به شایستگی‌ها توجه نشد؛ بلکه به روابط توجه شده بود.

 وی همچنین تصریح کرد: در دور دوم دولت روحانی با انتخاب افراد ناشایست وضعیت اقتصادی کشور بسیار نامناسب شد.

 سعادت با بیان اینکه ریل‌گذاری شهید رئیسی باید ادامه یابد، اظهار کرد: شهید جمهور تلاش کرد تا همگرایی اتفاق بیفتد و سامانه‌ای را ایجاد کرد تا افراد مختلفی بتوانند در آنجا رزومه دهند و طبق آن بررسی‌ها صورت گرفت و افراد انتخاب شدند.

  به گفته وی، شهید رئیسی رویکرد ملی داشت و همواره در سطح کشور به دنبال وفاق و وحدت ملی بود.

  این اقتصاددان با اشاره به اینکه تیم انتخاباتی پزشکیان به یکدست‌سازی معترض هستند، بیان کرد: شعار همه‌جانبه و استفاده از همه گروه‌ها و احزاب باید محقق شود و نگاه باید نگاهی سراسری باشد.

 سعادت با بیان اینکه پزشکیان در شعار انتخاباتی خودشان مطرح کرد که در هیچ جناحی نیست، اظهار کرد: پس باید در همه بخش‌ها عدالت در انتخاب را رعایت کند و از همه احزاب در کابینه مدنظر داشته باشد.

  وی همچنین تصریح کرد: کابینه دولت چهاردهم با به‌کارگیری افراد شایسته و توانمند به وفاق ملی دست خواهد یافت در غیر این صورت با مشکل روبرو می‌شود.

  سعادت با اشاره به اینکه پزشکیان با نقد موافق است، گفت: دولت روحانی با انتقاد مخالف بود و مسائلی را مطرح می‌کرد که باعث ناراحتی در سطح کشور می‌شد.

  وی با اشاره به اینکه شهید رئیسی کار و خدمت را به حاشیه‌ها ترجیح می‌داد و عملاً وارد حاشیه‌ها نمی‌شد، اظهار کرد: هر وقت کار را کنار گذاشته و به اختلافات پرداخته شود با مشکلات عدیده‌ای در سطح جامعه مواجه خواهیم بود.

 سعادت با بیان اینکه در دولت سیزدهم اقدامات مهمی در زمینه ارتباط با همسایگان انجام شد، گفت: دولت چهاردهم نیز باید این نگاه را دنبال کرده و ارتباطات را گسترش دهد.

 این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: رئیس‌جمهور باید سه دهه گذشته را مرور کرده و تلاش مضاعفی برای به سرانجام رساندن کارهای ناتمام داشته باشد.

  وی با اشاره به اینکه دولت سوم روحانی در کار نخواهد بود، گفت: دولت پزشکیان اولین دولت خودش است و به دولت سوم روحانی نمی‌رسد.

  سعادت با تأکید بر اینکه دولت چهاردهم باید تلاش کند که به دولت معیار و تراز برسد، اظهار کرد: انتخاب وزرا و چیدن کابینه یکی بودن عمل و گفتار رئیس‌جمهور را نشان خواهد داد.

وی در ادامه افزود: امیدواریم که رئیس‌جمهور در اولین گام خود مردم را ناامید نکند و انرژی مثبتی را به جامعه تزریق کند.

  سعادت با اشاره به اینکه سیاست خارجی از اهمیت زیادی برخوردار است، اظهار کرد: حفظ عزت و احترام کشور و تعامل پایدار باید جزو معیار و برنامه‌های رئیس‌جمهور باشد.

وی با بیان اینکه ارزش‌های نظام و خطوط قرمز کشور برای پزشکیان داری اهمیت زیادی است، گفت: دولت چهاردهم باید پیگیر برداشته‌شدن تحریم‌ها باشد و مناسبت‌ها و تعاملات با کشورها را نیز رونق دهد.

  این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه سیاست خارجی در دولت چهاردهم با تحولات زیادی روبرو خواهد بود، بیان کرد: پزشکیان طبیعتاً هر برنامه‌ای در سیاست خارجی داشته باشد نظر مجلس و رهبری را در این‌ خصوص لحاظ خواهد کرد.

  سعادت با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با نمایندگان در خصوص همکاری دولت و مجلس، گفت: باید از قوا صدای واحد شنیده شود تا دشمنان ناامید شده و طمع نکنند.

  وی یکی از مهم‌ترین مسائل مورد تأکید رهبری را تعامل و ارتباط نزدیک مجلس و دولت عنوان کرد و افزود: مسئله سیاست خارجی فقط مربوط به دولت نیست و زمانی می‌تواند موفق باشد که همه قوا با او همکاری لازم داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری همه ارکان نظام و قوا باید به حمایت دولت چهاردهم در راستای پیشبرد اهداف کشور و حل مسائل و مطالبات مردم بپردازند.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از