حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
امام جمعه دامغان:

شب قدر؛ قلب رمضان است

شب قدر؛ قلب رمضان است

امام‌جمعه دامغان با بیان اینکه شب قدر قلب ماه رمضان است، گفت: عظمت ماه رمضان به برکت قلب آن است که باعث می‌شود تپش معنویت در رگ انسان مؤمن جاری شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن رستمیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛  در خصوص عظمت شب‌های قدر گفت: شب‌های قدر بهترین فرصت برای انسان و بندگان مؤمن خداوند هست که در قرآن کریم خداوند متعال عظمت شب قدر را در آیاتی از سوره مبارکه قدر بیان فرموده‌اند.

امام‌جمعه دامغان با اشاره به آیات سور قدر تصریح کرد: آیات سوره قدر نشان‌دهنده عظمت شب قدر است شب قدری که خداوند  گوشه‌ای از عظمت آن را در سوره  قدر بیان می‌کند و شبی است که از هزار ماه ارزشش بالاتر است.

وی در ادامه افزود: زمانی که ارزش‌گذاری انجام می‌شود و می‌گوییم شب قدر شبی است که با هزار ماه برابری می‌کند باید دقت کنیم این در چه جهتی برابری می‌کند، شاید انسان کوتاهی‌های هزار ماه را بتواند با شب قدر جبران کند و این که می‌بینید خداوند دست نوازش خود را به سر بندگانش می‌کشد و ازاین‌جهت شب قدر فرصتی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستمیان ابراز داشت: بندگان در محافل شب‌های قدر در مقابل بزرگی خداوند اظهار عجز و ناتوانی کرده و زیر سایه قرآن قرار می‌گیرد و با خداوند متعال در این شب‌های عظیم درد دل می‌کند و این عبادات در زمانی صورت می‌گیرد که هر فردی در حالت عادی روزمره خواب و استراحت را ترجیح می‌دهد؛ اما در این شب‌ها انسان بندگی به درگاه خداوند را بر خواب و استراحت ترجیح می‌دهد.

امام‌جمعه دامغان در ادامه اظهار کرد: بندگان در درگاه خداوند متعال و زیر سایه قرآن با توبه‌کردن از لغزش‌ها و خطاها گذشته خود را پاک می‌کنند و تصمیم می‌گیرند در مسیر اطاعت و بندگی خدا قدم بردارند.

وی در عظمت شب‌های قدر خاطرنشان کرد: در شب قدر تنزل ملائکه و فرشتگان انجام شده و مقدرات بندگان خدا رقم می‌خورد به‌نحوی‌که در روایتی امام صادق (علیه‌السلام) قلب ماه رمضان را لیلةالقدر بیان فرموده‌اند، و همان‌گونه که جسم انسان به برکت تپش قلب زنده است، بنابراین اگر ماه رمضان عظمتی دارد به برکت قلب این ماه هست که تپش معنویت و تزریق معنویت در رگ انسان‌های مؤمن جاری می‌شود.

رستمیان در ادامه افزود: همان‌گونه که قلب انسان خون را به‌عنوان مایه حیات و مایه غذای جسم در بدن انسان به گردش در می‌آورد شب قدر نیز به‌عنوان قلب ماه مبارک رمضان این اثر را خواهد گذاشت و معنویت را در روح و جان انسان به گردش در خواهد آورده و روح انسان را با معنویت تغذیه می‌کند.

امام‌جمعه دامغان با اشاره به روایات متعدد اظهار کرد: انسان‌های مؤمن و بندگان عارف الهی سالشان را در شب قدر آغاز می‌کنند و امام صادق (علیه‌السلام) در روایت نورانی فرموده‌اند که راس و سنت لیلةالقدر آغاز راس السنه یعنی آغاز سال با شب قدر است و در ادامه فرموده‌اند؛ انسان‌های مؤمن سال روزشان و گردش سالشان با شب قدر آغاز می‌شود.

وی ابراز داشت: در بهار طبیعت اول فروردین تا آخر اسفند گردش سال محسوب می‌شود؛ اما گردش سال معنوی انسان‌های مؤمن با شب قدر رقم خورده و آغاز می‌شود گرچه شب قدر در ماه مبارک رمضان مخفی است؛ اما بر اساس روایاتی که از اهل‌بیت وارد شده است احتمال شب قدر در یکی از سه شب نوزدهم، بیست و یکم و شب بیست و سوم محتمل‌تر است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خاطرنشان کرد: بندگان مؤمن خداوند متعال از هر سه شب نهایت استفاده را خواهند داشت و در خانه خدا به شب‌زنده‌داری پرداخته و شب‌ها را با احیا و رازونیاز زنده نگه می‌دارند. 

امام‌جمعه دامغان با اشاره به روایات متعدد در ارتباط بین شب‌های قدر خاطرنشان کرد: در بعضی از روایات بیان شده است این سه شب با هم ارتباط دارند در شب نوزدهم مقدرات انسان تقدیر می‌شود، شب بیست و یکم شب «ابرام» است، «ابرام» به تعبیر امروزه یعنی تصویب آنچه که برای انسان باید مقدر بشود و شب بیست و سوم شب امضای مقدرات انسان است؛ لذا سعی کنیم برای هر سه شب ارزش قائل شویم.

وی در ادامه افزود: به اعمال و آداب شب‌های قدر باید توجه ویژه‌ای شود و هر سه شب را شب‌زنده‌داری کرده و از خداوند متعال بخواهیم در شبهای قدر بهترین‌ها را برای همه ما مقدر سازد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستمیان در پایان خاطرنشان کرد: سعی کنیم در شبهای قدر برای فرج امام‌زمان (عج)،  پیروزی جبهه مقاومت، نابودی مستکبران، حل مشکلات جامعه اسلامی از درگاه الهی مسئلت کنیم.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از