حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/07/15 شمسی | 2024/10/06 میلادی
گزارشی از آشفته بازار لاستیک خودرو در سمنان؛

عدم تخصیص ارز؛ عامل کمیاب شدن تایر است

عدم تخصیص ارز؛ عامل کمیاب شدن تایر است

حذف ارز دولتی و مشکل تولیدکنندگان در تأمین مواد اولیه موجب کمیاب و گران‌شدن لاستیک دولتی شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت؛ طی سال‌های گذشته آشفته‌بازار تولید و توزیع لاستیک داخلی و دولتی چنان زیاد بود که اختلاف قیمت‌های لاستیک دولتی و آزاد باعث به‌وجودآمدن بازار سیاه و دلالی شده بود و از سوی دیگر ازدحام دریافت لاستیک دولتی و بی‌نظمی‌ها زمینه نارضایتی مردم را فراهم کرده بود.

 

در این میان حذف ارز دولتی و نیمایی و مشکل تولیدکنندگان در جهت دریافت مواد اولیه معضل را چندین برابر کرد و سرگردانی متقاضیان برای دریافت لاستیک دولتی بیش‌ازپیش شد.

 

اما دولت سیزدهم برای ساماندهی این آشفته‌بازار اقدام به ثبت‌نام اینترنتی و حضوری از طریق اتحادیه‌ها کرد تا جلوی بازار سیاه و ازدحام‌ها گرفته شود و سروسامانی به آشفته‌بازار لاستیک خودرو داده شود؛ اما به دلیل کاهش تولید لاستیک همچنان این معضل به قوت خود باقی است و ثبت‌نام‌کنندگان طی ماه‌های گذشته هنوز موفق به دریافت لاستیک نشده‌اند و البته در این میان زمزمه‌هایی از افزایش قیمت و رهاشدن مجدد بازار هم به گوش می‌رسد.

 

تحریم‌ها عامل مشکلات تولید لاستیک است

یکی از فروشندگان لاستیک خودرو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت گفت: بنده به‌عنوان یک فروشنده چندین ماه است که لاستیک دولتی را دریافت نکرده‌ام و بیش از ۹۰درصد لاستیک‌های مغازه وارداتی است.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: تحریم‌ها در مشکلات بازار لاستیک خودرو بی‌تأثیر نبوده و به دلیل اینکه بخش عمده‌ای از مواد اولیه وارداتی است، کمبود مواد اولیه در تولید و قیمت آن بسیار تأثیرگذار است.

 

 لاستیک دولتی بی‌کیفیت است

یکی دیگر از فروشندگان با گلایه از کیفیت‌ پایین لاستیک‌های دولتی گفت: باوجودآنکه نسبت به گذشته تعداد لاستیک خیلی کمتری به ما تعلق می‌گیرد؛ اما متأسفانه همان هم از کیفیت لازم برخوردار نیست.

 

این فروشنده با بیان اینکه لاستیک دولتی متقاضیان زیادی دارد، بیان داشت: زمانی که لاستیک دولتی به ما تحویل داده می شود در کمتر از چند ساعت به فروش می‌رسد و این نشان‌دهنده وضعیت نابسامان توزیع لاستیک است، از طرف دیگر هم به دلیل اوضاع نابسامان روزانه بیش از ۲۰ تا ۳۰ مراجعه برای خرید لاستیک دسته دوم وجود دارد و برخی هم خواستار خرید لاستیک به‌صورت اقساط هستند.

 

وی همچنین ابراز کرد: کیفیت لاستیک خارجی به‌مراتب بهتر از لاستیک‌های ایرانی است؛ اما نوسان و التهاب بازار موجب شده قیمت لاستیک ایرانی گاهی با قیمت خارجی به‌واسطه دلال‌بازی‌ها برابری کند.

 

عدم تخصیصی ارز دولتی عامل کاهش تولید لاستیک

داوود اتوکش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی مرآت با اشاره به وضعیت نامناسب تولید و توزیع لاستیک دولتی در بازار گفت: از اسفندماه سال گذشته تنش و کمبود لاستیک به دلیل عدم تخصیص ارز دولتی و سایر موارد رخ داد که موجبات نارضایتی مردم را فراهم آورد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه عدم تخصیص ارز به کارخانه‌های تایر موجب تولید کمتر این محصول شد، بیان کرد:  باوجود مشکل تخصیص ارز کارخانه‌های تنها با ۱۰ درصد ظرفیت لاستیک تولید کردند و همین موضوع باعث شد که پلتفرم قبلی ارائه لاستیک دیگر این محصول را عرضه نکند.

 

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی و لاستیک خودرو اذعان کرد: در خرداد سال جاری دولت به جهت کنترل بازار و جلوگیری از ایجاد تنش تصمیم گرفت ثبت‌نام لاستیک توسط اتحادیه‌ها انجام و جلوی ازدحام بیش از حد مقابل واحدهای صنفی گرفته شود.

 

بنا به گفته اتوکش، ۵ واحد صنفی فروش لاستیک دولتی در سطح شهر سمنان وظیفه تحویل و تعویض لاستیک خودروی ثبت نامی را برعهده دارند و تنها لاستیک به متقاضیانی که پس از بررسی شرایط لازم را داشته باشند تعلق می‌گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: دریافت لاستیک دولتی پس از بازرسی خودرو و تأیید عاج کمتر از ۵۰ درصد و عدم دریافت لاستیک در ۶ ماه گذشته تعلق به متقاضیان انجام خواهد شد.

 

اتوکش با بیان اینکه بیشترین کمبود لاستیک مربوط به سایزهای ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ است، بیان کرد: از ابتدای تیرماه تا اوایل شهریور بالغ بر پنج هزار نفر ثبت‌نام لاستیک خودرو را انجام داده‌اند و در حال حاضر به دلیل ازدحام ثبت‌نام‌کنندگان مورد جدیدی ثبت‌نام نمی‌شود و تاکنون بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر لاستیک دریافت کرده‌اند.

 

وی علت کمبود لاستیک دولتی را در بازار را مربوط به کاهش تولید آن دانست و توضیح داد: مهم‌ترین علت کاهش تولید لاستیک به عدم تخصیص ارز دولتی و کاهش مواد اولیه بازمی‌گردد و از سوی دیگر افزایش هزینه‌ها و دستمزدها نیز موجب شده تولید لاستیک صرفه اقتصادی نداشته باشد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از