حالت تاریک
  • پنج‌شنبه, 1403/06/29 شمسی | 2024/09/19 میلادی
طلبه سطح 3 حوزه:

حجاب با هویت ایرانی عجین است

حجاب با هویت ایرانی عجین است

طلبه سطح سه حوزه علمیه سرخه گفت: امروزه سبک زندگی‌ها تغییر کرده است و دشمنان با این توطئه‌ها قصد زمین زدم اسلام را دارد که عفاف و حجاب می‌تواند با هویت ایرانی جلوی این نقش‌های شوم دشمنان را بگیرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، امروزه نقش محوری زنان در خانواده بیش از پیش دارای اهمیت است؛ چرا که بانوان در تمامی عرصه‌های اجتماعی، علمی، آموزشی، اقتصادی و... همگام با مردان در سطح جامعه نقش‌آفرینی می‌کنند و توانسته‌اند پله‌های موفقیت را طی کرده و در جهان توانایی‌های خود را به اثبات برسانند.

در واقع نقش زن در آرامش خانواده شامل عشق‌ورزی به همسر، پاکیزگی و آراستگی، خانه‌داری، سازگاری و تفاهم است و هرکدام از این خصوصیات، می‌تواند آرامش را به خانه تزریق کند.

زنان در دوران دفاع مقدس هم‌پای مردان  در راه خدا تلاش و جهاد کردند و بعد از آن نیز به ترویج آثار دوران دفاع مقدس برای نسل‌های آینده پرداختند.

زهرا وطنی‌پور طلبه سطح سه حوزه علمیه، متأهل و صاحب چهار فرزند، حضوری مؤثر و فعال در سطح جامعه دارد. این بانوی بسیجی در کنار تربیت فرزندان، به‌عنوان دبیر در حال تدریس است.

خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» با این بانوی طلبه با محوریت اهمیت زن در خانواده و جامعه و نقشی که می‌تواند در جهت گسترش سبک زندگی ایرانی و اسلامی ایفا کند، به گفتگو نشست.

مرآت: نقش بانوان در احیای سبک زندگی ایرانی - اسلامی چیست؟

وطنی‌پور- سبک زندگی یعنی همان چیزی که به فرد کمک می‌کند تا نگرش و گرایش‌های فرد به منصه ظهور برسد و این شامل تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی فرد می‌شود و این مهم ارتباطی به هیچ مکتب و آئین خاصی ندارد. 

ما ایرانیان دارای تمدنی غنی از قبل اسلام تا به عصر حاضر هستیم، اما به فضل الهی و بعد از ورود اسلام به ایران، سبک زندگی ایرانی‌ها مبتنی بر آموزه‌های دینی شد، که به فطرت پاک و آرام این قوم برمی‌گردد. 

با مطالعه صفحات تاریخ شاهد پذیرش دین اسلام در بسیاری از سرزمین‌ها با میل و اراده خود مردمان آن سرزمین هستیم، سبک زندگی ایرانی - اسلامی یعنی هر آن چیزی که به هر فرد مسلمان ایرانی کمک می‌کند تا بر مبنای نگاه، فکر و عمل کند، البته نباید با دستورات دین مبین اسلام تضادی داشته باشد.

شاید در برخی از زوایا سبک زندگی ایرانی- اسلامی کم‌رنگ شده و با توجه به ساختار و نوع زندگی خانواده‌ها تغییراتی در آن به وجود آمده باشد و نیاز به به‌روزرسانی داشته باشد، اما نباید با تمدن دیرینه در تضاد قرار بگیرد، در اینجا مادر، نقش و رکن اساسی را ایفا می‌کند.

 نگاه به زندگی افراد موفق و بزرگان دنیا، فارغ از هر مکتب، قلمرو و اقلیمی، غالباً نقش مادران در موفقیت‌شان را نمی‌توان نادیده گرفت. می‌بینیم نقش مادر در زندگی افرادی چون رهبر معظم انقلاب، شهید سلیمانی و بسیاری از بزرگان دیگر که حتی ایرانی نبوده‌اند، پررنگ و اساسی بوده است. به جرأت می‌توان گفت مادر نه‌تنها بستر ورود فیزیکی یک انسان را فراهم می‌کند، بلکه می‌تواند زمینه‌ساز خلق تفکر و ایدئولوژی هر انسانی باشد.

مرآت: دشمن با چه هدفی سبک زندگی ایرانی - اسلامی را نشانه گرفته است؟

وطنی‌پور- اهداف دشمن در این مسیر بسیار واضح و مبرهن است. به‌طوری که تمام زیر و بم دین مبین ما را بررسی کرده و به تمدن نوین اسلامی پی برده است. با همین هدف برای زمین‌زدن یک مسلمان و شیعه ایرانی، سبک زندگی او را نشانه گرفته است.

دشمنی دشمن خبیث منوط بر این عصر و دوره نیست، بلکه سبقه‌ای دیرینه و تاریخی دارد. نمونه بارز آن اتفاقاتی بود که در اندلس رخ داد. اندلس دقیقاً با همین ترفند دشمن از دست مسلمانان گرفته شد. قلمرویی که با زحمت فراوان و ریخته‌شدن خون بسیاری از مسلمانان فتح شد؛ ولی به‌دلیل وقوع این مسئله سقوط کرد.

مرآت: نقش ما در ترویج ارزش‌ها و فرهنگ‌ زن و خانواده چیست؟

وطنی‌پور-  فارغ از هر جایگاه، سن، لباس و جنسیتی باید خودمان را در جایگاه بسیار مهمی فرض کنیم. رهبر معظم انقلاب در جمع فعالان فرهنگی فرمودند: «در هر جایگاهی که هستید، آن نقطه را نقطه ثقل انقلاب بدانید.» کسی که در نقطه ثقل انقلاب قرار دارد، برای رسیدن به اهداقش از وجودش مایه می‌گذارد. البته در اینجا نقش شور انقلابی بسیار لازم و مهم است، اما کافی نیست و مکمل این شور، شعور است. پس به‌عنوان یک ایرانی در نقش همسر، مادر، مسئول اجتماعی و یا هر چیز دیگری باید همت خود را بگذاریم که لازمه آن کسب و افزایش سطح آگاهی است.

یکی از ایمن‌ترین، بهترین و سریع‌ترین مباحثی که می‌تواند ما را به مسیر و جاده اصلی نزدیک کند، علاوه بر تمسک به قرآن و فرمایش ائمه اطهار(ع)، پیگیری منویات و سفارش‌های مقام معظم رهبری است. ما یک رهبر مردمی داریم و سبک زندگی ایشان کاملاً منطبق بر سبک زندگی ایرانی و اسلامی است.

مرآت: نقش عفاف و حجاب در احیای هویت ایرانی اسلامی چیست؟

وطنی‌پور- انجام هر اقدام و کاری در هر عرصه‌ای، بایدها و نبایدهایی دارد و ابزارهای مخصوص به خود را می‌طلبد. یکی از پایه‌های سبک زندگی ایرانی- اسلامی عفت و حجاب بانوان بوده و هست و این مهم در تاریخ پیش از اسلام نیز مشاهده می‌شود. اشراف‌زادگان، زنان سلطنتی و درباری از حجاب، عفت و حیا برخوردار بودند. این موضوع نه‌تنها در ایران بلکه با مطالعه تاریخ کهن در سایر ممالک نیز مشاهده می‌شود. به‌طوری‌که هر بانویی که عقبه محکم‌تر و قوی‌تری داشت، از حیث حیا و عفت بهتر عمل می‌کرد.

بخش مهمی از آموزه‌های دینی در دین مبین اسلام نیز به این موضوع اشاره دارد و دشمن نیز به‌طور جدی برروی آن تمرکز کرده است و با ورود از این دریچه قصد برهم زدن تفکرات بانوان و دختران ما را دارد. حیا و حجاب رکن مهمی در تمدن‌سازی ایرانی اسلامی بوده است، لذا با همین مقدمه می‌توان به عجین بودن عفاف و حجاب با هویت ایرانی- اسلامی رسید  که این هویت قطعاً با پایه‌های عفاف و حجاب زنده نگه داشته می‌شود.

مرآت: چگونه در طول تاریخ زنان با هویت فرزند داری در کنار خانه داری و شوهرداری ایفای نقش کرده اند؟

وطنی‌پور- اولین و مهم‌ترین نقشی که هر موجود جانداری باید در این کره خاکی ایفا کند، آن چیزی است که برای آن آفریده شده است. حضرت فاطمه زهرا (س) در یکی از فرازهای بسیار غنی خویش می‌فرمایند: «خدایا مرا به کاری وادار کن که مرا برای آن کار آفریده‌ای.» در جایگاه نخست بانوان ما باید نقش اصلی خود را بدانند. وقتی نگاه من به نقش مادر، دختر و همسر نگاه مقدسی باشد، قطعاً نحوه عملکرد من متفاوت خواهد شد. برای نمونه اگر برای نقش مادری ارزش قائل باشم و آن را از یک سو به‌عنوان بستری برای تولد انسان‌های انسان‌ساز و از سوی دیگر نقش مربی‌گری را احیا کنم؛ این نقش هویتی والا در نظر من ایجاد خواهد کرد.

در گام نخست باید نقش کلیدی و اصلی را در ذهن خود و بانوان جامعه بازآفرینی کنیم و در کنار آن اگر بانویی در کنار ایفای نقش اصلی خود بتواند در عرصه های اجتماعی به‌طور مستقیم نقش‌آفرینی کند، پسندیده و شایسته است؛ اما اگر نتوانست باید بداند به‌عنوان مادر، نقش‌آفرینی با واسطه انجام خواهد داد؛ به‌واسطه فرزندان و یا همسرم به‌عنوان یک فعال اقتصادی و یا اجتماعی در جامعه.

با نگاهی به جامعه می‌بینیم ما بانوان فعالی داریم که در کنار همسر و مادر خوب بودن و تحویل فرزندان خوب، در عین حال با حفظ حیا و عفت و سبک زندگی ایرانی - اسلامی خود، توانستند در جامعه نقش‌آفرین باشند.

مرآت: زنان ایران چگونه می‌توانند الگوی زنان آزاده جهان شوند؟

وطنی‌پور- مقام معظم رهبری مدلی را از زن ایرانی با عنوان الگوی زن سوم تعریف کرده‌اند و می‌فرمایند: «زن ایرانی نه شرقی است و نه غربی، نه زنی است که کنج عزلت گزیده باشد و نه زنی که به هر قیمت بخواهد در عرصه‌های اجتماعی حضور یابد. ما الگوی زن سومی برای شما تعریف می‌کنیم که در عین انجام رسالت‌های اصلی خویش (همسری و مادری)، در جامعه نیز نقش‌آفرین است.» 

گاهی این نقش‌آفرینی به‌طور مستقیم با حضور در جامعه انجام می‌شود و گاهی به شکل غیرمستقیم. زمانی که من به‌عنوان یک زن همسرم را مورد حمایت‌های عاطفی و روحی قرار می‌دهم، حتماً نقش‌آفرینی او در هر عرصه‌ای در جامعه بیش‌تر و بهتر خواهد بود. لذا باید در ابتدا افکار اشتباه را از اذهان پاک کنیم و نگاه غلطی که به یک بانوی خانه‌دار وجود دارد را اصلاح کنیم. ثانیاً باید نمونه‌های زنان موفق به همگان معرفی شوند.

یک بانو فقط و فقط با یک برنامه‌ریزی درست می‌تواند هم در عرصه فردی و اجتماعی فعالیت کند و در هر دو عرصه نیز موفق باشد. ما باید الگوی زن سوم مسلمان را برای دختران و زنان جامعه خویش بازآفرینی و تبیین کنیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از