حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1403/06/28 شمسی | 2024/09/18 میلادی
فرمانده یگان حفاظت منابع‌ طبیعی استان سمنان:

عامل انسانی دلیل عمده آتش‌سوزی‌های مراتع است

عامل انسانی دلیل عمده آتش‌سوزی‌های مراتع است

فرمانده یگان حفاظت منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: عامل انسانی اعم از سهل‌انگاری گردشگران و دامداران از علل بروز آتش‌سوزی‌های مراتع طبیعی در استان سمنان است.

علیرضا ابوطالبی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» با بیان اینکه در سال جاری سه مورد حریق در اراضی جنگلی استان سمنان به وقوع پیوست، گفت: دو فقره آتش‌سوزی در شهرستان شاهرود و یک فقره در شهرستان مهدی‌شهر رخ  داد.

فرمانده یگان حفاظت منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در ادامه افزود: این سانحه آتش‌سوزی در مجموع  بیش از ۸ هکتار از اراضی مرتعی و جنگلی استان را دربرگرفت.

وی با بیان اینکه علل آتش‌سوزی مراتع در سطح استان در دست بررسی است، اظهار کرد: در صورت وقوع آتش‌سوزی مراتع استان به صورت عمدی با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد. 

ابوطالبی، بی‌احتیاطی عوامل انسانی اعم از سهل‌انگاری گردشگران و چوپانان و دامداران از علل بروز آتش‌سوزی‌های مراتع طبیعی در این استان عنوان کرد.

این مقام مسئول، بیش‌ترین مناطق بحرانی استان سمنان را در قسمت شمالی شهرستان مهدی‌شهر عنوان کرد و گفت: بیش‌ترین حریق در شهرستان‌های میامی، شاهرود، دامغان و مهدی‌شهر به علت وجود پوشش گیاهی و مراتع بیش‌تر رخ می دهد.

وی با اشاره به طرح نظارت بر عرصه‌های طبیعی استان سمنان، بیان کرد: مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌های استان سمنان یکی از مهم‌ترین محورهای این طرح  است.

ابوطالبی در ادامه افزود: آتش‌سوزی باعث  تخریب عرصه‌های منابع طبیعی در سطح استان می‌شود که با گرم‌شدن هوا شاهد افزایش حوادثی از این دست هستیم.

این مقام مسئول با اشاره به اقدامات و آموزش‌های پیشگیرانه با هدف جلوگیری از حریق، گفت: هرساله قبل از فرارسیدن فصل گرما آموزش‌هایی جهت جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی در سطح استان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه دو مرحله آموزش پیشگیرانه  برای ۱۹۰ شهروند برگزار شده است، اظهار کرد: آموزش‌ها برای مرتع‌داران، دامداران و اهالی روستاهایی که در حاشیه جنگل هستند، برگزار شده است.

به گفته ابوطالبی، هرچه آحاد مردم در جریان اهمیت موضوع حفظ عرصه‌های طبیعی قرار گیرند، آسیب و خسارت به مراتع کم‌تر خواهد شد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از