حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/07/15 شمسی | 2024/10/06 میلادی
فرآورده‌های نفتی در صدر کشفیات قاچاق کالا
مدیرکل گمرک استان سمنان خبر داد:

فرآورده‌های نفتی در صدر کشفیات قاچاق کالا

مدیرکل گمرک استان سمنان گفت: بیشترین پرونده‌های قاچاق استان سمنان مربوط به فرآورده‌های نفتی است که با نمونه‌گیری مشخص می‌شود.

مرتضی حاجیان‌نژاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در راستای کشف کالاهای قاچاق صورت‌گرفته است، گفت: گمرک تمام تلاش خود را برای کشف قاچاق به‌کار گرفته است و نظارت کامل دارد تا کالا به‌صورت قانونی به استان وارد و یا از استان خارج شود.

مدیرکل گمرک استان سمنان با اشاره به اینکه در حوزه واردات به‌هیچ‌عنوان پرونده قاچاق نداریم، اظهار کرد: تمامی کالاهای وارداتی در انبار گمرک تخلیه و نظارت روی آن‌ها صورت می‌گیرد و کسی نمی‌تواند غیر از آن چیزی که اظهار کرده است کالای دیگری را در لابه‌لای آن وارد کند.

وی بیش‌ترین پرونده قاچاق را در حوزه صادرات عنوان کرد و افزود: بیش‌ترین قاچاق در سطح استان مربوط به مواد نفتی است؛ مثلاً شرکتی می‌خواهد مواد نفتی مثل هیدروکربن را صادر کند که ممکن است داخل آن مواد یارانه‌ای اضافه کرده باشد که با نمونه‌گیری توسط آزمایشگاه گمرک ناخالصی آن مشخص خواهد شد.

حاجیان‌نژاد تصریح کرد: پرونده‌های قاچاق مربوط به کالاهایی است که ارگان‌های دیگر مانند نیروی انتظامی و اداره صنعت، معدن و تجارت آن‌ها را کشف کرده‌اند و برای ارزیابی به اداره کمرگ آورده‌اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه کارشناسان گمرک میزان جریمه و ارزش کالای قاچاق را محاسبه می‌کنند، اظهار کرد: کالای قاچاق بعد از مشخص‌شدن صادرات یا وارداتی‌بودن، ارزش‌گذاری می‌شود.

وی با بیان اینکه طی سال جاری ۱۱۵ پرونده به ظن قاچاق در این حوزه تشکیل شده است، افزود: ارزش ریالی این پرونده‌ها ۴۶۵ میلیارد و ۱۳۹ میلیون ریال برآورد شده است.

حاجیان‌نژاد با بیان اینکه پرسنل گمرک دو روز در هفته در اداره پست مستقر می‌شوند، ابراز کرد: همکاران گمرک بر محموله‌هایی که با پست وارد و یا صادر می‌شوند، نظارت دارند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه طی سال جاری ۳۱ بسته صادراتی به ارزش ۸۶۸ دلار از استان سمنان پست شده است، بیان کرد: دو بسته وارداتی به ارزش ۷۵ دلار به استان سمنان انجام شده است.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از