حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/04/17 شمسی | 2024/07/07 میلادی
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان:

نگهداری حیوانات خانگی شرایط ویژه‌ای دارد

نگهداری حیوانات خانگی شرایط ویژه‌ای دارد

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: نگهداری حیوانات خانگی باید با رعایت بهداشت و تزریق به‌موقع واکسن برای آنها باشد و در غیر این صورت باید فرد منتظر بیماری‌های خطرناکی باشد.

حمیدرضا حسینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» دررابطه‌ با شایعات مربوط به مرغ‌های هورمونی گفت: قطعاً مرغ هورمونی افسانه‌ای بیش نیست به جهت آنکه هورمون یک ماده نسبتاً گران است و تزریق آن در یک فارم با 20 هزار قطعه جوجه کار بسیارهزینه برداری است که هیچ مرغداری تمایلی به انجام آن ندارد.

وی در ادامه افزود: اگرچه هدف از پرورش طیور صنعتی بازدهی زیاد در کوتاه‌ترین زمان ممکن است؛ اما این موضوع با انتخاب مرغ نژاد گوشتی و جیره بسیار مغذی و از سوی دیگر ایجاد شرایط ایده ال از نظر نور و دما برای جوجه‌ها اتفاق می‌افتد که در بازه زمانی دو‌ماهه جوجه‌ها از 40 گرم به دو کیلوگرم تبدیل می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان دررابطه‌ با چرایی عدم مصرف بال و پوست مرغ نیز توضیح داد: جوجه‌ها در طول دوره رشد ممکن است آنتی‌بیوتیک دریافت کرده و تزریق واکسن داشته باشند و این موارد سبب تجمع باقیمانده دارو و یا واکسن در پوست و بال مرغ شده و به همین جهت مصرف آن توصیه نمی‌شود.

وی در مورد نگهداری حیوانات خانگی علی‌الخصوص سگ و گربه نیز توضیح داد: نگهداری این قبیل حیوانات شرایط خاصی دارد و اگر با رعایت بهداشت و استحمام این حیوانات و تزریق به‌موقع واکسیناسیون و جیره غذایی مناسب باشد انتقال بیماری به حداقل می‌رسد و در غیر این صورت فرد باید منتظر بیماری‌های خطرناک از طریق این حیوانات باشد.

بنا به گفته مدیرکل دامپزشکی استان سمنان نگهداری سگ و گربه به طور متوسط سه الی 4 میلیون هزینه ماهانه دارد و قطعاً اگر موارد فوق رعایت نشود، امکان انتقال بیماری‌هایی مانند توکسوپلاسموز که از مدفوع گربه منتقل می‌شود بسیار زیاد و این بیماری علایم بسیاری خطرناکی مانند کوری و ..  در بدن فرد مبتلا ایجاد می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان دررابطه‌ با معضل افزایش سگ‌های ولگرد در سطح شهرها نیز توضیح داد: متولی اصلی جمع‌آوری سگ‌های ولگرد شهرداری‌ها هستند و دامپزشکی نقش آموزشی را دراین‌خصوص عهده‌دار است؛ اما علت افزایش جمعیت سگ‌ها طی سال‌های اخیر به دو مسئله ابعاد جهانی کشتن آنها در سال‌های گذشته و ورود انجمن حمایت از حیوانات همچنین تغذیه مناسب و زاد ولد آنها به دلیل دلسوزی مردم برای این حیوانات برمی‌گردد که باید در این زمینه آگاه سازی انجام شود.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از