حالت تاریک
  • شنبه, 1403/07/07 شمسی | 2024/09/28 میلادی
واکسن ایرانی آنفلوانزا ایمن‌زایی بیش‌تری دارد
مدیر مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی سمنان:

واکسن ایرانی آنفلوانزا ایمن‌زایی بیش‌تری دارد

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: واکسن ایرانی آنفلوانزا بر اساس سویه و گونه‌های شایع طی سال‌های گذشته تولید شده که ایمن‌زایی بالاتری را ایجاد می‌کند.

محمدناصر رهبر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ با اشاره به اینکه واکسن آنفلوانزا بر اساس گروه‌های سنی تقسیم‌بندی می‌شود، گفت: گروه‌های پرخطر در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا هستند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با تأکید بر تزریق واکسیناسیون آنفلوانزا برای افراد در معرض خطر افزود: افرادی که به‌طور منظم و بیش‌تر در معرض خطر بیماری شدید ناشی از آنفلوانزا هستند، با تزریق واکسن از خود در برابر این بیماری محافظت کنند.

وی با بیان اینکه کادر درمان در درجه اول اولویت تزریق واکسن هستند، اظهار کرد: افرادی که در بخش‌های ایزوله تنفسی، آی‌سی‌یو، سی‌سی‌یو، داخلی اطفال و.... فعالیت می‌کنند، جهت محافظت از انتقال ویروس آنفلوانزا می‌بایست واکسن را تزریق کنند.

رهبر همچنین تصریح کرد: کارکنان شاغل در نظام بهداشتی و پایگاه‌های اورژانس و خانه‌های بهداشت در گروه بعدی تزریق واکسن آنفلوانزا قرار دارند.

به گفته این مقام مسئول، سهمیه‌ای از سوی وزارت بهداشت و درمان برای واکسیناسیون کادر درمان و شبکه‌های بهداشتی در نظر گرفته می‌شود و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی در سطح استان قرار می‌دهند که تزریق واکسن به این گروه‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت و درمان با توجه به آماری که از دانشگاه‌های علوم پزشکی دارد واکسن را تهیه کرده و در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، افزود: تاکنون هنوز واکسنی به دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تحویل داده نشده؛ ولی دستورالعمل آن ارسال شده است.

رهبر همچنین ادامه داد: واکسن آنفلوانزا برای بخش خصوصی در سطح داروخانه‌ها وجود دارد که بیماران خاص می‌توانند با تجویز پزشک خود آن را تهیه کرده و تزریق کنند.

وی با اشاره به‌ضرورت تزریق واکسن به بیماران خاص بیان کرد: تزریق واکسن آنفلوانزا به بیماران مبتلا به HIV، افراد تحت شیمی‌درمانی و دیالیز بسیار ضروری است.

این مقام مسئول در ادامه افزود: زنان باردار تا دو هفته بعد از زایمان نیز در خطر ابتلا به بیماری آنفلوانزا هستند که می‌بایست واکسیناسیون برای آن‌ها انجام شود.

رهبر با بیان اینکه بیماران باید با تجویز پزشک واکسن را دریافت کنند، اظهار کرد: این افراد باید واکسن را از بخش خصوصی تهیه کنند.

وی با اشاره به توصیه پزشکان به بیماران جهت تزریق واکسن آنفلوانزای بومی، بیان کرد: واکسن ایرانی به‌علت دارا بودن شایع‌ترین گونه‌های آنفلوانزایی که در سال‌های قبل وجود داشته از ایمنی‌زایی بالایی برخوردار است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از