حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
یک روانشناس کودک:

دلبستگی ناایمن در کودکان عواقب جبران‌ناپذیری دارد

دلبستگی ناایمن در کودکان عواقب جبران‌ناپذیری دارد

یک روانشناس کودک گفت: اگر دلبستگی بین والدین و کودک به درستی شکل نگیرد فرد در آینده دچار مشکلات روانی و جسمانی می‌شود.

پروانه بهمن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»  دررابطه‌با بستر ضروری تربیت جنسی کودکان گفت: تربیت در دوران کودکی به‌ویژه تربیت جنسی نیاز به بستر ضروری به نام دلبستگی ایمن دارد. شاید بتوان گفت رسالت مهم والدین در امر خطیر فرزندپروری در دوران نوباوگی، ایجاد دلبستگی ایمن است، و باید مدنظر قرار داشت که دلبستگی با وابستگی متفاوت است و به بیان ساده والدین می‌بایست تکیه‌گاه امن کودک خود باشند.

این روان‌شناس کودک دررابطه‌با دلبستگی ایمن تصریح کرد: دلبستگی، پیوند عاطفی عمیقی است که کودک با افراد خاص زندگی خود (اصولاً مراقبین به‌ویژه مادر) دارد و باعث می‌شود تا از تعامل با آن‌ها لذت برده و در مواقع استرس، از نزدیکی با آن‌ها احساس آرامش کند.

وی در ادامه به بیان فرایند شکل‌گیری دلبستگی ایمن پرداخت و افزود: از تولد تا ۶ هفتگی نوزاد با رفتار ذاتی از جمله چنگ‌زدن، گریه‌کردن و خیره‌شدن به چشمان فرد بزرگسال می‌تواند با انسان‌های دیگر که به وی آرامش می‌دهد تماس نزدیکی برقرار کند.

بهمن تصریح کرد: در دوران ۶ هفتگی تا هشت‌ماهگی نوزاد به افراد آشنا متفاوت از یک غریبه پاسخ می‌دهد و یاد می‌گیرد رفتار وی از جمله خندیدن و گریه‌کردن بر رفتار مراقب آشنا تأثیر می‌گذارد و احساس اعتماد در وی شکل می‌گیرد.

این روان‌شناس کودک اظهار کرد: کودک در دو بازه زمانی  ۶ الی هشت‌ماهگی و ۱۸ الی ۲۴ ماهگی از خود اضطراب جدایی نشان می‌دهد؛ یعنی وقتی بزرگسالی که به او متکی است وی را ترک کند ناراحت و مضطرب شده و سعی می‌کند او را پیش خود نگه دارد.

وی در ادامه افزود: اگر والدین در این تایم طلایی بیان شده روند تربیتی و حضور فیزیکی ثابتی و منظمی داشته باشند، کودک آنها را به‌عنوان تکیه‌گاه امن می‌دانند.

بهمنی در پاسخ به سؤال چگونگی ایجاد دلبستگی ایمن توسط والدین خاطرنشان کرد: برای ایجاد پناهگاه امن و دلبستگی ایمن می‌بایست اصولی رعایت شود و مادر در تعامل با کودک باید از الگوهای رفتاری باثباتی پیروی کند.

وی تصریح کرد: مادری که یکبار گریه کودک را با آغوش، بار دوم با بی‌توجهی و بار سوم با فریادزدن پاسخ می‌دهد و به عبارتی غیرقابل‌پیش‌بینی است مادر باثباتی نخواهد بود و این الگوی رفتاری بی‌ثبات به دلبستگی ایمن کودک لطمه وارد خواهد کرد.

این مشاور و روان‌شناس افزود: پاسخ‌دهی  باثبات و مناسب به نوباوگان، انجام بازی‌های رودررو و محبت‌آمیز با کودک، ایجاد محیط قابل‌پیش‌بینی و نظم بخشیدن به زندگی کودک که زمان خواب و بیداری و تغذیه کودک مشخص باشد می‌تواند در ایجاد دلبستگی ایمن در کودکان تأثیرگذار باشد.

وی در توصیه به مادران و نحوه ایجاد دلبستگی ایمن توسط مادران شاغل تصریح کرد: مادران باید در انتخاب مهدکودک مناسب یا مراقب مطمئن دقت کافی داشته باشند و بدانند محارم از مظان اتهام آزار جنسی کودک مبرا نیستند.

بهمنی در ادامه اظهار کرد: کاهش ساعت‌های جدایی به حداقل زمان ممکن، ارتقای کیفیت رابطه با آغوش گرفتن کودک به هنگام نیاز، نوازش کردن، بازی‌کردن، صرف وقت برای او، بیان احساسات از جمله موارد ایجاد دلبستگی ایمن برای کودکان است.

این روان‌شناس کودک اذعان داشت: نکته حائز اهمیت اینکه  در پایان سال دوم، رشد سریع بازنمایی ذهنی زبان به کودکان این امکان را می‌دهد تا از بعضی عواملی که بر رفت‌وآمد والد تأثیر می‌گذارند آگاه شده و برگشت او را پیش‌بینی کنند؛ ازاین‌رو کودک مذاکره با مراقبت‌کننده را آغاز کرده و برای تغییردادن هدف او، از خواهش و ترغیب استفاده می‌کند.

وی در ادامه افزود: بنابراین وقت‌گذاشتن بیشتر والدین برای کودک به همراه آگاهی از اینکه قرار است کجا بروند، به‌عنوان‌مثال مامان به محل کار خود می‌رود و شما پیش مادربزرگ می‌مانید و من فلان ساعت برمی‌گردم (درست بعد از اینکه شما از خواب عصر بیدار شدی یا وقتی عقربه ساعت به اینجا رسید) به کودک کمک می‌کند تا غیبت والدین خود را تحمل کند به‌شرط اینکه حتماً در موعد مقرر کنار کودک باشید و او انتظار بیشتری را تحمل نکند.

بهمنی دررابطه‌با چگونگی آغاز تربیت جنسی کودک توسط والدین خاطرنشان کرد: پدر و مادر با انتخاب نام، رنگ غالب اتاق کودک، رنگ و فرم لباس‌ها و اسباب‌بازی‌های مناسب با جنسیت فرزند ناخودآگاه تربیت جنسی کودک خود را آغاز می‌کنند و در ادامه با آموزش بازی‌ها، نوع پوشش، پیرایش مو، شیوه رفتار و... سعی می‌کنند نقش جنسیتی کودک را پررنگ کنند.



انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از