حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
استاد اقتصاد دانشگاه سمنان:

سقوط دلار سبب کاهش تورم می‌شود

سقوط دلار سبب کاهش تورم می‌شود

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان گفت: نرخ کاهشی ارز سبب می‌شود تورم نیز به نوبه خود در خصوص کالاهای اساسی با کاهش همراه شود.

رحمان سعادت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به روند نزولی در بازار ارز و طلا و سکه گفت: بازار طی ماه‌های قبل و در اثر تنش‌های سیاسی در منطقه با یک افزایش صعودی نرخ ارز و دلار و سکه مواجه شده بود که خوشبختانه با بازگشت آرامش و ثبات سیاسی روند نزولی را در پیش گرفته است.

این استاد اقتصاد دانشگاه سمنان در ادامه ابراز کرد: البته ریزش چندان قابل‌ توجه نیست و بیشتر با یک چسبندگی به سمت بالا همراه است و مانند پاندول ساعت در حال نوسان است تا به یک ثبات نسبی دست یابد و تصور می‌شود در حد 60 الی 65 تومان به ثبت برسد.

سعادت بیان کرد که نرخ کاهشی سبب می‌شود تورم نیز به نوبه خود در خصوص کالاهای اساسی با کاهش همراه شود.

وی همچنین این نکته را متذکر شد که زمانی که قیمت‌ دلار و طلا در بازار روند کاهشی به خود بگیرد ممکن است افزایش تقاضا در بازار مواجه شویم و مجدد به دلیل عرضه زیاد با افزایش قیمت دلار مواجه شویم که باید در این‌ خصوص مسئولان هوشیاری لازم را به خرج دهند.

سعادت همچنین ابراز کرد که در نیمه دوم سال به دلیل تورم روی قیمت‌ها ممکن است مجدد ارز به کانال 70 هزار تومان برسد که علت آن تنش سیاسی و ثبات در بازار نیست بلکه تورم موجود بر روی کالاهای اساسی علّت آن خواهد بود.

وی این نوید اقتصادی را هم بیان کرد که با توجه‌ به اقدامات بازارساز بانک مرکزی امکان ثبات ارزی بیشتر و کاهش قیمت‌ها فراهم خواهد شد.

بنا به گفته سعادت خوشبختانه با گشایش‌های ارزی حاصل شده و دسترسی به منابعی که در اختیار دیگر کشورها بوده امکان کاهش قیمت بیشتری در بازار ارزی وجود خواهد داشت.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از