حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/04/14 شمسی | 2024/07/04 میلادی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان:

سمنان جزو 4 استان ارزان کشور است

سمنان جزو 4 استان ارزان کشور است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان گفت: باتوجه‌به بالابودن میانگین تورم در کشور استان سمنان جزو چهار استانی است که از کمترین نرخ تورم برخوردار است.

محمدرضا صادقی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» با اشاره به مشکلات استان سمنان در دو حوزه آب و جمعیت گفت: در سال ۱۴۰۱ از نظر رشد اقتصادی بعد از بوشهر و هرمزگان سومین استان در سطح کشور معرفی شد و بدون درنظرگرفتن تأثیر نفت، استان سمنان توانست با رشد۵.۲ از نظر اقتصادی به‌عنوان اولین استان در سطح کشور مطرح شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان تصریح کرد: استان سمنان از نظر فناوری، نیروی کیفی و تکیه به حوزه‌های معدنی از شرایط مطلوبی در سطح کشور برخوردار است.

وی ضمن اشاره به شاخصه‌های دستیابی به رشد اقتصادی در کشور تصریح کرد: ایجاد اشتغال در استان سمنان از ۱۳۸ درصد عبور کرده است و بعد از ۱۸ سال، رکورد کمترین نرخ بیکاری در استان شکسته شد و میزان بیکاری به ۵.۷ درصد کاهش پیدا کرد که دست‌یافتن به این رکورد نشان‌دهنده تلاش دستگاه‌های مرتبط است.

صادقی دررابطه‌با شاخص تورم اظهار کرد: باتوجه‌به بالابودن میانگین تورم در کشور استان سمنان جزو چهار استانی است که از کمترین نرخ تورم برخوردار است؛ اما امیدوار هستیم شاهد تورم تک‌رقمی در سطح استان و کشور باشیم.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان دررابطه‌با تأثیر تورم بر میزان تولید تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ تقریباً ۲ میلیون دلار توسط سرمایه‌گذار خارجی جذب کرده‌ایم و طی سال جاری ۱۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای استان ثبت شده است که طی چند روز منتهی به پایان سال رکورد سرمایه‌گذاری ۱۷ میلیون دلار را رقم خواهیم زد.

صادقی در ادامه خاطرنشان کرد: طی سال جاری افزایش ۶ رقمی جذب سرمایه‌گذار را در استان داشته‌ایم که این روند نشان‌دهنده عدم تأثیر تورم بر میزان رشد اقتصادی استان سمنان است.

وی ضمن اشاره به تراز مثبت صادرات در کشور ابراز داشت: طی سال جاری میزان صادرات در کشور بالاتر از میزان واردات بوده است که در سطح استان ۳۴ درصد افزایش ارزش دلاری از گمرک استان صادرات داشته‌ایم و علاوه بر ۱۲۰ میلیون دلار صادرات از گمرک استان حداقل ۲۰۰ میلیون دلار صادرات از گمرک بندر شهید رجایی، گمرک امیرآباد، غرب کشور و... هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان در رابطه‌ با میزان اشتغال‌زایی تصریح کرد: استان سمنان جزو استان‌های تحصیل‌کرده محسوب می‌شود و در استان در تأمین مشاغل ماهر، نیمه‌ماهر هیچ مشکلی وجود ندارد اما واحدهای تولیدی، خدماتی، فنی، کشاورزی، گردشگری و... که نیازمند نیروی کار ساده هستند؛ به دلیل کمبود نیروی استانی، نیروی کار خود را از استان‌های هم‌جوار تأمین می‌کنند.

صادقی ضمن اشاره به افزایش روند تأمین مشاغل قشر تحصیل‌کرده خاطرنشان کرد: طی سال ۱۴۰۱ میزان نیروی تحصیل‌کرده بومی در سطح استان ۱۳ درصد تأمین مشاغل استان مختص به قشر تحصیل‌کرده بوده است و در سال ۱۴۰۲ تأمین مشاغل به ۱۶ درصد افزایش‌یافته است که این میزان در سال ۱۴۰۳ حداقل به ۲۵ درصد خواهد رسید.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از