حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/04/17 شمسی | 2024/07/07 میلادی
مدیر جهادکشاورزی شهرستان سمنان خبر داد:

فقدان صنایع تبدیلی، حلقه مفقوده توسعه گیاهان دارویی

فقدان صنایع تبدیلی، حلقه مفقوده توسعه گیاهان دارویی

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سمنان گفت: فقدان صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در سطح شهرستان سمنان موجب شده بسیاری از گیاهان دارویی کاشت نشده و یا به صورت عمده فروخته شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ گیاهان دارویی گنجینه ارزشمندی هستند که علاوه بر درآمدزایی و ایجاد اشتغال مناسب و فراهم‌کردن زمینه صادرات، خواص درمانی و دارویی بی‌نظیری دارند که فرصتی برای توسعه کشاورزی و اقتصادی کشور نیز هستند.

شهرستان سمنان به دلیل تنوع شرایط آب و هوایی از اقلیم گرم و خشک تا سرد و کوهستانی که در خود جای‌ داده است بستر مناسبی برای کاشت انواع گیاهان دارویی است.

اما متأسفانه در این شهرستان به دلیل نداشتن صنایع تبدیلی و فراهم نبودن بسترهای لازم برای بسته‌بندی و فروش محصولات گیاهی کشاورزان فرصت کاشت گونه‌های زیادی را از دست می‌دهند که می‌بایست مسئولان با آموزش، فراهم‌کردن تسهیلات کافی در این زمینه امکان کاشت انواع گیاهان دارویی را فراهم کنند.

گیاهانی مانند باریجه، چای ترش و زعفران گیاهان مناسب آب‌ و هوای استان سمنان هستند که متأسفانه چندان به آنها توجه نشده است و بیشتر زمین‌های کشاورزی به کاشت گیاه دارویی زیره سبز اختصاص ‌یافته است.

8 درصد اراضی کشاورزی مختص گیاهان دارویی است 

مجید جندقیان در گفتگوی  با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ به کشت گیاهان دارویی در شهرستان سمنان اشاره کرد و گفت: براساس آمار، وسعت کشت گیاهان دارویی در شهرستان سمنان ۶۰۰ هکتار است که از این میزان ۵۰۰ هکتار به کشت زیره سبز اختصاص یافته است.

وی در ادامه افزود: گیاهان دیگر مانند گل محمدی، چای ترش، نعناع فلفلی و گل‌گاوزبان هم در اراضی شهرستان کشت می‌شوند؛ اما سطح آن‌ها نسبت به سطح زیره سبز بسیار ناچیز است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سمنان  با بیان خواص زیره سبز تصریح کرد: زیره سبز از خواص زیادی بهره‌مند است، این گیاه متعلق به خانواده چتریان است و دارای خواص درمانی از قبیل ضد تشنج، ضد صرع، تقویت‌کننده معده، ادرارآور، ضد نفخ و سوءهاضمه بوده و خواص آنتی‌باکتریال نیز دارد.

این مقام مسئول در ادامه افزود: زیره یکی از مهم‌ترین انواع گیاهان دارویی کشور است که به سبب اهمیت و خواص دارویی، درمانی و نقشی که در ارزآوری دارد به‌عنوان «طلای سبز» شناخته می‌شود.

وی در ادامه ابراز کرد: زیره دارای ارزش‌افزوده بالایی است و به زبانی دیگر نسبت به هزینه‌، محصول خوبی می‌دهد و برای کشاورز صرفه اقتصادی دارد.

جندقیان همچنین تصریح کرد:  در حال حاضر مجموع عوامل باعث شده تا کشت زیره سبز در منطقه ما بیشتر باشد و با توجه‌ به شرایط کم‌آبی استان سمنان توسعه کشت زیره سبز گامی مهم در افزایش بهره‌وری و مدیریت مصرف آب به شمار می‌رود.

این مقام مسئول مشکل اساسی در کشت زیره سبز را وجود دلالان و نبود صنایع بسته‌بندی و فرآوری برای این محصول دانست و ادامه داد: نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی برای زیره سبز موجب شده تا این گیاه دارویی ارزشمند به‌صورت عمده و بدون داشتن ارزش‌افزوده از استان خارج شود.

جندقیان خاطرنشان کرد:  زیره سبز از کشاورز به‌وسیله واسطه‌های سبزواری خریداری شده و سپس به اسم استان خراسان رضوی صادر می‌شود و این نقص در زنجیره ارزش‌افزوده سود حاصل از کشت و زحمت کشاورز را نصیب دلال می‌کند.

کشت زعفران در شهرستان سمنان نیازمند توجه بیشتری است

وی به مقایسه کشت زعفران و زیره سبز در استان سمنان پرداخت و خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین مزایای کشت زعفران این است که گران‌ترین محصول زراعی کشورمان است که به‌غیراز مصرفی که در خود کشور دارد، از نظر صادراتی هم بسیار پرارزش است

وی با بیان اینکه در کنار همه مزایا، کشت زعفران معایبی نیز دارد، گفت: یکی از مهم‌ترین موارد معایب کشت زعفران، خرید پیاز زعفران نامرغوب است. با توجه‌ به هزینه‌ای که تهیه پیاز زعفران در ابتدا برای کشاورز دارد، اشتباه در این مورد ممکن است باعث متضرر شدن کشاورز شود.

جندقیان تصریح کرد: برداشت دیرهنگام گل زعفران باعث افت کیفیت آن می‌شود، هزینه کارگری و هزینه بسته‌بندی بالایی به همراه دارد و در سطح استان سمنان ربوده شدن گل‌های زعفران یکی از معضلات کشاورزان است. 

بنا به گفته این مقام مسئول نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مناسب زعفران در استان سمنان موجب شده که کشاورزان سمنانی توان رقابت با برندهای معروف کشور را نداشته و مجبور شوند زعفران را به صورت عمده به دلالان بفروشند که این موضوع نیز انگیزه کاشت این گیاه سودآور را در آنها کمرنگ می‌کند.

بنا به گفته جندقیان در کشور ۱۰ هزار گونه گیاهی داریم که 2 هزار و 300 گونه دارای خواص درمانی هستند و از این تعداد در مراتع استان سمنان ۱۳۰ گونه گیاه دارویی به صورت خودرو رویش دارد.

  وی تأکید کرد: خاستگاه برخی گیاهان دارویی نظیر باریجه، آنغوزه، بادام‌کوهی، گل‌گاوزبان و آویشن مراتع استان سمنان است.

بنا به گفته جندقیان، با توجه‌ به تنوع اقلیمی در استان سمنان و برخی ویژگی‌های آب‌وهوایی، محصولات دارویی و استراتژیک در این استان دارای خواص بیشتری هستند، مانند سیر سمنان که نسبت به شمال دارای عطر و طعم بهتری است. 

این مقام مسئول در نهایت ابراز کرد: حدود ۸ درصد از کل اراضی کشاورزی ما به کشت داروهای گیاهی اختصاص دارد و انتظار می‌رود با توجه به شرایط اقلیمی به‌عنوان گنجینه استفاده شده و این میزان افزایش یابد. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از